Nyt se ratkesi: HSL:n junia liikennöi vuosia valmistellun kilpailutuksen päätteeksi edelleen VR – "Hillitsee painetta hintojen nostamiseen"

VR liikennöi lähijunia tulevinakin vuosina. Anton Soinne / Arkisto

Minna Harmaala

Pääkaupunkiseudun lähijunia liikennöi 2020-luvullakin VR, joka voitti HSL:n ensimmäistä kertaa järjestetyn junaliikenteen kilpailutuksen.

VR:n valinnasta päätti HSL:n hallitus tänään tiistaina.

Uusi sopimus on kymmenen vuoden mittainen ja se alkaa kesäkuussa 2021.

Sopimus kattaa HSL:n koko liikenteen kehäradalla, rantaradalla Helsingistä Siuntioon ja pääradalla aina Keravalle saakka. Tämä tarkoittaa yli seitsemää miljoonaa junakilometriä ja yli 70 miljoonaa matkaa vuodessa.

VR on hoitanut HSL-junaliikennettä tähän asti suorahankintana.

Kilpailutuksen tavoitteena oli saada parempaa laatua halvemmalla hinnalla, mikä HSL:n mukaan onnistuikin. Säästöjä tuli ensi vuonna päättyvään sopimukseenkin verrattuna yli 10 prosenttia ja vuoden 2015 tasoon verrattuna peräti 40 prosenttia.

– Meille on tulossa kovat koronapaineet joko karsia liikennettä tai korottaa lippujen hintaa. Tässä tilanteessa junaliikenteen kilpailutulos eli säästöjen saaminen hillitsee painetta lippujen hinnan nostamiseen, sanoo joukkoliikenneosaston osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä.

Hän toteaa, että lippujen hinnat ovat kuitenkin myös poliittinen päätös.

Tiedotteessa toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo, että koronaviruksen aiheuttama taloudellinen ahdinko rasittaa HSL:n taloutta rankalla kädellä vielä vuosia.

Kilpailutusta valmisteltiin HSL:ssä ja sen edeltäjässä YTV:ssä lähes koko 2000-luku. Varsinainen kilpailutus käynnistyi vuonna 2017.

Aluksi kiinnostuneita yhtiöitä oli 7, mutta tarjouksen jätti lopulta vain 2. Niistäkin Go-Ahead Groupin tarjous hylättiin tarjousehtojen vastaisena.

Oliko tämä pettymys?

– Arvioimme kilpailun alkuvaiheessa saavamme 3–5 tarjousta. Siinä mielessä olettamukset eivät aivan toteutuneet, mutta tärkeintä on, että saatiin aito kilpailu ja hyvä lopputulos, Tero Anttila sanoo.

Sopimus sisältää junien liikennöinnin lisäksi niiden kunnossapidon.

HSL tarjoaa liikennöitsijälle tarvittavan junakaluston, jonka se on vuokrannut Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:ltä.

VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson iloitsee voitosta VR:n tiedotteessa.

– Voiton merkitys liiketoiminnallemme on erittäin suuri. Olemme sitoutuneet kehittämään palvelua entisestään yhdessä HSL:n kanssa, ja takaamaan asiakaslähtöisemmän, täsmällisemmän ja sujuvamman lähijunaliikenteen, samalla kasvattaen joukkoliikenteen suosiota, Jansson lupaa

Uusi sopimuskausi alkaa 27. kesäkuuta 2021 ja on voimassa kymmenen vuotta. Sopimus sisältää lisäksi kolme optiovuotta. Sopimuksen arvo on vuodessa 36 miljoonaa euroa ja noin 400 miljoonaa koko sopimuskaudella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.