Asolan VPK:lla on erikoisuuksia tallissaan ja kehitysideoita kypärän alla – Räätälöity miehistöauto on lajissaan Suomen ainoa

Asolan VPK:n uusi miehistöauto sopii ominaisuuksiltaan myös vaativiin maastoihin ja paikkoihin, kuten lentokentälle, jonne VPK saa mahdollisen ilmailuonnettomuusvaaran vuoksi hälytyksen kolmisenkymmentä kertaa vuodessa. Asolan VPK
Leena Koivisto

Leena Koivisto

Vantaan suurimmalla sopimuspalokunnalla Asolassa riittää vipinää. Hälytystehtäviä voi olla yli sata vuodessa.

Perustehtävien lisäksi palokunnassa riittää intoa myös pelastustöissä tarvittavan kaluston kehittämiseen. Viimeisin innovoinnin tuote on uunituore miehistöauto, jollaista ei toistaiseksi ole edes sopimuspalokunnan emo-organisaatiolla, Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella.

– Toista tällaista ei itse asiassa ole koko Suomessa, Asolan VPK:n varapäällikkö ja autokalustomestari Tapio Myller laajentaa.

Nelivetoinen Volkswagen Caravelle on käytännössä ajajan lisäksi kahdeksan henkilön kuljettamiseen soveltuva pikkubussi, jota voidaan käyttää myös tiedotus- ja väestönsuojeluautona. Poikkeukselliseksi auton tekee siihen räätälöity tekniikka.

– Autoon on asennettu uusinta tekniikkaa sisältävä kiinteä kahden digitaalivahvistimen ja neljän kaiuttimen väestöhälytinjärjestelmä, Myller kertoo.

– Tähän asti laitteet ovat olleet irrallisia ja hirmu kookkaita. Isot kaiuttimet on pitänyt nostaa kattotelineillä katolle ja lisäksi ajoneuvoon on tarvittu järeät sähkökaapelit, hän vertaa.

– Käyttötarpeen tullessa laitteiston asennus vei puolikin tuntia. Uuden systeemin saa käyttöön saman tien, kun digitaalivahvistimien ansiosta ei tarvitse enää kytkeä kaapeleitakaan.

Toinen merkittävä ainutlaatuisuus on auton sinisten hälytysvilkkujen ja keltaisten varoitusvilkkujen yhteisjärjestelmä, kun tavallisesti valot ovat pelastusautoissa erikseen. Niissä on myös ohjaustoiminto. Auton kylkiputkiin kiinnitetyissä ledeissä saadaan valosignaali kulkemaan juovamaisesti kahdessa eri suunnassa.

– Kun auto on esimerkiksi onnettomuuspaikalla, se voi olla puoliksi sininen samalla kun toinen puoli ohjaa keltaisilla liikennettä kiertämään paikan halutusta suunnasta, Myller selvittää.

– Keltainen valo näkyy liikenneolosuhteissa sinistä paremmin ja sen viesti ehkä muutenkin tehoaa ihmisiin paremmin.

Uutta tekniikkaa palokunnassa lähdettiin kehittämään yhdessä paikallisen autoliikkeen ja ajoneuvojen lisävarusteluun erikoistuneen yrityksen kanssa. Ketterien käyttöominaisuuksien lisäksi lopputuloksena on muutakin hyötyä.

– Hinta on vanhan järjestelmän laitteita huomattavasti edullisempi, Myller sanoo.

Keltavilkkuja Asolan VPK tarvitsee miehistöautossaan siksikin, että palokunta on erikoistunut myös suuronnettomuuksiin ja on joka päivä ympärivuorokautisessa hälytysvalmiudessa Helsinki-Vantaan lentokentän mahdollisen ilmaliikenneonnettomuuden varalta.

– Lentokentällä ei koskaan saa liikkua pelkillä sinisillä valoilla.

Kentällä samoin kuin muissa vaikeissa maastoissa liikkumista varten auton maavara nostettiin alustasarjalla ja karkeakuvioisilla maastorenkailla 40 milliä normaalitasoa korkeammaksi.

Keski-Uudenmaan pelastuslaitos ja Hus sijoittivat kymmenisen vuotta sitten palokunnan hoteisiin lento-onnettomuuksien varalta kaksi peräkärryä, joissa on tilapäisen ensihoitopaikan tarvikkeet. Myös ne saivat Asolan pellepelottomien keksijänlamput syttymään.

– Kehittelimme käytöstä poistetusta pelastusautosta Suomen järeimmän liikuteltavan tilapäisen ensihoitopaikan, jossa onnettomuustilanteissa hoidetaan potilaslajittelu ja tarvittaessa ensihoitotehtäviä. Lisäksi lämmitettävää telttakalustoa voidaan käyttää pitkäkestoisissa onnettomuuksissa pelastajien ja palokuntalaisten taukotilana tai palokuntanaisten muonitustilana. Ison paloauton kyydissä on kolme suurta telttaa, plus lämmityslaitteet, valoja telttojen sisälle ja ulkopuolelle, paarit ja kaikki muu tarvittava, Myller listaa.

– Meidän porukkamme tehtävä on onnettomuustilanteessa pystyttää tilapäinen ensihoitopaikka. Uusi miehistöautomme on omiaan tukemaan myös sen toimintaa. Autolla voidaan hakea tarvittaessa lääkintäryhmä tai potilaita, jotka kykenevät istumaan, tai melkein mitä vain.

B-luokan ajokortilla ajettavaa autoa voidaan käyttää myös naisosaston hälytysmuonitustehtäviin, nuoriso-osaston kilpailu- ja leirikuljetuksiin sekä järjestöosaston kilpailu- ja tutustumismatkoihin.

Asolan VPK rahoitti auton pitkällä säästämisellä. Lisätukea antoivat kehitystyössä mukana olleet yritykset, Palosuojelurahasto, Aktiastiftelsen i Vanda ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitos.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.