VANHUS Avi antoi palvelutalolle huomautuksen.
Vantaan vanhuspalveluissa on paljastunut tänä ja viime vuonna vakavia ongelmatapauksia.
–Yksittäisiä henkilöstömitoitukseen ja osaamiseen liittyviä vakavia epäkohtia on tullut ilmi omissa ja ostopalvelukohteissa. Näihin on puututtu heti tiedon tultua esille, ja asiat on korjattu, kertoo ylihoitaja Nina Linja
Lisäksi aluehallintovirasto (avi) on antanut tänä vuonna huomautuksen Foibe Oy:lle tutkittuaan sitä pari vuotta: palvelukeskuksen huomiota kiinnitettiin palvelujen laatuun ja turvallisuuteen.
Ongelmat nousevat usein esiin valitusten ansiosta. Kantelu on valituksista vakavin. Aville on tullut Vantaalta tänä vuonna kaksi kantelua ja kolme valvonta-asiaa. Avi on tutkinut Vantaan Myyrinkotia, Suopursua ja Malminiittyä sekä Attendo Oy:n Jaspista.
Myyrinkoti ei saanut seuraamuksia väitetystä henkilöstön vähyydestä, muut ovat syynissä. Tutkimukset koskevat Suopursun henkilöstömäärää ja palvelujen laatua, Malminiityn tukipalveluja ja Jaspiksen lääkehoitoa.
Viime vuonna kaupungin vanhustenhuollosta ei kanneltu aville. Attendon Jokikartano oli valvottavana, mutta seuraamuksia ei tullut.
Kaikki kantelut eivät mene aville. Kaupunki sai viime vuonna ostopalveluista kolme kantelua. Muistutuksia on tehty tänä vuonna ostopalveluista 13 ja koko viime vuonna neljä. Kaupungin hoivapalveluista kirjattiin 2015 neljä muistutusta, ja "tänä vuonna luvut noudattavat samaa linjaa".
Epäkohtailmoituksia, kirjallisia ja suullisia palautteita, kertyi 2015 kaupungin toiminnasta 565. Ostopalveluista tehtiin kahdeksan kirjallista ilmoitusta, tietoa suullisista palautteista ei ole saatavissa. Ilmoitukset liittyvät ammattitaitoon, ystävällisyyteen, palvelualttiuteen ja työntekijän tavoitettavuuteen.
Lue myös: "Voiko Vantaan tavoitteilla saavuttaa inhimillistä hoitoa?"