Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Vantaan painajaismaisiin ruuhkiin etsitään helpotusta – liikennettä tutkitaan uusin konstein

LIIKENNE Kaupunki selvittää liikennemääriä, ajonopeuksia ja kulkureittejä kameroilla, puhelimilla ja paikallistamisjärjestelmällä.

Tammiston ja Pakkalan kauppapaikat ovat pahimmillaan painajainen autoilijoille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

–Valimotiestä tekee ongelmaisen se, että ruuhka-aikoina shoppailijat ajavat liikkeestä toiseen Valimotien kautta. Lisäksi ruuhka-aikaa on normaalien arki-iltapäivien lisäksi lauantai puolenpäivän jälkeen, selittää Vantaan liikennetietoasiantuntija Suvi Rytkönen-Halonen

Alueen ruuhkista valittavat kaikki, myös elinkeinoelämä.

Kaupunki käyttää Tammistoa ja Pakkalaa hyödykseen selvittäessään, miten uudet, automatisoidut menetelmät toimivat liikennettä koskevien tietojen keräämisessä ja analysoimisessa Vantaalla.

–Näillä meneillään olevilla piloteilla tutkitaan myös tätä Valimotien kokemuksen paikkansa pitävyyttä. Sitä kautta voidaan miettiä keinoja helpottaa ruuhkia, Rytkönen-Halonen jatkaa.

Noin 100 000 euroa maksava projekti alkoi vuosi sitten ja sen päällimmäinen tavoite on saada liikennesuunnittelijoille lisää tarkempaa liikennetietoa ja siten tehdä liikkumisesta sujuvampaa koko kaupungissa. Menetelmät mahdollistavat, että enemmän tietoa saadaan samalla työpanoksella

Nyt on käynnissä automatisoitujen menetelmien kokeilu.

Vantaalla ei ole omia liikennekameroita, mutta projektin yhteydessä kokeillaan neljää kameraa. Niistä kolme vaihtaa paikkaa ja yksi on tammi-helmikuun ajan yhdessä paikassa Valimotiellä.

Siirtyvät kamerat kuvaavat liikennettä kerrallaan viikon ajan ja välittävät tiedon muun muassa valoissa seisovien autojen määrästä ja seisomisajan. Sen jälkeen kameroilla kuvattu liikennevirta analysoidaan.

Samalla selviää, miten menetelmä toimii ja onko tieto luotettavaa, kun sitä verrataan aikaisempaan tietoon.

Kaupunki hankkii lisäksi kaupalliselta navigointilaitteen toimijalta tietoa autojen liikkumisesta alueella. Yksi kamera selvittää autojen kotipaikan.

–Me saamme auton omistajasta vain kotipaikan postinumeron, Rytkönen-Halonen rauhoittelee.

Hän korostaa, että kaupunkia eivät kiinnosta liikennerikkeet tai henkilökohtaiset tiedot eikä kaupunki halua vakoilla.

Neljäs menetelmä kerää tietoa matkapuhelimeen ladattavalla sovelluksella viikon ajan. Sen voi ladata kuka tahansa Tammisto- Pakkala-alueella liikkuva, autoilija, jalankulkija, pyöräilijä tai joukkoliikenteen käyttäjä.

Sovellus toimii Android-käyttöjärjestelmällä ja se on ladattavissa tammikuun ajan.

Käyttäjilleen sovellus kertoo arvion liikkumisensa hiilijalanjäljestä. Henkilötietoja se ei kerää.

Sovelluksen voi ladata täältä