Erityisoppilaat opiskelevat harvoin omassa ryhmässään – Näin opetus sujuu Vantaalla

KOULU Yleis- ja erityisluokkien yhdistämisen uskotaan lisääntyvän.

Erityisluokan opettaja Ulla Puukangas ja luokanopettaja Vili Partanen opettavat Jokivarren koulussa yhdessä 25 oppilaan 4-luokkaa. Luokassa opiskelevista noin kymmenellä on erityisen tuen päätös. Malli on toiminut opettajien mielestä erinomaisesti. Marika Lumme

Marika Lumme

Erityisen tuen tarpeessa olevat oppilaat käyvät yhä useammin koulutaivaltaan yleisopetuksen luokissa. Vantaalla valtaosa, 75 prosenttia, perusopetuksen erityisoppilaista on ainakin osittain integroitu yleisopetuksen luokkiin. Vain neljännes erityisoppilaista opiskelee kokonaan erityisluokassa.

Vantaalla kouluilla on vapaus pitkälti itse määrittää kuinka erityisopetus järjestetään. Kouluilla on myös monenlaisia käytäntöjä opettajien työtavoista: erityisopettaja voi opettaa omaa luokkaa, erilaisia pienryhmiä tai vaikkapa työskennellä luokanopettajan työparina. Vantaan opetuspäällikkö Pepita Kaskentaus uskoo integraation lisääntyvän.

– Yhtä oikeaa mallia ei ole. Muuttuvassa yhteiskunnassa pitää olla rohkeutta katsoa suuntaan tai toiseen, Kaskentaus sanoo.

Luokkien sekoittamisessa on Kasentauksen mukaan paljon hyvää.

– Lapsi oppii hyvin kun ympärillä on oppilaita, joilla on motivaatiota ja jotka osaavat toimia ryhmässä. Tällainen ilmapiiri kannustaa lasta oppimaan ja keskittymään, kertoo Vantaan opetuspäällikkö Pepita Kaskentaus

Vantaan opettajien ammattiyhdistyksen puheenjohtaja Annika Arstila-Aaltosen mukaan integraatio on ollut vahvasti käytössä Vantaalla. Hän pitää hyvänä, että kouluilla on mahdollisuus itse linjata kuinka erityisopetuksen järjestää.

– Pyrkimyksenä on, että kaikenlaiset oppijat ovat samassa koulussa. Esimerkiksi koulun koko kuitenkin vaikuttaa siihen kuinka monin eri tavoin erityisopetusta voidaan järjestää, Arstila-Aaltonen sanoo.

Arstila-Aaltonen näkee integraation tuovan paljon hyvää, mutta korostaa, että luokkakokojen on pysyttävä maltillisena. Tämä korostuu varsinkin silloin, jos joku oppilaista on aggressiivinen.

Erityisopetus lukuina

Vantaalla perusopetuksessa erityisen tuen tarpeessa olevia oppilaita on tänä lukuvuonna koko oppilasmäärästä 8,8 prosenttia.

Erityisoppilaiden määrä on pysynyt viime vuosina suunnilleen samana, alle 10 prosentissa.

Vantaan kouluissa opettavista 277 erityisopettajasta muodollisesti päteviä on 95 prosenttia.

Pätevistä erityisluokanopettajista on pulaa.

Vantaan kaupunki on viimeisen viiden vuoden sisällä järjestänyt kaksi kertaa luokanopettajille mahdollisuuden pätevöityä eritysopettajaksi. Koulutus on tehty yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa.

Erityisoppilaalla voi olla vaikeuksia esimerkiksi oppimisen kanssa tai oman toiminnan ohjauksen kanssa.

Oppilaan sijoittaminen erityisluokalle on aina erityisopettajan, luokanopettajan ja perheen sekä mahdollisesti muiden asiantuntijoiden yhteinen päätös.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut