Vantaa haluaa kadunvarsipysäköinnin maksulliseksi – täällä uudistus tulisi ensin voimaan

Pysäköinti on tällä hetkellä maksullista vain yksityisissä parkkihalleissa ja -alueilla. Tiina Örn

Tuomas Massinen

Vantaa aikoo muuttaa keskusta-alueiden kadunvarsipysäköinnin maksulliseksi syksystä 2017 lähtien. Suunnitelma on mullistava, sillä tähän mennessä Vantaan kaupunki ei ole perinyt pysäköintimaksuja keskustoissa.

–Maksullisuudella voidaan ohjata pysäköintiä laitoksiin ja vapauttaa kadunvarsipaikkoja nopeammin kiertäviksi paikoiksi. Tarkoitus ei ole muuttaa kaikkea kadunvarsipysäköintiä maksulliseksi ainakaan lähitulevaisuudessa vaan hallita keskustojen pysäköintiä, perustelee asiaa Vantaan liikennesuunnittelupäällikkö Leena Viilo

Vantaalla autoilijan on maksettava tällä hetkellä parkkeerauksesta vain yksityisissä parkkihalleissa ja -alueilla.

Kaupungin liikennesuunnittelu haluaa nyt hakea periaatepäätöksen maksullisesta pysäköinnistä tekniseltä lautakunnalta ja kaupunginhallitukselta.

–Tämän jälkeen voidaan ratkaista toteutustapa. Jos periaatepäätös syntyy, voimme sopia myös HSL:n kanssa Vantaan liityntäpaikkojen maksullisuudesta, Viilo kertoo.

Liityntäpysäköintimaksujen suuruus sidotaan voimassa olevaan matkalippuun. Tällä halutaan varmistaa, että paikat ovat todellisten liityntäpysäköijien käytössä.

Suunnitelman mukaan pysäköinti muuttuu maksulliseksi ensin Tikkurilan ja Myyrmäen kadunvarsilla. Lähiöiden aikarajoitettuihin autopaikkoihin ei puututa ainakaan lähivuosina.

Tikkurilassa koetaan ongelmaksi se, että aikarajoitetut kadunvarsipaikat ovat jatkuvasti varattuja. Samalla Tikkuparkki on vajaakäytössä.

Viilo uskoo, että kadunvarsipaikkojen maksullisuus vapauttaisi autopaikkoja nykyistä useammalle lyhytaikaiseen käyttöön ja lisäisi parkkihallien suosiota.

Uudistuksen puolesta puhuu myös se, että Tikkurilan kaupallinen tarjonta kasvaa koko ajan ja samalla pysäköinnin kysyntä lisääntyy.

–Uudistus auttaisi kivijalkakauppoja, Viilo toteaa.

Uuden parkkimaksujärjestelmän maksuista ei ole vielä päätetty, mutta Viilo arvelee, että ne lienevät samansuuruisia kuin hallien hinnat, eli pari euroa tunnilta.

Viilon mukaan Vantaan kadunvarsipaikat on tähän asti haluttu pitää ilmaisina kapean katutilan takia.

–Siihen ei ole suunniteltu asukaspysäköintiä, joka määrätään asemakaavassa tonteille.

Lautakunta puntaroi parkkimaksuja

Vantaan tekninen lautakunta ruotii maksullista pysäköintiä tiistaina osana Vantaan liikennepoliittista ohjelmaa.

Apulaiskaupunginjohtajan suunnitelman mukaan kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy periaatteen pysäköinnin maksullisuudesta Vantaan keskustojen ja asemaympäristöjen katu- ja torialueilla sekä liityntäalueilla.

Esityksen mukaan kuntatekniikan keskuksen tehtävänä on selvittää pysäköinnin maksutapojen vaihtoehtoja.

Todennäköisesti perinteinen kolikkoautomaatti on poissuljettu vaihtoehto. Etusijalle saattaa nousta kännykän avulla toimiva maksujärjestelmä, jollainen on käytössä osassa Helsinkiä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut