Luhtitien jatke on vain 700 metriä, mutta se mullistaa kulkemisen Länsi-Vantaalla

Kadunrakennus: Asukkaita huolettavat läpiajo ja liikennemäärien kasvu.

Luhtitietä on tarkoitus jatkaa ajotienä. Asukkaille tulee mahdollisuus kommentoida katusuunnitelmaluonnoksia ennen nähtäville asettamista elokuussa. Sanna Jokela
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Suunnitelmien mukaan Vihdintieltä voi ajaa Myyrmäkeen Luhtitien kautta syksyllä 2022. Vielä nyt Luhtitie päättyy Pellaksen asuinalueeseen, josta pääsee jatkamaan matkaa vain ulkoilureittiä pitkin.

Uusi yhteys on suunniteltu erityisesti joukkoliikenteelle, mutta Luhtitien jatketta Raappavuorentielle hyödyntävät tietysti myös muutkin ajoneuvot. Lähinaapurit ja asukkaat laajemmaltakin alueelta pelkäävät, että uusi yhteys aiheuttaa vilkasta läpiajoa lieveilmiöineen.

Louhelantiellä asti on huolestuttu, että Luhtitien jatkeen rakentaminen uhkaa tuoda vielä lisää autoja ja melua kadulle. Ne taas vaikuttavat viihtyvyyteen ja turvallisuuteen.

– Uomatien ja Louhelantien läpiajoliikennettä ja sen haittoja ei ole huomioitu Luhtitien jatkeen suunnitelmissa, sanoo Louhelantie 8:ssa asuva Urpo Vainio.

Vahva epäily on, että kun Luhtitietä alkaa päästä suoraan Myyrmäkeen Raappavuorentielle, Hämeenlinnanväylälle ajetaan Uomatien ja Louhelantien kautta. Vainion mukaan se on hieman nopeampi kuin reitti Raappavuorentien ja Vaskivuorentien kautta Hämeenlinnanväylälle. Selityskin löytyy.

Tavoite on, että siitä ei tule läpiajokatua.

– Vaskivuorentiellä on useat liikennevalot, mainitsee taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Jyrki Usva.

Taloyhtiö teki Luhtitien jatkeen asemakaavasta muistutuksen, mutta se ei johtanut mihinkään. Asukkaat toivovat kuitenkin, että kaupunki ryhtyy jonkinlaisiin toimiin Louhelantien liikenteen kasvun hillitsemiseksi ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi.

Vantaan kaupungin asemakaava-arkkitehti Anne Olkkola sanoo, että Luhtitiellä tehdään toimenpiteitä, jotka hillitsevät läpiajoa ja nopeuksia.

– Tavoite on, että siitä ei tule läpiajokatua.

Keinoja ovat muun muassa liikennevalot koulun kohdalle ja jalankulkijavalot Avaintien risteykseen sekä ajokaistojen kavennus.

– Katumiljööstä tehdään sellainen, että nopeudet automaattisesti laskevat, Olkkola jatkaa.

Luhtien molemmin puolin rakennetaan lisäksi kevyen liikenteen väylät.

– Ja suojateiden kohdalle rakennetaan saarekkeet, lisää alueinsinööri Mikko Kettunen. Luhtitien rakentaminen ja vanhan osan parantaminen kaikkine kustannuksineen maksaa noin 8,5 miljoonaa euroa.

Luhtitien jatke

Busseille edullisempi reitti

Luhtitielle, yleiskaavan pääkadulle, on suunniteltu jatketta yli 20 vuotta.

Sen päätarkoitus on yhdistää Pähkinärinteen suunta Vihdintieltä Luhtitien kautta Myyrmäkeen ja lyhentää uusien bussilinjojen reittejä.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelijan Aleksi Mannisen mukaan Luhtitien jatke säästää joukkoliikennekustannuksia 1,3 –1,5 miljoonaa euroa vuodessa, kun runkolinja 300 pystyy tarjoamaan useampia yhteyksiä reitillään.

– Luhtitien jatke siis mahdollistaa linjaston tehokkaamman toiminnan ja asukkaiden paremman joukkoliikennepalvelun, Manninen sanoo.

Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi Luhtitien kaavan viime joulukuussa. Kaavassa on katuyhteyden lisäksi pientalorakentamista tien pohjoispuolelle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.