"Iso lintu lentokoneen moottorissa aiheuttaa todella pahan tilanteen" – Haukkapartio ampuu eläimiä Helsinki-Vantaalla

Lennon aikana linnuista on eniten uhkaa nousussa ja laskussa, sillä linnut eivät lennä yhtä korkealla kuin lentokoneet. Sauvo Jylhä

Madeleine Hahl

– Emme koskaan ammu mielellämme yhtään eläintä, vaan se on aina viimeinen vaihtoehto, sanoo Helsinki-Vantaan lentoaseman liikenteestä vastaava apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Finavialta.

Lentokentällä toimii haukkapartio, joka ampuu eläimiä silloin, kun ne aiheuttavat uhkan lentoturvallisuudelle.

– Iso lintu, esimerkiksi kanadanhanhi tai lokki lentokoneen moottorissa aiheuttaa todella pahan tilanteen, sillä moottori saattaa lakata toimimasta. Suomessa ei onneksi ole jättikokoisia lintuja.

Noronen-Juholan mukaan eniten joudutaan ampumaan lintuja, mutta myös esimerkiksi jänikset saattavat joutua kohteeksi.

– Eläimiä joudutaan vuoden aikana ampumaan pari–kolmekymmentä. Tämä on tosin vain heitto, sillä luku riippuu vuodesta, hän sanoo.

Toimenpiteitä eläinten torjumiseksi joudutaan tekemään eniten lintujen muuttokausina eli keväällä tai syksyllä.

Ensisijainen torjuntamenetelmä on Noronen-Juholan mukaan lentokenttäalueen tekeminen sellaiseksi, ettei eläimiä edes kiinnosta tulla sinne.

Lentoaseman koko alue on aidattu, jotta ihmiset tai isot eläimet eivät eksyisi sinne.

Linnuille ja pienille eläimille alue pyritään pitämään epäkiinnostavana pesimis- ja laskeutumispaikkana siten, että ruoho on juuri oikean mittaista eikä paikassa ole koloja, Noronen-Juhola kertoo.

Jos eläin kuitenkin eksyy lentokentän alueelle, yrittää haukkapartio pelotella sen pois haluamaansa suuntaan paukkupanoksilla, joista lähtee kova ääni.

Noronen-Juholan mukaan esimerkiksi eläinten tainnuttaminen ampumisen sijasta ei olisi mahdollista.

– Tilanteet tulevat nopeasti eikä vaihtoehtoja ole siihen, ettei eläimen torjunta onnistuisikaan.

– Jos käy niin, että lintu joudutaan ampumaan, niin tyypillisesti se tarjotaan yliopistojen käyttöön tieteelliseen tutkimustyön. Tavoitteenamme on hyvin hyvin eettinen toiminta ja eläimen ampuminen on aina viimeinen keino, hän korostaa.

Noronen-Juhola kertoo olleensa Finavialla töissä kymmenen vuotta, eikä hän muista, että Suomessa lintu olisi sinä aikana aiheuttanut vakavaa vauriota lentokoneen moottorissa. Tilanteet ovat hänen mukaansa harvinaisia myös maailmanlaajuisesti.

Lentokone pystyy lentämään myös yhden moottorin varassa, Noronen-Juhola muistuttaa.

– Yhden moottorin lintutörmäys ei ole fataalia, mutta tietenkään sitäkään ei saa tapahtua.

Lentoturvallisuus on puhuttanut viime aikoina, sillä aiemmin elokuussa Ruotsissa hävittäjälentokone putosi törmättyään lintuparveen.

Lintutorjuntaa säätelee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA.

Haukkapartio

Kaikilla maailman lentokentällä on lintutorjuntaa, kertoo Heini Noronen-Juhola.

Helsinki-Vantaan lentokentällä eläintorjuntaa tekevä haukkapartio on osa lentokentän kunnossapitoyksikköä. Haukkavuorossa on kerrallaan yksi tai kaksi työntekijää. Haukkapartio toimii ympäri vuorokauden.

Haukkapartion ensisijainen ase on haulikko. Lintutorjunnassa lintututkan avulla voidaan ennakoida, mihin suuntaan linnut liikkuvat. Parvet näkyvät tutkassa helpommin kuin yksittäiset linnut.

Lennon aikana linnuista on eniten uhkaa nousussa ja laskussa, sillä linnut eivät lennä yhtä korkealla kuin lentokoneet.

Aiheeseen liittyvää

  1. Lentoasemalle avataan ensi vuonna kolme uutta ravintolaa – muumikahvila houkuttelee lapsiperheitä ja japanilaisia 26.4.2018 10:50

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut