Helsinki-Vantaalle hulppea sisäänkäynti – katso kuvat uudesta ikonisesta maamerkistä

Suunnittelukilpailun tavoitteena oli laatia ehdotus terminaali 2:n laajentamiseksi ja lentoaseman aluesuunnitelmaksi. Finavia

Ulla Mether

Helsinki-Vantaan kakkosterminaalialue myllerretään lähivuosina täysin uuteen uskoon. Alueelle tulee laajennusosa, ja lisäksi lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt uudistetaan. Muutokset ovat osa Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelmaa.

Alueen suunnittelukilpailu on nyt ratkennut. Voittanut työryhmä suunnitteli terminaalin sisäänkäynnistä ikonisen maamerkin, jonka valtavankokoisen puisen katon yhtenä esikuvana on Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos.

Voittajasuunnitelman teki arkkitehtitoimisto ALA Oy yhdessä arkkitehtitoimisto HKP Oy:n ja Ramboll Finlandin kanssa.

Alueen rakennustyöt alkavat aikaisintaan kesän 2018 jälkeen ja ne valmistuvat 2020-luvun alussa.

Suunnitelman mukaan sisäänkäynnin eteen rakennetaan iso keskusaukio. Havainnekuvissa modernit muodot saavat rytmiä isoista puuistutuksista.

ALA:n osakas Juho Grönholmin mukaan lentoasemat ovat uusia, modernin ajan rakennuksia, joiden läpi matkustajat virtaavat kontrolloidusti.

–Niiden toiminta on prosessinomaista, mutta ilme ja tunnelma ovat aina tärkeitä. Lentoasema on seikkailujen lähtöpiste sekä paikka, joka toivottaa tervetulleeksi. City Hallin suunnittelussa kauneutta ja romantiikkaakaan ei ole unohdettu, Grönholm sanoo.

Uudistusten toivotaan vahvistavan Helsinki-Vantaan ja Suomen asemaa kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa ja Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana.

Laajennusosa rakennetaan nykyisen pysäköintitalo P1/P2:n tilalle. Sen sisäänkäynnin eteen rakennetaan iso aukio.

Uudisosassa palvelevat lähtöselvitys, turvatarkastus, matkatavaroiden luovutus ja matkustajien vastaanotto.

Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat porttialueeksi. Lentoasemalle saadaan näin lisää matkustajatilaa ja mahdollisuuksia kehittää palvelutarjontaa entistä monipuolisemmaksi.

Suunnittelukilpailun tavoitteena oli laatia ehdotus paitsi terminaali 2:n laajentamiseksi myös lentoaseman aluesuunnitelmaksi. Näin lentoasema voitaisiin nykyistä paremmin linkittää osaksi eri liikennemuotoja.

Helsinki-Vantaan laajennus pähkinänkuoressa

Terminaalia laajennetaan 103 000 neliömetrillä. Se vastaa Linnanmäen huvipuiston kokoista aluetta.

Terminaalin koko pinta-ala vuonna 2020 on yli 250 000 neliömetriä. Terminaaliin mahtuisi 10 Eduskuntataloa.

Laajarunkokoneiden siltapaikat kaksinkertaistuvat nykyisestä kahdeksasta 16:een.

Matkatavaran käsittelykapasiteetin nousee 50 prosenttia.

Lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä eli asematasoa uudistetaan 330 000 neliömetrin alueelta. Työmaalle mahtuisi 65 jalkapallokenttää.

Lentoaseman kokonaispinta-ala on 1 800 hehtaaria. Jos lentoasema sijoitettaisiin Helsingin kantakaupungin päälle, se ulottuisi Kaisaniemestä Katajanokalle ja Töölöön.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut