Maan tärkein junarata on rapistunut jo 10 vuotta, ja muutos tarvitaan nyt, sanoo uusi hankepomo – "Suomelle tulee tappiota 30 miljoonaa joka vuosi"

NÄKÖKULMA

Petteri Mäkinen

Junien nopeus maan tärkeimmällä raideyhteydellä Helsingin ja Tampereen välillä on laskenut viimeisen kymmenen vuoden ajan. Peruskunto on huono, eikä korjauksen tai lisäraiteiden suunnittelua ole vielä edes aloitettu.

Näin lohduttomasti Suomen rautateiden pääradan nykytilanteen kuvailee, Karoliina Laakkonen-Pöntys, joka on nimetty pääradan suunnittelun ja edunvalvonnan Päärata Plus -ryhmän suunnittelujohtajaksi.

– Päärata on meille kriittinen asia. Tämä halutaan nostaa nyt painokkaasti esille.

Laakkonen-Pöntys on työskennellyt vuodesta 2011 Pirkanmaan liitossa maakuntakaavoitusjohtajana. Osa tehtävistä pysyy, vaikka titteli ja työn pääpaino muuttuvat. Siirtymä maakuntakaavasta pääradan pariin on loppujen lopuksi ajatuksellisestikin luonteva.

– Maakuntakaava nojaa raideliikenteeseen. Sen tavoitteet eivät toteudu, jos päärata ei edisty.

Pirkanmaan liiton tavoitteena on varmistaa, että pääradan mahtuminen investointilistoille ei kaadu ainakaan tiedon puutteeseen sen merkityksestä. Esittelykalvoissa päärata kulkee jo nimellä Suomi-rata. Argumentit putoilevat ratalobbarin suusta sujuvasti. Aineistoa löytyy muun muassa talous- ja ympäristöteemalla.

– Kansantaloudelle tulee 30 miljoonaa euroa vuodessa tappiota, ellei päärataa saada kuntoon. Tämä syntyy esimerkiksi työmatka-ajasta. Pääradalla on suuri rooli myös ilmastotavoitteisiin vastaamisessa.

Laakkonen-Pöntyksen mukaan työssä yhdistyvät suunnittelutyö ja edunvalvonta. Suunnittelujohtaja on häpeilemättä myös lobbari.

– On turha suunnitella, jos ei hoida taustalla sitä, että suunnitelmilla on mahdollisuus toteutua.

Pääradalle ollaan myöntämässä miljoonaa euroa ensi vuoden budjettiin. Suunnittelujohtaja tarkentaa, että kyseessä ei ole varsinaisesti pääradan suunnitteluraha, vaan suunnittelun suunnitteluraha.

– Sillä vasta suunnitellaan radan vaatimaa lakisääteistä suunnittelua, johon kuuluvat yleis- ja ratasuunnitelman teko.

Pelkästään Tampereen ja Helsingin välillä ratasuunnitelmien teko maksaa helposti parikymmentä miljoonaa euroa. Tampereen ja Riihimäen välillä puhutaan 8 miljoonasta.

Suunnitelmien valmistumisella on toinenkin suuri merkitys. Kaupunkilehti Tamperelainen uutisoi huhtikuussa, että EU-komissio nosti pääradan Helsingin ja Tornion välillä osaksi Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävää, josta jaetaan avokätisimmät EU-tuet liikennehankkeille.

Niiden hakemiseksi tarvitaan valmiit suunnitelmat. EU:n rahoituskehys olisi vuosille 2021–27.

– On riskejä, että suunnittelu voi kestää jopa pitempään kuin kymmenen vuodeksi. Siksi suunnitteluvalmiutta pitää nostaa.

Ensimmäisen vuoden ajan suunnittelujohtajan palkan maksaa Pirkanmaan liitto. Tarkoituksena on, että alusta lähtien mukana ovat muut pääradan varren maakuntaliitot ja kunnat.

– Tämä on rautatiejärjestelmä selkäranka ja pääsuoni. Nyt pitää saadaan paljon eri tahoja katsomaan samaan suuntaan ja hakea kumppanuutta valtion kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Mielipide: Muutaman kilometrin säteellä lentoasemasta on mitä kauneimpia luontokohteita – Vantaalla voitaisiin kehittää kestävästi tuotettua lähimatkailua turisteille
  2. Vantaan kirjastot avaavat ovensa maanantaina – suosituksena pikainen asiointi ja itsepalvelun käyttö
  3. Kyytiä tarjonnut kaksikko varasti rollaattorin kanssa liikkuneen miehen rahat Myyrmäessä – Poliisi pyytää vihjeitä
  4. Vain kaupunki suostuu kommentoimaan talohanketta Viertolassa – "Vaikuttaa siltä, että keskeneräisen talon ostaneet on jätetty yksin"
  5. Asuntorakentamista lykätään Kivistön keskustassa
  6. Nyt katseet kohti pönttöjä – pesivistä linnuista kerätään tietoja
  7. Nuorisotilat avautuvat ensi viikolla: maksutonta toimintaa koulujen alkuun saakka – "Tuodaan pelit pihalle ja laitetaan musiikki soimaan"
  8. Salibandyliigasta tuli F-liiga – uusi nimi oudoksuttaa Vantaalla: "Vähän fiksumpi olisi saanut olla, kestää hetken totutella"
  9. Mielipide: Nyt on aika leikata päättäjien palkkioita – Esimerkin voima on tärkeää, koska tulevat taloudelliset päätökset ovat kovia
  10. Vainio 30.5.
  11. Pääkirjoitus: Kivistön palveluilla alkaa olla kiire – alueen asukkaat kaipaavat kipeästi ennen kaikkea perusarkeaan helpottavia toimintoja
  12. Kivistön uusimman kauppahankkeen eteneminen näyttää mutkistuvan – "Tontin käyttö ei ole kahden kaupparyhmittymän asia"
  13. Uutissuomalaisen debatti: Varman Risto Murto: Nuorille työntekijöille pitää tarjota muutakin kuin korkeita veroja ja supistuvia palveluita
  14. Jenni Isokoski on opiskellut neljässä eri lukiossa – Ylioppilaaksi hän valmistui Nettilukiosta, isänsä epäilyistä huolimatta
  15. Vantaa ennen ja nyt: Hiekkaharjun koulun Hyvä kaveri -patsaat taas jaossa – Mutta miksi kuvanveistäjä Raimo Jaatinen lisäsi suunnittelemaansa veistokseen variksen?

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Vain kaupunki suostuu kommentoimaan talohanketta Viertolassa – "Vaikuttaa siltä, että keskeneräisen talon ostaneet on jätetty yksin"
  2. Vartijoiden Tikkurilan asemalla puhuttama mies huitaisi kohti ja pakeni – talttui kiinni otettaessa vasta pippurisumutteella
  3. Kyytiä tarjonnut kaksikko varasti rollaattorin kanssa liikkuneen miehen rahat Myyrmäessä – Poliisi pyytää vihjeitä
  4. Mielipide: Muutaman kilometrin säteellä lentoasemasta on mitä kauneimpia luontokohteita – Vantaalla voitaisiin kehittää kestävästi tuotettua lähimatkailua turisteille
  5. Kivistön uusimman kauppahankkeen eteneminen näyttää mutkistuvan – "Tontin käyttö ei ole kahden kaupparyhmittymän asia"
  6. Jenni Isokoski on opiskellut neljässä eri lukiossa – Ylioppilaaksi hän valmistui Nettilukiosta, isänsä epäilyistä huolimatta
  7. Salibandyliigasta tuli F-liiga – uusi nimi oudoksuttaa Vantaalla: "Vähän fiksumpi olisi saanut olla, kestää hetken totutella"
  8. HSL:n asiakkaat raivostuivat: Vapaavalintainen kausilipun kesto poistuu, kun HSL yhdenmukaistaa kortin ja sovelluksen lippuvalikoiman – "Kehitys kulkee tässä vahvasti väärään suuntaan"
  9. Asuntorakentamista lykätään Kivistön keskustassa
  10. Vantaan kirjastot avaavat ovensa maanantaina – suosituksena pikainen asiointi ja itsepalvelun käyttö
  11. Vantaa ennen ja nyt: Hiekkaharjun koulun Hyvä kaveri -patsaat taas jaossa – Mutta miksi kuvanveistäjä Raimo Jaatinen lisäsi suunnittelemaansa veistokseen variksen?
  12. Vantaalle Backaksen kartanon alueelle on tulossa Muumien maailma – Maailman ensimmäiseen Muumi-sisäpuistoon odotetaan vuosittain puolta miljoonaa kävijää
  13. Nuorisotilat avautuvat ensi viikolla: maksutonta toimintaa koulujen alkuun saakka – "Tuodaan pelit pihalle ja laitetaan musiikki soimaan"
  14. Koronatesteissä käyneiltä vain harvoilta löytyy virusta – Vantaalla drive in -pisteessä testauskapasiteettia on paljon enemmän kuin potilaita
  15. Mielipide: Nyt on aika leikata päättäjien palkkioita – Esimerkin voima on tärkeää, koska tulevat taloudelliset päätökset ovat kovia

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.