Taksitarkastaja: Valitusten määrä on kasvanut julmetusti – "Lakimuutos heikensi asiakkaan asemaa"

UUSI TAKSILAKIPahimmassa tapauksessa taksialalla on tänä päivänä kyseessä laillinen ryöstäminen, sanoo taksitarkastaja.

Taksiliikenne vapautui heinäkuussa 2018. Arkisto/Toni Forssell

Tiina Örn

Heinäkuun alussa voimaan tullut liikennelain uudistus on saanut lentoaseman taksiliikennettä valvovan Taxi Pointin palautelinjat kuumiksi.

– Asiakkailta tullut palaute on kasvanut aivan julmetusti. Palautetta tulee lähes neljä kertaa enemmän kuin ennen lakiuudistusta. Palautteet koskevat ennen kaikkea kyydin hintaa ja taksien järjestelyjä, kertoo taksitarkastaja Satu Sydänmaa Taxi Pointista.

Pahimmassa tapauksessa kyseessä on laillinen ryöstö.”

20 vuotta itsekin taksia ajaneella Sydänmaalla on tuntumaa myös siihen, mitkä asiat asiakkaita muualla pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomessa sapettavat lakiuudistuksen jälkeen. Niitä ovat muun muassa kyydin hinta ja autojen riittämättömyys reuna-alueilla.

Hän muistuttaa, että asiakkaan kannattaa perehtyä taksikyydin hinnan määräytymisperusteisiin.

– Jos matka Helsingin keskustasta Lauttasaareen maksaa 85 euroa ja se on autossa esitetyn määräytymisperusteen mukainen, niin asiakkaan on maksettava matka mukisematta.

Aiemmin laki suojasi taksialalla kuluttajaa. Valitusten määrä kertoo Sydänmaan mukaan siitä, ettei asia ole enää niin.

– Pahimmassa tapauksessa kyseessä on laillinen ihmisten ryöstäminen. Muutos heikensi yksittäisen kuluttajan turvaa merkittävästi, täräyttää Sydänmaa.

Kukin autoilija päättää itse hinnan määräytymisperusteista, jos asiakas ottaa taksinlennosta."

Lentoasemantaksijärjestelyt ovat suurimmalle osalle matkaajista epäselvät. Kentällä on neljä eri jonoa. Kolmessa ensimmäisessä ovat Finavian kilpailutuksella taksialan vapauduttua lentoasemalle valitsemat taksioperoijat: Lähitaksi, Vantaan Taksi ja Taksi Helsinki. Neljänteen jonoon saavat tulla kaikki Finavian kriteerit täyttävät muut taksiyrittäjät.

– Ihmiset soittavat kysyäkseen, mihin jonoon lentoasemalla pitää mennä ja pitääkö hinnat tarkistaa, sanoo Sydänmaa.

Kolmen kilpailutetun brändin hinnat ovat lentoaseman taksitolpalla esillä. Neljännen jonon autojen kohdalla Sydänmaa kehottaa tarkistamaan hinnan määräytymisperusteen kuljettajalta.

Sydänmaa kuitenkin muistuttaa, että vaikka taksi ajaisi tietyn brändin alla, brändin hallinnoija voi kahlita hintojen määräytymisperusteita vain välittämissään kyydeissä. Kukin autoilija päättää itse hinnan määräytymisperusteista, jos asiakas ottaa taksin niin sanotusti lennosta.

– Jos tietyn taksibrändin alla ajavilla yrittäjillä olisisamat hintojen määräytymisperusteet, se katsottaisiin tänä päivänä hintakartelliksi.

Vinkit pikkujouluaikaan

Jos mahdollista, tilaa kyyti ennakkoon luotettavana pitämästäsi taksivälityskeskuksesta.

Jos et ole tilannut kyytiä ennakkoon, lähde kotiin hieman ennen aamuyön pahinta ruuhkaa.

Muista, että asiakas saa valita taksijonosta minkä vain auton. Jonossa ensimmäisenä olevaa autoa ei ole pakko ottaa.

Kysy kuljettajalta hinnan määräytymisperusteet ja lähtömaksun suuruus.

Lähde: Taksitarkastaja Satu Sydänmaa

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut