Voi niitä aikoja! Teatteriflyygeli sisään kirveellä, Kaurismäeltä tila käyttöön, ei näytöstä ilman palomiestä

JUHLAVUOSI Teatteri Vantaa kertaa 30 vuottaan valokuva- ja rekvisiittanäyttelyllä Olotilassa.

Taiteellinen johtaja, näyttelijä Anne Nielsen esitti osia Aapelin Meidän Herramme muurahaisia -teoksesta Teatteri Vantaan valokuva ja rekvisiittanäyttelyn avajaisissa Olotilassa. Posetiivin kampea pyöritti Matti Pasanen. Armi Suojanen

Armi Suojanen

Kaikenalaista sattuu ja tapahtuu, kun pieni ammattiteatteri aloittelee toimintaansa. Kun ei ole omia tiloja eikä juuri vakituista henkilökuntaa, tarvitaan luovia ratkaisuja monissa paikoissa, tietävät Teatteri Kehä III:n eli nykyisen Teatteri Vantaan perustajiin kuuluvat, Anne Nielsen ja Matti Pasanen.

Sopisiko Ritz, Corona tai Sininen Kuu?"

Tänä vuonna 30 vuotta täyttävän teatterin ensimmäinen näytelmä oli Savannah Bay 1986, jota esitettiin ensin Peltolan koulussa Viertolassa. Alusta asti oli selvää, että myös kiertuenäytöksiä järjestetään ja Pasanen alkoi puuhata esityksiä Helsinkiin alkutalvesta 1987.

Hän oli kuullut, että Aki Kaurismäki oli ostanut Adams-teatterin ja hänellä oli muutenkin yhteyksiä elokuvateattereihin. Pasanen otti luurin käteensä ja soitti Kaurismäelle kysyäkseen, saisiko Adamsin teatterikäyttöön.

–Sieltä tuli vastaus, että ei käy, mutta sopisiko Ritz, Corona tai Sininen Kuu, Pasanen kertaa hymyillen.

Ritz olisi ollutHesperiankadulla, josta tuli myöhemmin biljardisali. Corona sijaitsi Mannerheimintiellä, viistosti nykyistä Kansallisoopperaa vastapäätä. Siellä esitykset lopulta pidettiin.

Rekvisiitan hoitaminen paikalle ei sujunut aivan mutkattomasti, sillä Savannah Bayhin kuului iso flyygeli. Siihen oli Pasasen rakennusmestariystävä tehnyt uudet jalat, mutta flyygelihän ei mahtunut Coronan takaovesta.

– Jouduin iskemään teräsnauloilla kiinnitetyt jalat kirveellä irti, että saimme flyygelin sisään, Pasanen jatkaa.

Siinä vaiheessa kireänä pakkasyönä kello kävi jo kahta ja naapuritkin heräsivät ihmettelemään meteliä. Pasanen ei ollut moksiskaan, vaan pyysi ihmisiä katsomaan näytelmää. Ihmisiä olivat ymmärtäväisiä ja tulivatkin katsomaan vantaalaisten esitystä.

Pasasen mukaan Kaurismäki ei koskaan perinyt vuokraa tai sähkölaskua Coronasta, joten kuuluisaa elokuvaohjaajaa voi hyvinkin kutsua teatterin ensimmäisiin mesenaatteihin.

Lauloin ja viihdytin yleisöä palomiestä odotellessa."

Lady Lazarus -näytelmää puolestaan esitettiin Helsingissä nykyisen teatteri Takomon tiloissa 1989. Anne Nielsen sanoo, että esityksessä käytettiin elävää tulta, ja sitä varten jokaisessa näytöksessä piti olla palomies. Kerran palomiestä jouduttiin kuitenkin odottamaan – lähes tunti.

–Minä lauloi tangoja ja muita lauluja ja viihdytin yleisöä odottelun ajan, Pasanen kertoo.

No, mikäs siinä oli odotellessa, sillä Pasanen on oopperalaulaja.

Lady Lazaruksessa tuli teatterille lopulta menestys sen jälkeen, kun Helsingin Sanomien legendaarinen kriitikko Jukka Kajava kävi katsomassa ja arvioimassa esityksen. Hän harmitteli vähäistä yleisömäärää.

–Se ansaitsisi paremman kohtalon, Nielsen muistaa Kajavan kirjoittaneen.

1990-luvun puolivälissä teatteri sai omat tilat Tikkurilan entiseltä silkkitehtaalta, mutta kiertue-esityksiä on edelleen. Ja tulevaisuuskin näyttää hyvältä, kun Silkki remontoidaan ja teatteri saa nykyistä toimivammat tilat.

Valokuvia ja rekvisiittaa Teatteri Vantaan 30 vuodelta Olotilassa (seurakunnan kahvila-kokoontumistila, Vehkapolku, Tikkurila) 29.5.–22.6. ja 31.7.–1.9. Avoinna ma–pe klo 9.30–15. Vapaa pääsy.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki Business Vantaa

Yrittäjä, älä huoli huomisesta! Vantaalla valmistaudutaan jo tulevaisuuteen

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut