Satamajohtajasta tuli lentokenttäpomo – Näin Finavian uusi toimitusjohtaja haluaa kehittää Helsinki-Vantaata

Logistiikka-ala on kiinnostanut Kimmo Mäkeä nuoruusvuosista lähtien. Nyt hän on edennyt urallaan lentoalan näköalapaikalle, Finavian toimitusjohtaksi. Tuomas Massinen

Tuomas Massinen

Finavian tuore toimitusjohtaja Kimmo Mäki, 43, sai ensikosketuksen esimiestöistä jo nuorena, 19-vuotiaana. Hän ahersi silloin Kokkolan satamassa pienen ahtaajajoukon työnjohtajana. Keltanokkapomo joutui alkuun kuulemaan kovaksikeitetyiltä satamajätkiltä pientä piikittelyä, mutta pikkuhiljaa luottamus kasvoi.

Täysin toinen on tilanne 25 vuotta myöhemmin, kun Mäki katsoo ulos kiitotielle WTC-talosta Helsinki-Vantaalla. Nyt hän toimii kansainvälisesti arvostetulla näköalapaikalla, Suomen kilpailukyvyn kannalta merkittävän yrityksen toimitusjohtajana. Alaisia hänellä on 1 200, ja mittava vastuu näkyy myös 26 000 euron kuukausipalkassa.

Mäki tuli tehtävään 1. tammikuuta eläkkeelle siirtyvän Kari Savolaisen tilalle. Savolainen johti Finaviaa kuusi vuotta.

– Toimitusjohtajan pestit tuppaavat nykyään olemaan muutaman vuoden pätkiä. Tavoitteeni on, että olisin tehtävässä ainakin samat kuusi vuotta kuin edellisissäkin toimissani, Mäki hymähtää.

Finavia tarjosi pestiä, kun Mäki työskenteli kuudetta vuotta Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtajana. Mäen ei tarvinnut kauan miettiä vastaustaan.

– Olin tosi innoissani tästä mahdollisuudesta. Lentoala on tosi mielenkiintoisessa kehitysvaiheessa ja mukavassa kasvussa. Lentoasemalla pääsee myös olemaan tekemisissä ihmisten kanssa vielä enemmän kuin satamassa, kertoo ihmisläheiseksi johtajaksi tunnustautuva Mäki.

Finavian hallituksen puheenjohtaja Harri Sailas perusteli Mäen nimitystä tiedotteessa näin:

– Mäellä on vahva kokemus palveluliiketoiminnan johtamisesta ja suurinvestointien menestyksellisestä läpiviennistä. Finavian tulos on huipputasolla, lentoliikenne on voimakkaassa kasvussa ja Helsinki-Vantaalla on menossa yhtiön historian suurin investointiohjelma. Uskon, että Mäen johdolla voimme kehittää Finaviaa yhä asiakaskeskeisemmäksi ja varmistaa yhtiön kannattava kasvu myös jatkossa.

Juuri asiakaslähtöisyyttä Mäki haluaa korostaa palvelujen kehittämisessä. Palveluja on kehitettävä, koska lentoasemalle rakennetaan useita laajennusosia vuoteen 2021 mennessä ja vuotuiset matkustajamäärät kasvavat vauhdilla. Niiden ennakoidaan nousevan nykyisestä noin 19 miljoonasta jopa 30 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä.

Uusia palveluja luodaan kaikille matkustajille, mutta erityiskohderyhmä ovat aasialaisturistit, joiden osuus kasvaa eniten.

– Pohjoismaalaisuus ja suomalaisuus kiinnostavat aasialaisia. Heitä saapuu lentoasemalle yhä enemmän, ja meidän on ymmärrettävä heidän tarpeensa. Täytyy varmistaa, että esimerkiksi opasteet toimivat ja heidän kaipaamaansa kuumaa vettä on aina tarjolla, Mäki kertoo.

Mitään mullistavaa palvelu-uudistusta Mäki ei aio käynnistää. Hän huomauttaa, että asiakastyytyväisyys on jo nyt hyvä Helsinki-Vantaalla ja maakuntien lentoasemilla, "mutta aina pitää parantaa".

–  Toimivuus on se iso juttu: matkustamisen pitää olla sujuvaa ja luotettavaa. Lentoasema ei saa olla sokkeloinen kauppakeskus, vaan matkanteon sujuvuus pitää säilyttää myös matkustajamäärän kasvaessa.

Mäki on asettanut itselleen muutaman johtamistavoitteen: hän tähtää siihen, että uudistukset ovat matkustajien kannalta positiivisia, lentokenttien kulkuyhteydet paranevat ja yhteistyötä tehdään yhä laajemmin eri toimijoiden kanssa. Hän pitää tärkeänä myös sitä, että lentoasemasta kehittyy entistäkin parempi työpaikka työntekijöille. Tässä inhimillisellä johtamistyylillä on Mäen mielestä suuri merkitys.

– Korostan yhteistyötä, ja avoimuus ja rehellisyys ovat itselleni tosi tärkeitä arvoja.

Mäellä on myös yksi henkilökohtainen päämäärä.

– Haluan, että innostun ja nautin työstäni joka päivä. Se on asennekysymys.

– Lentoala on niin kiinnostava ala ja Finavia hieno yhtiö, ettei itsensä motivointi ole vaikeaa.

Kimmo Mäki

Kotoisin Kokkolasta. Asuu vaimonsa ja 5-vuotiaan tyttärensä kanssa Helsingin Östersundomissa.

Ennen Finaviaa työskenteli kuusi vuotta Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtajana. Tätä ennen toimi muun muassa Steveco Oy:n ja Stockmann Oyj:n palveluksessa.

Koulutukseltaan diplomi-insinööri.

Työn vastapainona harrastaa jalkapalloa, futsalia, kalastusta ja veneilyä.

Kuvaa itseään sosiaaliseksi, avoimeksi, määrätietoiseksi ja sinnikkääksi. Pitää tärkeinä asioina positiivisuutta, rehellisyyttä, toisten kunnioitusta, perhettä ja ystäviä.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut