Suomalaismies voitti "lentoalan Oscarin" – tuottaa nyt huiman shown Kaivopuiston päälle 100000 katsojalle

ILMAILU Perttu Karivalo ohjaa historiallisen lentonäytöksen Helsingissä.

USA:n Thunderbirdsien F-16 koneita koristaa myös Suomen lippu merkiksi sotilastaitolento-osaston historiallisesta ensimmäisestä Suomen vierailusta Turussa, näyttää Perttu Karivalo. -

toimittaja

Perttu Karivalo palkittiin hiljattain eurooppalaisten lentonäytösjärjestäjien ja -esiintyjien konferenssissa. Arvostettu Chairman´s Award- palkinto tuli EAC:n eli European Airshow Counsilin vuosittaisessa konferenssissa Maltalla. Se on alalla Oscar-palkinnon veroinen tunnustus.

Palkinnon perusteena muun muassa todettiin, että saaja on jatkuvasti osoittanut erinomaista yhteistyökykyä lentonäytösalalla. Karivalo on toiminut lentonäytösjohtajana vuodesta 1997.

Lentonäytösten järjestäminen työllistää osan vuotta oman yrityksen kautta. Suomesta tiimissä on kymmenkunta muutakin ammattilaista, jotka toimivat oman työnsä ohessa. Karivalon toisena työnä on Pohto-yrityksessä yritysten projektihallinnan taitojen kehittäminen.

Hyvinkään Vieremä valikoitui kotipaikaksi Oulun jälkeen, kun Nokialta irtisanottu vaimo löysi töitä Vantaan Suunto Oy:stä. Perheen kolmelle lapselle järjestyivät esiopetus- ja kouluasiat.

Hyvinkään lentokenttä oli jo ennestään tuttu. Karivalo teki ensimmäisen pienkonelentonsa Hyvinkäältä Poriin. Kaverin kone sijaitsi ja sijaitsee edelleen Hyvinkään lentokentällä.

Karivalo pääsee nykyisellään tekemään työkseen sitä, mistä kimmoke lähti eli lentonäytöksiä.

–Isäni vei katsomaan lentonäytöstä 7-vuotiaana. Se oli niin iso elämys, että piirsin ja rakentelin pienoiskoottavia. Lopulta kävin Jenkeissä ammattilentäjän opinnoissa ja valmistuin ammattilentäjäksi 1992. Moni muukin lähti lentäjän oppiin silloin USA:han. Se oli halvempaa kuin Suomessa. Sitä paitsi Suomessa Finnairin ilmailuopistoon hakiessani psykologi ilmoitti minulle, että en ole ilmailusta kiinnostunut vaan väärällä alalla!

Karivalo hankki myös pätevyyden lentää Suomessa ja Euroopassa, ja opiskeli kauppakorkeassa toisen ammatin, kun Suomeen osui lama-aika.

USA:ssa lentokulttuuri on aivan eri mittakaavassa.

Hyvinkään kokoisen kaupungilla kentällä olisi 80–100 pienkonetta, ja niillä lennettäisiin jatkuvasti.

–Siellä se on yhtä arkista kuin autolla ajaminen. Kun autoa tarvitaan, lentokentillä on valmiina vuokra-autot. Lentämisen edullisuus perustuu siellä suureen volyymiin. On lentokoneiden huoltajat ja varaosat helposti saatavilla. Polttoainekulut ovat vain neljäsosan Suomen hintatasosta.

Ei lentäminen ole kallista Suomessakaan. Kerhoilta voivat jäsenet vuokrata koneita.

–Jos käy vaikka Turussa, edestakainen lento Hyvinkäältä neljältä hengeltä maksaa 70–80 euroa per henkilö. Turussa on alle tunnissa. Aikaa säästyy verrattuna autoiluun, Karivalo toteaa.

Karivalo kuuluu Jukolan Pilotteihin. Tavoitteena on kouluttaa lentokerhossa 1–2 lentäjää vuodessa.

Kesän päätyönä on 9.6. Kaivopuiston lentonäytös, joka on osa Suomen 100-vuotistapahtumia.

– Sinne kannattaa ehdottomasti tulla piknikille. Se on historiallinen tapahtuma. Lennot tehdään meren päällä. Mukana on sekä Finnairin Airbus 350, joka tekee esittelylennon, ja kuuluisa Red Arrows. Kun Suomi on tekemässä hävittäjähankintoja, hävittäjiä nähdään, ja valmistajilla on omat telttapisteensä. Voi olla, että siellä on lentosimulaattoreitakin.

Erikoisin lentonäytösvieras oli USA:n Thunderbirds -sotilastaitolentoryhmän vierailu Turussa 2011.

Ennen vierailua lentonäytöksen johtajalle lähetettiin 120-sivuinen manuaali, minkäväriset vissypullot, golfkärryt ja majoitukset joukkue tarvitsee.

–Edes rock-maailmassa ei taida olla niin kovia vaatimuksia. Monista yksityiskohdista neuvoteltiin, ja he tulivat myös vastaan. Ryhmä viihtyi ja vietti jopa vapaaviikon Suomessa. Varmasti näiden hyvien kokemusten ansiosta Suomi saa tänne kauas Pohjolaan kovan tason vieraita lentonäytöksiin. Olemme hyvässä maineessa.

Televisiossa Foxilla näytettävää Lentoturmatutkintaa Karivalo suosittelee koneista kiinnostuneille. Tapahtumat ovat tositapahtumiin perustuvia, tarkkoine yksityiskohtineen.

Hän toivoo liikennelentäjien pitävän lentotuntumaa yllä, sillä koneet ovat entistä automaattisempia. Onnettomuuksissa on usein syynä inhimillinen virhe.

–Kannattaa myös pitää kunnosta huolta. Se auttaa pitämään vireystilan pitkillä lennoilla. Hyvä ohjenuora on mitata vyötärö lentouran alkaessa - ja siinä se pitäisi pysyä!

Karivalo pitää kuntoilusta, ja osallistui nuorena suunnistuskisoihin. Hyvinkäällä hän valmentaa kolmesti viikossa salibandyssä junioreita. Joukkueessa pelaa oma poika.

Toiveena olisi kunnollinen salibandykenttä. Martinhallissa on parkettipohja, sinne ei voi SM-tason pelejä tai harjoituksia tuoda.

Hyvinkää saa muutoin kehuja asuinpaikkana.

–Tästä on jo tullut henkinen koti, en enää haluaisi muuttaa Helsinkiin, vaikka sieltä olen kotoisin. Luonto on lähellä, palvelut ja sairaala.

Moitetta saa vain koulutoimi, kun PikkuTapis loppui.

Lapsilla koulu- ja kaveripiirin vaihtuminen aiheuttaa sopeutumisongelmia.

Lentokenttä on, ja siihen liittyy yksi haave - purjelentäminen.

Siihen ei ammattilentäjän lupakirja riitä.

Kaivopuiston juhlalentonäytös

Perttu Karivalon suunnittelema Suomen Ilmailumuseon juhlalentonäytös esittelee 100-vuotiaan Suomen ilmailun klassikoita ja nykypäivää Helsingin Kaivopuistossa 9. kesäkuuta kello 16–21.

Tapahtuma on yleisölle ilmainen. Paikalle odotetaan jopa yli 100 000 katsojaa.

Mukana mm. maailmankuulu taitolentoryhmä Red Arrows, Iso-Britannian hallituksen lahjana Suomen juhlavuoteen,

kolme Ruotsin Ilmavoimien monitoimihävittäjää, Arctic Eagles ja Finnairin uusi Airbus.

Lisätietoja: http://ilmailumuseo.fi/juhlalentonay

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut