JOUKKOLIIKENNE Vantaan ratikkareitin vaikeimpia linjauspaikkoja on Tikkurilan keskusta.
Vantaan ratikkareitin suunnittelussa ollaan vaiheessa, jossa kriittiset kohdat otetaan tarkempaan syyniin. Sellaisia ovat Tikkurilan keskusta ja Helsinki-Vantaan lentoasema.
Ratikan linjaus lentoasemalla on jo löytynyt, sinne on suunnitteilla silta, mutta Tikkurila vaatii vielä puntarointia.
Vertailujen perusteella ratikan paras linjaus Tikkurilassa kulkee Dixin kohdalla pääradan ja Kirjastopuiston ali. Helsinki-Vantaan lentoasemalta tullessaan ratikka sukeltaa maan alle Kielotiellä ennen Lummekujaa ja nousee taas maan päälle Väritehtaankadulla radan itäpuolella.
Se on neljästä tarkastellusta vaihtoehdosta kallein, noin 62 miljoonaa euroa, ja vaikein toteuttaa. Sillä on kuitenkin merkittävä etu puolellaan, sillä sen tekee kulkuvälineen vaihdon helpoksi.
– Ratikalle saadaan sujuva vaihtoyhteys juniin ja busseihin, kun se alittaa Tikkurilan juna-aseman tunnelissa, perustelee liikenneinsinööri ja Vantaan ratikan projektipäällikkö Tiina Hulkko
Lisäksi ratikka ohittaa Tikkurilan nopeasti ja sille saadaan pysäkki Kielotielle Tikkuraitin tuntumaan. Myös haitat muulle liikenteelle ovat reitin rakentamisen jälkeen muita vaihtoehtoja pienemmät. Haitta kohdistuu vain Kielotielle, jossa luiska ja pysäkki vaativat autokaistojen vähentämistä.
Varavaihtoehtona tunnelille on viedä ratikka raiteiden ali Valkoisenlähteentien sillan kohdalla. Alikulussa on huomioitu raitiotievaraus eikä siltarakenteita tarvitsisi muuttaa. Valkoisenlähteentien reitti on vaihtoehdoista edullisiin eli noin 37 miljoonaa euroa, mutta se on hidas. Tikkurilan läpi kulkeminen kestää Valkoisenlähteentien kautta kahdeksan minuuttia, kun Dixin ali kulkeva ratikka ajaa sen 4,5 minuutissa.
Entä pitääkö mistään reitin varrelta Helsingin Mellunmäestä lentoasemalle purkaa rakennuksia?
– Tämän hetken suunnitelmissa ratikan tieltä pitää purkaa yhden asuinrakennuksen kampaamotoiminnassa olevasiipi Vaaralassa, mutta muuten ei asuinrakennuksia, Hulkko sanoo.
Lisäksi saatetaan purkaa muutama toimitilarakennus, jotta katutilassa päästään haluttuun laatuun.
– Näistä ei kuitenkaan ole mitään päätöksiä.
Tekninen lautakunta suosittelee Tikkurilan vaihtoehdoista Dixin alittavaa tunnelia yleissuunnitelman reitiksi ja jatkosuunnitteluun. Kaupunginhallitus käsittelee linjausasiaa 12. marraskuuta.
Tiina Hulkon kommentista korjattu aikamuoto 30.11. klo 14.48.:Mahdollisesti purettavassa liiketilasiivessä toimii edelleen kampaamo.