Finavian pomo visioi: Näin lentoasema kehittyy tulevaisuudessa

VISIO Finavian pomon mukaan lentojen rinnalle voi tulla putkikyytejä.

65-vuotiaalla Helsinki-Vantaalla on edessään historiallisen kasvun aika. Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen arvioi, että viiden vuoden kuluttua lentoasema on yhä merkittävämpi lentoliikennekeskus ja Aasian-liikenteen solmukohta. Tämän mahdollistaa 2020 valmistuva kehitysohjelma, jossa terminaaleja laajennetaan etenkin vaihtomatkustajien tarpeisiin.

–Lentoliikenne kasvaa globalisaation takia. Ennustetusti matkustajamäärämme yltää 18,4 miljoonaan 2017, mutta 2022 se voi olla jo 24 miljoonaa. Siitä lähtien matkustajamäärä kasvaa vuosittain viisi prosenttia vuoteen 2030, jolloin kasvu taittunee.

Eniten lisääntyy lomalaisten ja aasialaisten matkustaminen. Isoin kasvupotentiaali on vaurastuvissa Kiinassa, Intiassa ja Venäjällä, joissa avataan jatkossa uusia kohteita.

Savolaisen mukaan vuoteen 2022 mennessä Helsinki-Vantaalle on pystytetty uusi hotelli ja toimistoja ja Aviapolista on rakennettu laajalti. Silloin lentoasema työllistää 30000 henkeä, kun nyt määrä on 20000. Myöhemmin automatisaatio karsii työpaikkoja.

–Lentäjien ja lennonjohtajien työtä korvataan ehkä roboteilla, mutta palveluissa tarvitaan aina ihmisiä: tarjonta laajenee jatkossa painottuen elämyksiin, kuten joogaan.

Savolainen uskoo, että Helsinki-Vantaa pysyy vaihtoliikennebisneksessä kärkitekijänä lähivuosikymmeninä.

–Sijaintimme on hyvä, ja meillä on laajennusvaraa: esimerkiksi 2030-luvulla kiitotietä voidaan siirtää ja terminaali 1:tä laajentaa lisää.

Savolaisen mukaan lentoasema toimii vielä 2067, sillä väen tarve nähdä uusia kulttuureja säilyy. Matkustustavat voivat kuitenkin mullistua jo 10–20 vuodessa. Kalustostakin tulee ekologisempaa.

–Ehkemme ihan pian vielä matkusta hyperloopeissa (tyhjiöputkissa supernopeilla kapseleilla), mutta lentoliikenne jatkuu ja täältä lennetään entistä nopeammilla koneilla, Savolainen sanoo.

Merkkipaaluja

1952 Lentoasema avataan.

1956 Toinen kiitotie ja tutka.

1969 Uusi matkaterminaali valmis.

1977 Nimeksi Helsinki-Vantaan lentoasema.

1983 Matkustajaterminaalia laajennettiin.

1993 Kotimaanterminaali.

1996 Ulkomaanterminaalia laajennettiin.

1998 Helsinki-Vantaa valittiin maailman parhaaksi.

1999 Ulkomaanterminaalia laajennettiin.

2002 Kolmas kiitotie.

2004 Ulkomaanterminaalia suurennettiin.

2009 Kaukolentojen tilalaajennus. Terminaalit 1 ja 2.

2015 Iso palvelu-uudistus.

2016 12 uutta lähtöporttia.

2017 Laajennusosa eteläsiipi.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut