Innostuvatko nuoret tästä aikuisten hitti-ilmiöstä? – 12-vuotias Vilppu näyttää videolla esimerkkiä

12-vuotiaan Vilppu Haverisen eli Wibettäjän ja Museokortin Youtube-yhteistyö voitti sisältö-sarjan PING Festivalien Vuoden Valinnat -kilpailussa. PING Festival

Aapo Siippainen

12-vuotias kirkkonummelalainen videobloggaaja Wibettäjä eli Vilppu Haverinen on tehnyt Museokorttia nuorille tutuksi Youtubessa. Hän voitti sisältösarjan Ping Festivalin Vuoden Valinnat -kilpailussa. Vaikuttajamarkkinointiin keskittyvässä tapahtumassa palkittiin vuoden vaikuttavimpia henkilöitä, kampanjoita ja ilmiöitä.

Youtubessa nähtävässä Museotour-sarjassa Wibettäjä vierailee Suomen eri museoissa.

Haverinen yrittää muuttaa videoillaan ikätovereidensa mielikuvia museoista.

– Sana museo tunnetaan nuorten keskuudessa yleensä tylsänä paikkana, vaikka näin ei todellakaan ole. Museot ovat kiinnostavia ja niissä oppii uusia tietoja joita voi hyödyntää koulussa. On olemassa monenlaisia museoita, joissakin on museon vanha tuoksu, ei saa koskea mihinkään ja pitää laittaa pussit kenkien päälle. On myös paljon uudenlaisia museoita, joissa saa testata ja tehdä itse. Pidän museoista, joissa on monipuolista tekemistä ja katsomista ja jännittäviä tarinoita, Haverinen kertoo.

Haverinen ei ollut uskoa voittaneensa, koska oli nuori ensikertalainen.

– Voitto tuntui ihan mahtavalta! Kun nimeni mainitiin voittajana, hymy tuli huulille ja sydän pomppaili.

Museologian professori Janne Vilkuna sanoo ehdottaneensa vastaavaa ideaa museoille jo 20 vuotta sitten.

– Mutta nyt nuori herra toteutti sen oma-aloitteisesti, professori kehuu.

Kolme vuotta sitten lanseerattu Museokortti on pääsylippu noin 250 suomalaiseen museoon. Se on saanut koko museoalan kovaan nosteeseen. Museokortin ansiosta museoissa tehtiin viime vuonna kaikkien aikojen kävijäennätys jo toisena peräkkäisenä vuotena.