Kivistössä kehitetään liikenteen mullistavaa robottibussia – "Nyt on vallankumous menossa"

Testausinsinööri Marko Lindroos kertoo Vantaan projektijohtajalle Gilbert Koskelalle robottiauton ominaisuuksista. Päivi Tuovinen

Tuomas Massinen

Pieni sähkökäyttöinen robottiauto rullaa hitaasti Kivistössä. Onhan tämä vänkä vekotin. Ajokki liikkuu automaattisesti ja itsenäisesti tietokoneohjelmiston ja 3D-lasertutkan avulla.

Renault Twizy tarjoaa hiljaista kyytiä, mutta pientä nykimistä on havaittavissa.

– Hienosäätöä kaasutuksen ja jarrutuksen ohjauksessa on tehtävä, tuumii autoa tarkkaileva Sensible 4 Oy:n testausinsinööri Marko Lindroos

Yritys on testaillut robottiautoa Kivistössä maaliskuusta lähtien. Maanantaista kuka tahansa on voinut matkata testiauton kyydissä.

Robottiauto pysähtyy ajoreitillä pysäkeille, koska sen pohjalta luodaan robottibussi. Tavoitteena on, että joskus osa Vantaankin julkisesta liikenteestä hoituu ruuhkia ja autopaikkatarvetta vähentävillä robottibusseilla. Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala sanoo, että testit ovat sujuneet hyvin, mutta paljon on yhä pulmia ratkottavana.

– Esteiden tunnistuksessa on ollut ongelmia: robottiauto on nähnyt ”kummituksia” ja pysähdellyt välillä oudosti.

Kehitettävän robottibussin pitää olla omatoiminen, luotettava ja turvallinen. Sen tulee kestää Suomen karut sääolot. Muuttuvat liikenne- ja säätilanteet sekä luova ajoreitin suunnittelu voivat tuottaa ajotietokoneelle vaikeuksia.

– Vielä auto ei osaa suunnistaa päämäärään itsenäisesti, vaan koko ajoreitti pitää ohjelmoida, Lindroos kertoo.

Ajonopeuttakin pitää vielä säätää ylöspäin, sillä nyt menopelin huippunopeus on vain 30 kilometriä tunnissa.

Toinen testiauto tulee Kivistöön testattavaksi lähiviikkoina. Matkustaja voi kulkea robottiautolla maanantaista keskiviikkoon kello 10–14. Reiteille lähdetään Kivistön aseman luota. Testaus jatkuu 11. heinäkuuta asti.

Ensi talvena kokeillaan samoilla reiteillä kotimaista robottibussia. ”Sukkulabussin” ulkomuoto julkistetaan Slush-tapahtumassa. Robottibusseilla aiotaan liikennöidä lyhyitä matkoja. Niillä voisi kuskata työmatkalaisia asemille. Kivistön projektijohtaja Gilbert Koskela kertoo, että Vantaata kiinnostaa eniten, miten katuverkkoa pitää muuttaa, jotta robottibussien liikennöinti voi alkaa.

– Sata vuotta sitten moottoriautot korvasivat hevoset. Nyt on seuraava vallankumous menossa, Koskela kuvaa.

Vallankumous vie aikansa. Euroopassa on käytössä vasta yksi robottibussi, Hollannissa. Koskela arvioikin, että ensimmäinen robottibussi liikennöi Vantaalla aikaisintaan 10 vuoden päästä.

– Ensin on ratkaistava, miten robottiauto saa tietoa esteistä. Miten se tunnistaa liikennemerkit? Tuleeko kaduille asentaa antureita?

Vantaalla, Espoossa ja Hämeenlinnassa tehtävät testiajot ovat osa Uudenmaan liiton ja Suomen Kasvukäytävän rahoittamaa yli miljoonan euron aIGO -kehityshanketta, jossa on mukana liuta yrityksiä ja tutkimuslaitoksia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Mieskuski ajeli pelkillä vanteilla – ei osannut kertoa, mistä oli tulossa ja minne menossa
  2. Poliisi takavarikoi alaikäiseltä viinakauppiaalta kymmeniä litroja kirkasta viinaa Vantaalla
  3. Epäily: Kymmenen varastetun kauhakuormaajan tiedot väärennettiin, koneet myytiin eteenpäin
  4. HSL:n matkakortin nettilataus onnistuu ensi viikosta alkaen – kortille voi ladata kautta tai arvoa
  5. "Lähden nyt pois ja lyön ensimmäistä, joka yrittää estää" – kolmekymppinen mies raivostui putkaan vietäessä
  6. Kuusijärven komea silta sai vihdoin nimen – uudesta sillasta tuli Sudentassu
  7. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  8. Lähes valmis Kivistön kirjasto avataan vasta lokakuussa – "Avaaminen siirtyy säästösyistä"
  9. Lähetyskirppis Patina muutti Silkkitehtaalta 19 vuoden jälkeen – myös uusi paikka löytyi Tikkurilasta
  10. Vantaalainen lasitaiteilija Saara Korppi, 34, teki voitokkaan viinilasin – ideat syntyvät luonnosta
  11. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  12. Mielipide: Asukaspysäköinti toisi uutta tuloa velkaiselle Vantaalle – Tietyllä alueella rajaton pysäköinti vuosimaksulla
  13. Tiedekeskus Heurekan johtaja vaihtuu: Tapio Koivusta Oulun yliopiston vararehtori – "Pääsemme vihdoin asumaan puolisoni kanssa saman katon alle"
  14. Vantaa hakee säästöjä lähiöille suunnatusta tukiohjelmastaan – lapsiperheiden kotipalvelu siirtyy ensi vuoteen
  15. USU: Kaikkein huono-osaisimmille myönnettävää tukea maksetaan eniten Uudellamaalla

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.