Mielipide: Metroa pitäisi jatkaa Mellunmäestä Hakunilaan

Metroa pitäisi jatkaa Mellunmäestä Hakunilaan, ehdottaa Kimmo Kiljunen. Päivi Tuovinen

toimitus

Vantaan seuraavassa yleiskaavatyössä tullaan selvittämään eri vaihtoehdot raideliikenneyhteyksistä Vantaalla ja lähialueilla. Tämä oli valtuuston tekemä ponsi, kun se hyväksyi lausunnon Östersundomin yhteisestä yleiskaavasta. Siinä taas on kyse Helsingin hankkeesta ulottaa itämetro Mellunmäestä Sipoon Majvikiin.

Vantaa on kaavailemassa pikaratikkaverkostoa paikkaamaan kehnoja poikittaisyhteyksiä Hakunilasta Tikkurilan kautta Myyrmäkeen. Erittäin tärkeä hanke.

Itämetron jatkorakentaminen ja pikaratikkaverkosto tulisi järkevällä tavalla kytkeä yhteen. Se on tulevan yleiskaavatyön yksi keskeisistä tehtävistä.

Nyt on oikea hetki jatkaa metro Mellunmäestä Hakunilaan, työ, joka 1989 jäi kesken. Silloin Vantaa osallistui 20 prosentin osuudella metroradan rakennuskustannuksiin Kontulasta Mellunmäkeen. Radan kääntöraide rakennettiin valmiiksi Länsimäen alle suuntana Hakunila. Myös yleiskaavassa oli varaus metroradalle Vaaralan kautta Hakunilaan.

Hakunila on tiivisrakenteinen ja valmis metrokaupunginosa, jossa asuu 25 000 ihmistä. Se on viimeinen Vantaan suurista lähiöistä ilman raideliikennettä.

Vantaan vihreät ovat esittäneet pikaratikkaa ulottuvaksi aina Östersundomiin asti. Tämä asian päättää Helsinki, ei Vantaa. Lienee kuitenkin järkevää, että jo valmista metron runkoa käytetään hyväksi, eikä yhtenäistä rataa pilkota osiin.

Sen sijaan olisi järkevää ottaa Vantaan pikaratikan itäiseksi lähtöasemaksi Hakunilan metroasema. Jos se saadaan, olisi järkevää rakentaa Vantaan puolelle myös toinen metroasema Länsimäkeen. Se palvelisi samalla Vaaralaan rakennettavaa uutta Lähdepuiston asuinaluetta.

Mitä Hakunilan metro maksaisi? Viiden kilometrin rataosuuden hinta Mellunmäestä Hakunilaan on noin 100 miljoonaa euroa. Tunneliasema maksaisi 40 miljoonaa euroa tai pinta-asema 8 miljoonaa. Valtion osuus tästä olisi kolmasosa eli sama kuin metrorakentamisessa muutoinkin. Helsingin ja Vantaan keskinäisosuus joudutaan neuvottelemaan erikseen, aivan kuten se tehtiin aikaisemmin.

Itämetro rakennetaan näillä näkymin vuosina 2025-40. Aikaa huolelliseen suunnitteluun on. Yleiskaavatyö on hyvä vaihe selvittää metron kulkemista Hakunilan kautta.

Kimmo Kiljunen

kaupunginvaltuutettu (sd.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.