Omaishoitaja: Kuljetuspalvelusta on tullut Vantaalla hölmölän hommaa – "Taksikuski tilaa kyydin asiakkaalle, joka istuu jo kyydissä"

Uudistus: Keskustelu kuljetuspalveluista ei ota Vantaalla laantuakseen.

Vantaan Invalidit ry:tä edustava Eeva Pitkänen kritisoi muun muassa sitä, että asiakas joutuu kertomaan sekä välityskeskukseen että kuljettajalle, minne hän on menossa. Tiina Örn

Tiina Örn

Vantaalainen Merit Puuska toimii liikuntaesteisen ja monisairaan 60-vuotiaan äitinsä omaishoitajana.

Hänen mielestään pari vuotta sitten tehty taksiliikenteen uudistus ja Vantaan tekemä kuljetuspalveluiden kilpailutus ovat menneet pahasti metsään. Puuska ihmettelee, miten valtiollisessa ja kunnallisessa päätöksenteossa menevät läpi uudistukset, jotka ainoastaan hankaloittavat palvelua käyttävien arkea.

Puuska luettelee runsaasti esimerkkejä asioista, jotka eivät Vantaalla toimi lain perusteella järjestettävässä kuljetuspalvelussa. Ongelmia Puuskan mukaan on, vaikka palvelun luvataan olevan yksilöllistä ja helppokäyttöistä.

Uudet kuljetuspalvelusopimukset tulivat Vantaalla voimaan huhtikuun alussa. Puuska sanoo kuljetuspalvelun käytön osoittautuneen muutosten jälkeen todella vaikeaksi.

– Jokaisen kyytitilauksen yhteydessä on ollut jonkinlainen sotku selvitettävänä taksintilauskeskuksen tai taksinkuljettajan kanssa, Puuska sanoo.

Puuskasta uusi toimintatapa vaikuttaa monessa tilanteessa hölmöläisen hommalta.

Jokaisen tilauksen yhteydessä on ollut jonkinlainen sotku.

– Kuljetus tilataan palvelua tarjoavien taksiyritysten välityskeskusten kautta, riippumatta siitä, tilataanko kyyti kotiin vai otetaanko se taksitolpalta tai "lennosta". Jos hyppäät kyytiin taksitolpalta, kuski soittaa tilauskeskuksesta kyydin asiakkaalle, joka istuu jo autossa. Usein keskukseen on jonoa, Puuska kertoo.

Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalveluiden kotona asumisen tukipalvelupäällikkö Päivi Keskinen toteaa saman eli asiakas voi ottaa taksin tolpalta tai lennosta, mutta kuljettajan velvollisuus on tehdä tilaus omaan tilauskeskukseensa, jotta asiakkaan matkaoikeus varmistuu.

– Kuljetukset tulee tilata valittujen palveluntuottajien tilausjärjestelmien kautta. Näin matkat toteutetaan kilpailutuksessa sovituilla hinnoilla ja laatuvaatimusten mukaan. Laskutusta kaupungille ei myöskään pystytä tekemään ilman, että kaikki matkat on tilattu keskusten kautta, Keskinen sanoo.

Puuskan mukaan tilauksen ilmoittaminen välityskeskuksiin ei aina suju taksinkuljettajilta ongelmitta. Puuska tietää tapauksia, joissa taksikuskit ovat jättäneet tilausilmoituksen tekemisen kesken ja maksut veloittamatta, jotta ovat saaneet vammaisen tai vanhuksen kyyditettyä ja päässeet itse jatkamaan töitään.

– Taksikuskeja asia tietenkin harmittaa ja se voi pahimmillaan näkyä kuljetuspalvelua käyttävien asiakkaiden palvelussa, Puuska pohtii.

Vantaan Invalidit ry:n varapuheenjohtaja Eeva Pitkäsellä on samankaltaisia kokemuksia. Hän kertoo, että pahimmissa tapauksissa taksinkuljettaja joutuu jonottamaan jopa 10 minuuttia soittaessaan välityskeskukseen asiakkaan jo istuessa autossa.

– Se aika on pois taksinkuljettajan työajasta ja matkaa tekevän ajasta.

Pitkänen kuvaa myös, miten asiakas joutuu useaan kertaan kertomaan, minne on menossa.

– Ensin matkan määränpää pitää kertoa tilauskeskukselle ja sen jälkeen taksikuskille.

Pitkänen kritisoi lisäksi sitä, että kuljetuspalvelua käyttävän tulee itse pitää kirjaa siitä, kuinka paljon kyytejä hänellä on käyttämättä. Aiemmin asia selvisi kuitista.

Palvelupäällikkö Keskinen myöntää, ettei taksikuiteissa enää näy jäljellä olevien matkojen määrä.

– Asiakas saa matkamäärän taksintilauskeskuksesta soittamalla tai sovelluksesta, sillä takseissa ei näy ajantasaista matkamäärää.

Vammaisten etua valvovan Kynnys ry:n lakimiehen Mika Välimaan mukaan ei ole teknisesti vaikeaa luoda järjestelmää, jossa jäljellä olevat matkat näkyvät kuitissa.

– Tuossa on kyseessä muutos, joka tarpeettomasti hankaloittaa palvelun käyttöä, Välimaa sanoo.

Välimaa pohtii, että osa kuljetuspalvelun ongelmista voi johtua uudistuksen toimeenpanosta.

– Ehkä niitä saadaan korjattua pienen harjoittelun jälkeen. Asiakkaiden kannalta on joka tapauksessa huono asia, jos jokaisen kilpailutuksen jälkeen palvelu toimii huonosti jopa kuukausia.

– Monesti on näyttänyt siltä, että keskitettyjen kuljetuspalvelujärjestelmien ja kilpailutusten taustalla on nimenomaan säästöjen aikaansaaminen. Asiakaslähtöisyys on vähintäänkin toissijaisessa asemassa, päättää Välimaa.

Kuuma aihe

Muutosten taustalla taksiuudistus

Taksiliikenne vapautettiin kilpailulle kesällä 2018.

Vantaan kaupunki kilpailutti kuljetuspalvelut. Vantaalaisten kuljetuksia hoitamaan valittiin kolme palveluntuottajaa.

Uudet kuljetuspalvelusopimukset tulivat voimaan 1.4.2020.

Kuljetuspalveluiden toimivuudesta on syntyi paljon keskustelua heti lakimuutoksen jälkeen. Asiakkaiden pelkona oli aiemmin muun muassa se, että kuljetuksia olisi alettu yhdistellä tai kyytien välitys olisi siirtynyt yhteen keskukseen.

Vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolakeihin perustuvia kuljetuspalveluita käyttää Vantaalla 4 000 ihmistä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut