Tällä opolla riittää intohimoa ja kipinää – Visuaalinen ohjauskartta vie kohti unelmien uraa

toimitus

Opinto-ohjaaja Minna Katteluksella on intohimo. Se paistaa kauas, kun hän alkaa puhua työstään.

Tikkurilan lukiossa työskentelevä Kattelus haluaa löytää jokaiselle ohjattavalleen juuri sen urapolun, joka sopii tälle parhaiten. Hän tietää kokemuksesta, että oman ammatin löytäminen ei aina ole itsestään selvää.

Kattelus itse meni Kauhajoella käydyn lukion jälkeen talouskouluun, luki sitten itsensä HSO-sihteeriksi ja vasta sen jälkeen ymmärsi, että haluaa opinto-ohjaajaksi.

Hän kokee tekevänsä unelmiensa työtä ja haluaa palavasti, että mahdollisimman moni nuori löytää sen ammatin, jossa oikeasti viihtyy.

Tavoitteena on todellisten kiinnostusten, osaamisten ja luonteenvahvuuksien kartoittaminen."

18 vuotta opona työskennellyt Kattelus on kehittänyt Kipinä-uraohjausmallin. Mallia käytetään monissa lukioissa ja yläkouluissa ympäri Suomen.

–Tavoitteena Kipinä-uraohjauksessa on ohjattavan elämässä olevien todellisten kiinnostusten, osaamisten ja luonteenvahvuuksien kartoittaminen sekä niiden kautta urakipinän etsiminen ja jatko-opintoihin ohjaaminen, Kattelus kertoo.

Mallissa tehdään Kipinä-ohjauskartta. Ohjaaja kartoittaa ohjattavan elämänkentästä ensin reunaehdot. Lukiolaisen kohdalla niitä ovat muun muassa yo-aineet ja tavoitearvosanat, keskiarvotavoite, suosikkiaineet yläkoulussa ja lukiossa, harrastukset, työkokemus sekä omat vahvuudet ja kehitettävät puolet ihmisenä.

Vasta sen jälkeen paneudutaan ohjattavan urasuunnitelmiin.

Visuaalisen ohjauskartan pyrkimyksenä on tehdä ohjausta näkyväksi ja löytää ohjattavalle ura, jossa hän pystyy toteuttamaan itseään parhaalla mahdollisella tavalla.

Kattelus kertoo, että vaikka malli on suunniteltu lukiolaisten uraohjaukseen, sen perusideat ovat sovellettavissa erilaisiin ohjaustilanteisiin ja eri-ikäisten ohjaukseen yläkouluikäistä aina aikuisikäisiin saakka. Kipinä-uraohjaus syntyi Katteluksen omasta tavasta visualisoida ohjausta.

–Ohjauksen näkyväksi tekeminen auttaa minua hahmottamaan ohjaustilanteessa paremmin kokonaisuutta ja tekemään tarkentavia kysymyksiä ja yhteenvetoja. Ohjauskartta toimii myös ulkoistamisen välineenä, jolloin ohjattava katsoo tilannettaan kuin ulkopuolisin silmin ja saa tätä kautta lisää itseymmärrystä.

Kipinä-uraohjausmalli on tuonut monia onnistumisen hetkiä. Kattelusta tuli hiljattain tapaamaan entinen ohjattava, joka opiskelee nyt yliopistossa.

–Poika kertoi, että hänen Kipinä-ohjauskarttansa oli ollut pöydällä koko sen ajan, kun hän oli lukenut yliopiston pääsykokeisiin. Ohjauskartta oli toiminut itseluottamuksen vahvistajana ja tsempparina, opo iloitsee.

Teksti: MARI MÄKINEN

Opojen tarve kasvaa

Uuden opetussuunnitelman mukaan lukiolaisille on elokuusta alkaen kaksi pakollista opinto-ohjauskurssia.

Moni opo on huolissaan siitä, että työmäärä kasvaa ja ohjauksen laatu kärsii.

Huolta herättää myös se, onko lukioissa riittävästi opinto-ohjaajia kahta kurssia toteuttamaan.

Kattelus tarjoaa uraohjausta nuorille ja aikuisille sekä järjestää tänä keväänä opinto-ohjaajille ja muille ohjauksen ammattilaisille suunnatun koulutuskokonaisuuden.

Lisätietoja www.minnakattelus.com

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut