Tietyöt ja rakentaminen suistivat Kivistön keskustan liikenteen kaaokseen – Valvontapäällikkö myöntää: Vantaan pahin paikka liikkua

KESKUSTA Katujen ja kerrostalojen rakentaminen on mutkistanut pahoin jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja autojen liikkumista.

Vantaankoskentiellä Syväkiventien ja Keimolanportin kohdalla olevassa kiertoliittymässä kerrotaan, että Vanha Hämeenlinnantie on suljettu. Silti moni auto jatkaa matkaansa ja joutuu kääntymään takaisin noin 100 metrin päästä. Armi Suojanen

Armi Suojanen

Kivistön keskustaa ei voi nyt mainostaa pyöräilijälle tai jalankulkijalle ystävällisenä paikkana. Keskusta on myllerryksessä, koska sinne rakennetaan lisää asuinkerrostaloja ja katuja.

– Vai muka pyöräilykaupunki! naurahtaa Timo Huovilainen viitaten Vantaan kaupungin tavoitteeseen tehdä Kivistöstä "pyöräilykaupunki".

Hänellä on useita esimerkkejä kyseenalaistukselleen. Kuten vaikkapa se, että kesken pyörätietä eteen tulee karkeaa sepeliä ja isoja monttuja, joista ei ole kunnollisia varoituksia.

Pyöräilykaupunkiin eivät hänen mielestään kuulu myöskään terävät, graniittiset reunakivet, jotka voivat rikkoa renkaan. Niitä on useissa paikoissa.

Moottoritien ali kulkevan Keimolanportin varressa on iso kuoppa ja heppoiset aidat ympärillä. Kohdan ohittaa Päivi Ristola-Hildén lastenrattaita työntäen. Hän toteaa, että kulkeminen Kivistössä on "aika vaikeaa", kun rattaiden kanssa pitää pujotella, vaihtaa yht'äkkiä kadun toiselle puolelle ja varoa autoja tavallista enemmän.

Kun kevyen liikenteen väylät ovat raskaan liikenteen valtaamia, pyöräilijät ja jalankulkijat joutuvat siirtymään ajotielle. Kuva: Armi Suojanen

Timo Huovilainen toivoo, että joku taho valvoisi, paljonko kevyelle ja muullekin liikennettä saa aiheuttaa haittaa, kun asuinaluetta rakennetaan.

– Ymmärrän kyllä, että pitää rakentaa, hän lisää.

Liikenteen turvallisuudesta ja liikkumisen edes kohtuullisesta sujuvuudesta pitäisi hänen mielestään silti huolehtia.

Urakoitsijoita valvovat Vantaan katuvalvojat, joita on yhteensä kolme. Katuvalvontapäällikkö Jukka Anttila sanoo yleisen periaatteen olevan, että rakentajien pitää huomioida kaikki liikkujat siten, että he pääsevät kulkemaan työmaan ohi. Urakoitsijoiden on haettava lupa tilapäisille, myös lyhyille, liikennejärjestelyille. Aina kaikki eivät lupia kuitenkaan hae.

– Ohjeistus on, että jos tehdään esimerkiksi nopeita, 15–30 minuuttia kestäviä nostoja, paikalla pitää olla kaksi liikenteenohjaajaa, Anttila jatkaa.

Tietyökoneita on Kivistön keskustassa jalkakäytävillä ja ajoteillä haittaamassa liikennettä. Kuva: Armi Suojanen

Anttila myöntää, että Kivistö on nyt Vantaan pahin paikka liikkua, koska rakentamisen määrä on niin valtava.

– Yleinen katutila on pieni ja kaavamääräys on sellainen, että rakennus on katutilassa kiinni. Väkisinkin joudutaan ottamaan katutilaa käyttöön.

Myös autoilijat ovat olleet ymmällään, miten alueella liikutaan. Vantaankoskentien sulkeminen Syväkiventien ja Mestarintien välillä on tullut monelle yllätyksenä. Syväkiventien kiertoliittymästä posotetaan Vantaankoskentietä kohti Tikkurilantietä, kunnes matka tyssää jo heti Kivistön aseman kohdalla. Ainakin yksi peltikolari on sattunut, kun autot ovat lähteneet kääntymään takaisin päin.

Syväkiventien kiertoliittymässä on kaksi opastetta, jossa kyllä kerrotaan, että Vanha Hämeenlinnantie on suljettu. Ne jäävät monelta ensi kertaa ohi ajavalta huomaamatta, koska kyltit ovat vasta kiertoliittymässä. Paikan ohi ajaa myös moni nurmijärveläinen, joka tulee Vantaalle töihin.

– Liikenne on haluttu ohjata pois Kivistön keskustasta, kertoo Vantaan liikennesuunnittelun liikenneinsinööri Teemu Vihervaara

Timo Huovilainen harmittelee Kivistön kevyen liikenteen väylien huolimatonta hoitoa. Kuva: Armi Suojanen

Kiertotie kulkee reittiä Hämeenlinnantie–Vantaankoskentie–Keimolanportti–Radioasemantie–Tikkurilantie–Mestarintie–Vanha Hämeenlinnantie tai Hämeenlinannväylä.

– Kiertoreitti on käytössä siihen asti, kunnes Vantaankoskentien uusi linjaus kehäradan ylittävine siltoineen valmistuu. Tämän kadun on tarkoitus valmistua vuonna 2020, Vihervaara selvittää.

Tikkurilantien levennyksen Hämeenlinnanväylän ja Keimolantien välillä pitäisi valmistua vuoden 2019 loppuun mennessä.

Vihervaara lupaa, että opastukset tarkistetaan ja tarvittaessa niitä täydennetään lisäopasteilla.

Isoja muutoksia

Kivistön keskustan alueella tehdään parhaillaan useita ja isoja muutoksia.

Tikkurilantie levennetään Hämeenlinnanväylän ja Keimolantien välillä niin, että molempiin suuntiin tulee kaksi kaistaa.

Vantaankoskentien ja Tikkurilantien liittymään rakennetaan kevyen liikenteen alikulku.

Tikkurilantien pohjoispuolelle Keimolantien ja Hämeenlinnanväylän väliselle osuudelle ja Tikkurilantien eteläpuolelle Vantaankoskentien ja Keimolantien väliselle osuudelle rakennetaan kävely- ja pyöräilytiet.

Vantaankoskentietä siirretään ja siksi Syväkiventien ja Mestarintien välinen tieosuus on suljettu liikenteeltä.

Keimolantien eteläpäähän rakennetaan Keimolantien kanssa risteävä Korundikatu ja tulevan Korundikadun sekä Tikkurilantien kanssa risteävä Korundiportti.

Topaasiaukiolla tehdään muutoksia, kuten pyöräramppi ja portaat Kvartsiraitilta Topaasiaukiolle. Kvartsiraitti katetaan.

Kivistön aseman liityntäpysäköinti ja bussiterminaali toimivat normaalisti koko ajan. Tikkurilantien bussipysäkki numero V2129 on pois käytöstä.

Aiheeseen liittyvää

  1. Kivistön tietyömyllerrykset jatkuvat: Kaista pois käytöstä ja osa katua suljetaan 9.8.2018 9:58

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki Business Vantaa

Yrittäjä, älä huoli huomisesta! Vantaalla valmistaudutaan jo tulevaisuuteen

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut