Tietokone syttyi tuleen lentokoneessa matkalla Helsinkiin – OTK: Toimi litiumakkujen kanssa näin

Kuvituskuva. Armi Suojanen / arkisto

Jari Pietiläinen

Onnettomuustutkintakeskus on ottanut kantaa vuosi sitten Berliinistä Helsinkiin matkalla olleen matkustajalentokoneen matkustamon tulipaloon. Lentokoneessa tapahtui 7. maaliskuuta 2017 matkustajan kannettavan tietokoneen akkupalo.

Istuimen alla olleen kannettavan tietokoneen litiumakku syttyi, kun laskeutunut lentokone oli rullaamassa kohti tuloporttia. Palosta ei kuitenkaan seurannut henkilövahinkoja eikä vakavampia materiaalivahinkoja.

Matkustamomiehistö toimi OTK:n mukaan tilanteessa ohjeiden ja koulutuksen mukaan, sammutti palon ja käskytti matkustajia poistumaan lentokoneesta ripeästi. Osa matkustajista noudatti ohjeita, ja poistui lentokoneesta ilman päällysvaatteita ja käsimatkatavaroita.

Osa matkustajista jäi kuitenkin odottamaan käsimatkatavaroitaan, jolloin matkustamon käytävä tukkeutui ja poistuminen hidastui.

– Alkusammutuksen ja matkustajien poistumisen jälkeen matkustajia ei koottu terminaalissa yhteen. Kokoamalla matkustajat yhteen paikkaan voidaan selvittää, että kaikki lennolla olleet henkilöt ovat poistuneet lentokoneesta, heidän vointinsa voidaan tarkastaa ja heille voidaan kertoa lisätietoja tapahtuneesta, OTK muistuttaa.

Lentoyhtiön edustajan tai Helsinki-Vantaan lentoaseman ohjeistuksessa ei OTK:n näkemyksen mukaan ollut toimintaohjeita poikkeustilanteessa tapahtuvaan matkustajien nopeaan poistumiseen lentokoneesta ja tilanteen jälkihoitoon terminaalissa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa turvallisuustutkintansa perusteella, että Finavia Oyj sopii yhdessä lentoasemalla toimivien lentoyhtiöiden edustajien kanssa toimintatavat poikkeavaan tilanteeseen, jossa matkustajat joudutaan nopeasti poistamaan lentokoneesta terminaaliin.

Litiumakkua käytetään yleisesti pienlaitteissa, koska se on kevyt, pitkäikäinen ja sillä on painoonsa nähden korkeampi kapasiteetti kuin muilla akkutyypeillä.

– Litiumakkujen käyttö on lisääntymässä. Samalla on tärkeä muistaa, että sisäisesti vikaantunut tai ulkoisesti vahingoittunut litiumakku voi syttyä räjähdyksenomaisesti, josta voi aiheutua materiaali- ja henkilövahinkoja, OTK muistuttaa.

Paloturvallisuuden kannalta laitteet on parempi kuljettaa matkustamossa, koska mahdollinen palo havaitaan siellä aikaisemmin kuin ruumassa ja sitä myös päästään sammuttamaan alkuvaiheessa.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut