Tällaista ei ole muualla Suomessa – Ulkomaiset kopterilentäjät treenaavat Vantaalla

ERIKOISUUS Suomalainen Coptersafety antaa täydennyskoulutusta ulkomaisille lentäjille Veromiehessä.

Simulaattorin visuaalissa näkyy Norjan Stavangerin lentokenttä. Lentäjän paikalla istuu Coptersafetyn huoltopäällikkö Toni Rönnberg. Johanna Erjonsalo

Armi Suojanen

Saksalaiset helikopterilentäjät Norbert Kümmel ja Stefan Roespel ovat jo viidettä kertaa Veromiehessä. He suorittavat Coptersafetyssä täydennyskoulutusta puolen vuoden välein. Tällä kertaa he viipyvät kaksi päivää.

Ilman tarkastajan antamaa todistusta ei saa uusittua lentolupakirjaa, jonka luvalla kaksikko kuljettaa muun muassa laivojen ja merituulivoimaloiden työntekijöitä.

Toisessa koulutushuoneessa istuu italialaisia lentäjiä. Kaukaisimmat lentäjät tulevat Australiasta ja Kanadasta asti. Koulutettavien keski-ikä on 45 vuotta.

Ulkomaiset kouluttautujat ovat arkea suomalaisomisteisessa Coptersafetyssä. Kaikki sen asiakkaat saapuvat ulkomailta.

Toista samanlaista helikopterikoulutuskeskusta ei Suomessa ole.

–Eikä oikeastaan edes Euroopassa, sanoo yhtiön kehitys- ja rahoitusjohtaja Hannu Marjoniemi

Hän luettelee yhtiön valteiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyden, vaivattoman saapumisen, kokeneet kouluttajat, pimeänäkölaitteet ja kapasiteetin.

Joka viikko keskimäärin 20 lentäjää tulee Vantaalle kouluttautumaan. He viipyvät parista päivästä pariin viikkoon, joten vuodessa kertyy tuhansia yöpymisiä. Näin myös lähistön hotellit hyötyvät Coptersafetyn asiakkaista.

Helikopterikoulutuksen määrä kasvaa entisestään ensi vuoden lopulla, kun yhtiön kymmeniä miljoonia euroja maksavan laajennuksen ensimmäinen vaihe valmistuu. Parin vuoden kuluessa saadaan viisi uutta simulaattoria, ja yhtiö nousee yhdeksi maailman suurimmista helikopterikoulutuskeskuksista.

Uusilla simulaattoreilla voi muun muassa harjoitella lentämistä lääkärihelikopteri- ja meripelastuskäytössä.

Suurta yleisöä voisi kiinnostaa simulaattorin kokeileminen, mutta se ei ole mahdollista. Ohjaamossa on paljon herkkää laitteistoa, jonka kokematon kokeilija saattaisi vahingossa rikkoa.

–Niiden korjaaminen maksaa kymmeniä tuhansia euroja, tietää huoltopäällikkö Toni Rönnberg

–Myös asiakkaiden koulutusajat joudutaan perumaan korjauksen ajaksi, mikä on iso ongelma asiakkaalle, Marjoniemi lisää.

Simulaattori maksaa lähes yhtä paljon kuin oikea (AW139) helikopteri, jonka hinta on noin 15 miljoonaa euroa varustelusta riippuen.

Coptersafety

Suomalainen helikopterikoulutuskeskus, jonka omistajia ovat pääomasijoittaja Sentican hallinnoimat rahastot ja yhtiön toimiva johto.

Toiminut Veromiehessä noin kaksi vuotta.

Liikevaihto noin 6,5 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Mikko Dahlman.

Vakituisia työntekijöitä tällä hetkellä kahdeksan ja lisäksi free lancer -lennonopettajia seitsemän.

Piakkoin alkaa keskuksen laajennus, joka valmistuu noin vuoden kuluttua.

Sen valmistuttua työntekijöitä yhteensä noin 20.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut