Osa seutubusseista jättää Vantaalta tulevat jatkossa Kalasatamaan – HSL väittää matka-ajan lyhenevän

MATKA Päätepysäkin siirtäminen Rautatientorilta Kalasatamaan herättää närää.

Muutoksen syyksi HSL mainitsee muun muassa Rautatientorin tilanahtauden. Päivi Tuovinen

Tiina Örn

Itä-Vantaalta Lahdenväylää pitkin Viikkiin, Sörnäisiin, Hakaniemeen ja Rautatientorille matkaavien bussien reitteihin suunnitellaan muutoksia. Osa linjoista tullaan jatkossa päättämään Rautatientorin sijaan Kalasatamaan.

Paluumatkoilla bussi on Sörnäisissä jo lähes puolillaan."

Suunnitelmat ovat herättäneet hämmennystä muun muassa Päiväkummussa.

–HSL väittää, että monet bussilinjat kulkevat Sörnäisten ja Rautatientorin välillä melko tyhjinä. Teimme omaa seurantaa monta viikkoa aamu- ja iltaruuhkien aikaan. Huomasimme, että Vantaalta tulevien linjojen 724 ja 739 matkustajista suurin osa jatkaa Sörnäisistä keskustaan päin. Vain muutama jää pois Sörnäisissä, toteaa päiväkumpulainen Vantaan teknisen lautakunnan jäsen Anu Järveläinen (vas.).

Hän lisää, että myös paluumatkoilla bussi on Sörnäisissä jo lähes puolillaan.

–Meidän seurannan aikana lähes kaikki matkustajat tulivat keskustasta Vantaalle asti

Järveläinen kummastelee HSL:n väitettä siitä, että linjojen katkaiseminen Kalasatamaan lyhentäisi matka-aikaa.

–Matkustajillehan tulee siinä yksi lisävaihto.

HSL:n ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen kertoo matka-ajan nopeutuvan vuorovälien tihentymisen vuoksi.

–Odotteluaika lyhenee ja se näkyy kokonaismatka-ajassa. Harva sitä paitsi jää Rautatientorille. Suuri osa matkustajista jatkaa siitä eteen päin.

Päätepysäkin siirto koskee lähinnä busseja, jotka tulevat Koivukylästä, Korsosta ja Tikkurilasta."

Muutossuunnitelmista kerätään palautetta 3. joulukuuta asti. HSL:n sivuilla julkaistuissa kommenteissa pohditaan, onko palautteen kerääminen asiakkailta vain näennäistä osallistamista.

–Ei tietenkään. Kommenteissa saattaa tulla ilmi asioita, joita emme ole osanneet välttämättä lainkaan ottaa huomioon, vastaa Virtanen.

Se on kuitenkin jo kiveen kirjoitettu, että joitakin linjoja tullaan päättämään Kalasatamaan.

Päätepysäkin siirto koskee lähinnä busseja, jotka tulevat Koivukylästä, Korsosta ja Tikkurilasta.

–Ne ovat radan varrella ja ensisijainen yhteys Helsingin keskustaan on juna, sanoo Virtanen.

Vuonna 2018 valmistuva Kalasataman bussiterminaali tulee metroaseman kylkeen.

Linjastosuunnitelma on tarkoitus saada valmiiksi vuoden vaihteessa. Uusi linjasto otetaan käyttöön vuoden 2019 syysliikenteen alusta.

Poimintoja muutoksista:

Uusi linja 711 Kalasatamasta Tikkurilaan.

Linja 721 Kalasatamasta Jokiniemeen, Havukoskelle, Päiväkumpuun, Rekolaan ja Koivukylän asemalle. Korvaa nykyisiä linjoja 722, 724 ja 739.

Linja 731 Kalasatamasta Mikkolaan, Korsoon ja Kulomäkeen.

Linja 717 Helsingin keskustasta Honkanummelle ja Vantaan Akselin alueelle Hakunilan kautta, mutta laajemmilla liikennöintiajoilla ja tiheämmällä vuorovälillä.

Suunnitelmasta voi kertoa mielipiteensä 3.12. mennessä:[emailprotected]

Infotilaisuus Koivukylän kirjastossa torstaina 30.11. klo 16–18.

HSL:n suunnitelmiin liittyvä valitus -adressi Adressit.com-sivustolla.

Aiheeseen liittyvää

  1. Jopa 156 000 korkkasi länsimetron avajaispäivänä – tässä suosituimmat asemat 23.11.2017 18:00

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki Business Vantaa

Yrittäjä, älä huoli huomisesta! Vantaalla valmistaudutaan jo tulevaisuuteen

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut