Helsinki-Vantaan uudistunut kiitotie 2 on otettu käyttöön tänään. Noin 20 jalkapallokentän kokoinen alue remontoitiin neljässä kuukaudessa.
Lentokonemelun määrä Nurmijärvellä palautuu siten ennalleen. Järvenpään, Tuusulan ja Keravan suunnissa remontin aikana poikkeuksellisesti kuulunut lentokonemelu sen sijaan vähenee, tiedottaa Finavia.
Kiitotie valitaan aina tuulensuunnan mukaan. Koneiden on turvallisinta nousta vastatuuleen.
Helsinki-Vantaalla on lisäksi käytössä ensisijainen kiitotiejärjestelmä lentokonemelun ohjaamiseksi vähiten asutuille alueille.
Lentoon lähdetään pääsääntöisesti kiitotie 3:lta lounaan suuntaan. Laskeutumiset tehdään kiitotie 2:lle luoteesta. Vilkkaimpina tunteina koneet laskeutuvat rinnakkaisille kiitoteille, ykköselle ja kolmoselle.
Peruskorjauksessa uusittiin muun muassa kiitotien päällystekerrokset, sadevesilinjastot ja valaistusjärjestelmän.
Investointi oli arvoltaan noin 13 miljoonaa euroa.
Kenttävalot toimivat nyt toimivat energiatehokkaalla led-tekniikalla.
Finavia käyttää lentoasemillaan kiitoteiden pintamateriaalina asfalttia, jota nyt kului kiitotie 2:n päällystämiseen 2 500 kuorma-autollista eli noin 60 000 tonnia. Vaihtoehtona olisi ollut betoni, mutta sen elinkaari ja kestävyys talvikunnossapidon takia Suomessa on haasteellista.