"Pankkien Uber-hetki on käsillä" – Asiointi voi luiskahtaa ketterille loisfirmoille

Pankkiala on murroksessa. Nooa on kokeillut pop up -konttoreita Munkkiniemen puistotiellä (kuva) ja Kallion Vaasankadulla. Johanna Erjonsalo

Jukka Hämäläinen

Pankkiväki kokoontui perjantaina Helsinkiin ruotimaan digitalisaation uhkia ja mahdollisuuksia.

–Pankkien Uber-hetki on käsillä, parkaisi yksi osallistuja Nooa Säästöpankin järjestämässä tilaisuudessa.

Ihminen sulautuu teknologian kanssa."

Amerikkalaislähtöinen taksiyritys Uber pisti pirssikyytien markkinat uusiksi.

Uberin ohjelmisto yhdistää asiakkaat ja kyytipalvelujen tarjoajat, jotka voivat olla ketä tahansa. Perinteinen taksiala, joka joutuu noudattamaan tiukkaa sääntelyä, kiristelee hampaitaan.

–Sadat startupit rakentavat parhaillaan vaihtoehtoja pankkitoiminnalle, varoittaa toimittaja ja startup-maailman tunteva liikemies Sami Kuusela

Vanhat pankit kompastelevat. Ne eivät tarjoa asiakkaiden haluamia palveluja tai tekevät sen aivan liian kalliilla. Tunnuslukujenkin kanssa näpertely on kömpelöä.

–Startupit ajattelevat asiakaslähtöisesti, pankit pankkilähtöisesti.

–Startupien palvelut ovat nopeita ja selkeitä. Ne panevat palvelunsa saman tien nettiin ja katsovat, mitä asiakkaat tykkää, Kuusela vertaa.

Meistä tulee kyborgeja."

Rahoitusalan asiantuntijalla ja kirjailijalla Jenni Selosmaalla on kaksi yritystä, jotka eivät ole vanhojen pankkien asiakkaita.

– Yritysteni tilit ovat Holvissa, hän kehaisee.

Holvi-tili on freelancereille ja mikroyrittäjille kehitetty tili, johon on kytketty yrittäjää helpottavat automaattinen kirjanpito, verkkokauppa ja laskutus.

–Pankit unohtivat pienyritykset, Holvin perustaja Tuomas Toivonen sivaltaa.

Vuonna 2011 perustetun suomalaisen Holvin mahdollisuudet haistoi espanjalainen suurpankki BBVA, joka osti Holvin viime kuussa.

Suurin uhka pankeille on lähivuosina voimaan tuleva maksupalveludirektiivi. Se pakottaa päästämään erilaiset palveluntarjoajat verkkokaupoista teleoperaattoreihin kiinni pankkien luomaan infrastruktuuriin.

Kärjistetysti sanoen pankit tekevät työn ja uudet toimijat hoitavat bisneksen asiakkaan kanssa. Perinteiset pankit kutsuvat näitä uusia tulijoita häpeilemättä loisiksi.

Digitalisaatio tuo uusia menetelmiä asiakkaan tunnistamiseen. Se voi tapahtua vaikka kasvojen tunnistusohjelmalla tai sormenjäljellä.

–Tai sydämen sykkeellä. Tai kehoon asennetulla implantilla, huomauttaa kehonsa toimintojen mittaamisesta tunnetuksi tullut teknologia-asiantuntija Teemu Arina

–Ihminen sulautuu teknologian kanssa. Internetistä tulee kuudes aistimme, johon aivot ovat suoraan yhteydessä. Meistä tulee kyborgeja, Arina uskoo.

Kyborgi tarkoittaa ihmistä tai eliötä, johon on yhdistetty tekniikkaa.

Mikä sitten neuvoksi vanhoille pankeille, joilla on vaikeuksia myöntää lainaa ihan luuta ja verta oleville ihmisillekin?

–Ihan ensin pitää myöntää, että te ette osaa, Sami Kuusela ojentaa.

–Täytyy myös kysyä, mitä pankit oikeasti tietävät asiakkaistaan Googleen ja Appleen verrattuna, hän ruoskii.

Pankkitoiminnan kylkeen täytyy ehkä liittää muutakin bisnestä.

Hyvänä uudistujana Kuusela pitää yhteystietopalveluja tarjoavaa Fonectaa, joka ryhtyi tarjoamaan hakemistoasiakkailleen digitaalisen markkinoinnin ja myynnin ratkaisuja.

Google Suomen operatiivisen toiminnan johtaja Hanna Kivelä hoputtaa pankkeja ymmärtämään ihmisten muuttunutta arkea.

–Ihmiset olettavat palvelujen olevan aina saatavilla. Niitä tarvitaan bussipysäkillä, kun jokin oivallus tulee.

–Kyse on mikrohetkestä. Eikä asiakkaalle enää ole väliä pankilla. Tärkeintä on, että hän saa asiansa hoidetuksi.

Kivelän mukaan sellaista asiaa kuin uskollisuus jotain yritystä kohtaan ei enää ole.

–Mikä on pankin luoma arvo asiakkaalle? Miten lunastatte oikeutenne palvella asiakasta, Kivelä haastoi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Oikeus päätti: Tammistoon ei tule Prismaa – "Hanke on nyt kuopattu"
  2. Vantaankosken hotellikylän vastustajat: Suunnitelman toteutuminen tuhoaisi virkistyskäytön ja maiseman
  3. Pula mansikanpoimijoista johti uusiin ratkaisuihin: saman pellon suomalaiset saavat ukrainalaisia isomman korvauksen – Vantaalla vain itsepoimintaa
  4. Mielipide : Kaivokselan pientalojen pihoilla ja kuisteilla liikkuu varkaita
  5. Päihtynyt ja sekava mies yritti viedä pelejä lähes 3 000 euron arvosta – hallusta löytyi myös puukko
  6. "Ajatellaan, että tehdään vain nopeasti joku pieni asia" – Joka vuosi tuhannet työntekijät loukkaantuvat pahasti pudottuaan työtehtävissä, ja siksi työsuojeluviranomainen herättelee alaa valvontahankkeella
  7. Oletko nähnyt helsinkiläistä Jeremiasta? Katosi Myllypurosta jo kesäkuussa
  8. Älä tilaa siemeniä sokkona netistä – Eksoottinen siemen voi tulla yllättävän kalliksi eikä välttämättä koskaan edes päädy multaan asti
  9. Hänninen 8.7.
  10. Ammattihuijarit iskivät taas Postin nimissä ja kymmenet ihmiset luulivat viestiä aidoksi – Rikoshyöty yli 200 000 euroa
  11. Kysely: Yli puolet suomalaisista uskoo tieteen ja asiantuntijuuden merkityksen kasvavan koronakriisin jälkeen
  12. USU: Nuorisotyöttömyys on kaksinkertaistunut korona-aikana – "Luvut ovat olleet todella hälyttäviä"
  13. Ruoka: Syötkö täytekakkua hopea- vai muovilusikalla? "Ruokailunautintoon vaikuttaa moni muukin asia kuin tekninen osaaminen", sanoo molekyyligastronomiaan perehtynyt professori Anu Hopia
  14. Pääkirjoitus: Kuinka paljon kulttuurimaisemaan voi kajota?
  15. Henkilöauton kuljettaja törmäsi pyöräilijään Kuninkaalassa

Näytä lisää

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.