Mielipide: Mikä ihmeen "kiskokiima" on vallannut Vantaan? – Kalliin ratikan voisi korvata sähköbusseilla

Vantaalle ei tarvita kallista ratikkaa, kirjoittaja toteaa. Kuvituskuva. Johanna Erjonsalo

toimitus

Täyssähkö- ja kaasubussit olisivat ratikkaa joustavampia, kirjoittaja muistuttaa.

Mikä ihmeen ”kiskokiima” on noussut kaupunkisuunnittelijoihin, kun nyt Vantaallekin suunnitellaan raitioteitä?

Nehän vaativat melkoisen infran rakentamisen ja ovat hyvin joustamattomia muutoksien suhteen, jos havaitaan virheinvestointeja linjojen suhteen.

Maailman linja-autotehtaat suunnittelevat uusia ja todella ympäristöystävällisiä täyssähkö- sekä kaasubusseja, jotka pystyvät hyödyntämään nykyistä liikenneverkostoa, eikä tarvita erillistä huoltokalustoa.

Vantaan raitiotien hinnaksi on jo suunnitteluvaiheessa laskettu 300 miljoonaa, joka tulee tuskin riittämään.

Tällä rahalla saisi kerralla ainakin 750 sähköbussia. Jos niistä 15 riittäisi täyttämään raitiotielinjan kuljetuskapasiteetin, niin summalla saataisiin sähköbussit yli 50 vuodeksi.

Ympäristösyyt eivät ole myöskään hyvä peruste, koska raitiotieinfra vaatii paljon kasvillisuutta syrjäyttävää rakentamista ja louhimista.

Kiskoton kulkija

Aiheeseen liittyvää

  1. Ratikan paras reitti Tikkurilan aseman ohi kulkee tunnelissa – Se on kallein ja vaikein toteuttaa 10.11.2018 7:10

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut