Kehä IV:n rakentamishanke etenee – suosittu lentokoneiden bongauskallio louhitaan matalaksi jättimäisessä jopa 20 vuotta kestävässä urakassa

Lemminkäisen kallioinakin tunnettu suosittu lentokoneiden seurantapaikka sijaitsee aivan Helsinki-Vantaan lentokentän pohjoispuolella, ja se on ollut pitkään monen uusmaalaisen suosima retkeily- ja näköalapaikka. Sauvo Jylhä

Marianna Simo

Suosittu lentokoneiden bongauskallio Sammonmäki louhittaneen matalaksi Tuusulan Ruotsinkylässä jo pian. Kiviaines on määrä käyttää uuden kehätien eli Kehä IV:n rakentamisessa.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus puoltaa maa-aines- ja ympäristölupaa niitä hakeneille yhtiöille MH-Kivi Oy:lle ja Morenia Oy:lle.

Lemminkäisen kallioinakin tunnettu suosittu lentokoneiden seurantapaikka sijaitsee aivan Helsinki-Vantaan lentokentän pohjoispuolella, ja se on ollut pitkään monen uusmaalaisen suosima retkeily- ja näköalapaikka.

Lemminkäisen kalliot louhitaan alas ensimmäiseksi ja kerralla."

Näköalakallioiden suojelemista vaadittiin tänä vuonna nettiadressilla, johon kertyi vähän yli 350 allekirjoitusta.

Lemminkäisen kalliot louhitaan alas ensimmäiseksi ja kerralla. Se on tarpeen Kehä IV:n rakentamiseksi.

Asiasta kertoo Keski-Uusimaa-lehti.

Lentokonekalliosta tulee uuden kehätien tienpohja. Tie tarvitaan myös alueelle tulevan uuden asfalttiaseman vuoksi.

Kehätien rakentaminen voi alkaa nopeasti sen jälkeen kun Lemminkäisen kalliot on louhittu alas, lupapäätöksessä kerrotaan.

Kehä IV:n rakentaminen voi alkaa nopeasti heti kun lentokonekallio on louhittu."

Kehä IV voidaan rakentaa jo lähitulevaisuudessa, vaikka kallion louhinta jatkuisi alueella, päätöksessä todetaan.

Kehä IV on Tuusulalle tärkeä tiehanke. Kunta tarvitsee tieyhteyttä Focus-yritysalueensa rakentamisessa ja Helsinki–Tallinna-tunnelin tavaraliikenteen terminaalin havittelemisessa.

Louhintaluvat saavat maat sijaitsevat Tuusula kunnan ja lentokenttäyhtiö Finavian mailla.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus esittää louhintalupia hakeneille yhtiöille lupaa maa-ainesten ottoon 10 vuodeksi ja kalliokiven louhintaan tarvittaessa peräti 20 vuodeksi.

Louhintatöiden alettua alueella tehdään murskaamista ja poraamista arkisin kello 7–22. Räjäytyksiä alueelle tehdään 1–5 kertaa viikossa arkisin kello 8–18. Raskasta ajoneuvoliikennettä alueella arvioidaan olevan maa-ainesten oton aikana 80–130 ajoneuvon verran vuorokaudessa kuutena päivänä viikossa.

Louhittuja alueita ei maisemoida. Ne jätetään avoimiksi kentiksi odottamaan kaavan mukaista rakentamista – eli Kehä IV:sta, Tuusulan yritysalue Focusta ja mahdollista Helsinki–Tallinna-tunnelin tavaraliikenteen terminaalia.

Ruotsinkylässä kalliota louhii jatkossa peräti kolme yhtiötä."

Tuusulan Ruotsinkylässä kalliota louhii jatkossa peräti kolme yhtiötä.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus myönsi aiemmin kesällä YIT Infra Oy:lle (entinen Lemminkäinen Infra Oy) luvan Huhtarinmäen kallion louhintaan. Luvasta valitettiin Helsingin hallinto-oikeuteen ja Vaasan hallinto-oikeuteen.

Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi välipäätöksellään syyskuussa valituksen.

Lemminkäinen haki alueelle louhintalupaa jo aiemmin vuonna 2012, mutta silloin Keski-Uudenmaan ympäristökeskus hylkäsi sen muun muassa siksi, että Tuusulan silloinen kunnanhallitus vastusti lupaa. Tuusula vastusti lupaa, koska kaavatyö alueella oli vielä kesken ja koska Kehä IV:n paikka oli vielä lopullisesti määrittämättä, päätösasiakirjoissa kerrotaan.

Lentokonekalliolla ja sen kupeessa Tuusulan Ruotsinkylässä tehtävästä kallion louhinnasta ja kivenmurskauksesta ei aiheudu vaaraa tai kohtuutonta haittaa ympäristölle tai lähialueen asukkaille, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo.

Kun louhinta tehdään ympäristölupapäätöksen mukaisesti, siitä ei koidu ympäristönsuojelulaissa tarkoitettua terveyshaittaa eikä merkittävää ympäristön tai pohjaveden pilaantumista eikä kohtuutonta haittaa naapureille, Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta huomauttaa.

Asiasta kertoi ensin Keski-Uusimaa.

Lemminkäisen kalliot

Sammonmäki on suosittu lentokoneiden bongauspaikka aivan Helsinki–Vantaan lentokentän pohjoispuolella Tuusulan Ruotsinkylässä.

Alue tunnetaan myös nimellä Lemminkäiset kalliot sen kupeessa toimivan rakennusalan yhtiön mukaan (entinen Lemminkänen Infra Oy, 1.2.2018 alkaen YIT Infra Oy).

Lentokonekallio on yksi Tuusulan suosituimmista nähtävyyksistä, joita Tuusulan kuntakin on markkinoinut kuntalaisille ja vierailijoille aktiivisesti vielä tänä vuonna.

Sammonmäki jäänee jo lähivuosina uuden kehätien Kehä IV:n alle.

Tien rakentamisesta ei ole vielä päätöstä eikä siten aikatauluakaan.

Lentokonekallio on kuitenkin louhittava sen alta kiireesti, jotta tien rakentaminen on ylipäätään mahdollista, Tuusulan kunta katsoo.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut