Autokaupat WhatsApp-viestillä

Autot: Auton voi ostaa verkosta ja tilata kotipihalle näkemättä.

Veljekset Mustafa ja Hossain Qasemi tutkivat keskiviikkona Camux Airport myymälän tarjontaan. Mustafa Qasemi haluaa tutkia autoa paikan pällä ennen ostopäätöstä. Marjo J. Rämö
Marjo Rämö

Marjo Rämö

Autokauppa alkaa useimmiten tarjonnan tutkimisella liikkeiden verkkosivuilta. Yhä useammassa liikkeessä kaupan voi hoitaa maksuun saakka etänä näkemättä autoa tai myyjää. Tuotteen voi tilata jopa kotipihalleen.

Veljekset Mustafa ja Hossain Qasemi tutkivat keskiviikkona Kamux Airportin tarjontaa. Mustafa Qasemi suhtautuu epäilevästi auton ostamiseen suoraan verkosta.

– Haluan nähdä renkaat ja katsoa missä kunnossa ikkunalasit ovat ja kuulla miten moottori käy.

Hossain Qasemi pohtii, että verkkokaupan etuna olisi peruuttamisoikeus. Se mahdollistaisi sen, että autolla voisi ajaa pari viikkoa. Jos vikoja ilmenisi, kaupan voisi perua.

ALD Vaihtoauton autoja on voinut reilun kuukauden ajan ostaa suoraan verkosta.

Kauppasopimus allekirjoitetaan vahvan tunnistautumisen kautta ja auton koko kauppasumma maksetaan verkkopankista.

Videoesittelyn avulla autoon pääsee tutustumaan varsin perusteellisesti etänäkin.

Auto poistuu ostamisen jälkeen verkkokaupan valikoimasta ja se on noudettavissa toimipisteestä.

– Kuluttajat ovat tottuneet tähän jo monessa muussa ostamisessa, mutta autokaupassa tämä on vielä uutta, toteaa operatiivinen johtaja Tommi Tuominiemi

– Meillä kaupat voi tehdä vaikka WhatsApp-viesteillä, kertoo maajohtaja Tommi Iiskonmäki Kamuxilta.

Etäostoksilla oleva asiakas ostaa auton verkkosivutietojen ja mahdollisesti myyjän kanssa käydyn chat- tai puhelinkeskustelun tai muun sähköisen viestittelyn pohjalta näkemättä autoa.

– Videoesittelyn avulla autoon pääsee tutustumaan varsin perusteellisesti etänäkin, Iiskonmäki kertoo.

Yleinen syy etäostoksille on se, että auto on toisella paikkakunnalla.

Kamuxilla autoja ostetaan puhtaasti verkkokaupasta, mutta yleisin tapa on digitaalisten kanavien ja henkilökohtaisen, kasvokkaisen vuorovaikutuksen yhdistelmä.

ALD Vaihtoautojen Tuominiemi näkee verkkokaupan olevan osa autokaupan tulevaisuutta. Silti toimiva verkkokauppa tarvitsee hänestä tuekseen perinteisen myymälän.

Samoilla linjoilla ollaan Kamuxissa ja Autotalo Laakkosella.

– Valintaa tehdään voimakkaasti verkossa, mutta koeajolla on edelleen iso merkitys, kertoo markkinointijohtaja Tea Koivisto.

Verkkokaupalla on Laakkosella vielä toistaiseksi melko pieni osuus kokonaismyynnistä,

Hän kertoo koronakevään näkyneen selkeänä piikkinä liikkeen verkkokaupassa.

Autoverkkokauppa -nimisen autoliikkeen myynnistä 90 prosenttia on alkanut verkkosivujen kautta. Useimmat asiakkaat viimeistelevät kauppansa liikkeessä.

Alle 10 prosenttia kaupoista syntyy puhtaasti verkkokauppana, kertoo toimitusjohtaja Juha Rusanen.

Onko verkkokaupassa asioiva tyytyväisempi ostokseensa, kun myyjä ei ole myymässä?

– Meillä on ammattitaitoisen myyjät, mutta on totta, että verkkokaupasta autonsa ostava ei voi sanoa olevansa myyjän uhri. Syyllinen löytyy peilistä, Tuominieni naurahtaa.

14 vuorokauden peruuttamisoikeus

Verkkokaupan 14 vuorokauden peruuttamisoikeus koskee myös autojen verkkokauppaa.

Peruuttamisoikeus alkaa siitä hetkestä, kun ostaja on vastaanottanut tuotteen.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kristiina Vainio neuvoo selvittämään etukäteen, ilmoittaako verkkokauppa peruuttamisoikeudesta.

– Jos kyseessä on itselle tuntematon verkkokauppa, on aina myös hyvä googlailla millaisia kokemuksia kuluttajilla on kyseisestä kaupasta. Verkkokaupan sivuilta tulisi löytyä myös yhteystiedot, joihin voi ongelmatilanteessa ottaa yhteyttä.

Autokaupassa on hyvä muistaa, että jos ostos on maksettu luottokortilla, kuluttaja voi ongelmatilanteissa vaatia myyjän lisäksi hyvitystä myös luotonantajalta. Luotonantajan puoleen voi kääntyä tilanteessa, jossa yritys ei toimita ostosta, ostoksesta on laskutettu väärin tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe.

Kuluttaja-asiamies hakee parhaillaan markkinaoikeudelta kieltoa menettelyyn, jossa muun muassa käytettyjä autoja myyvän Huutokaupat.com -sivuston ylläpitäjä katsoo, ettei kuluttajalla ole oikeutta peruuttaa verkkohuutokaupassa tehtyä etämyyntisopimusta.

Myynnissä olevat tuotteet myydään korkeimman tarjouksen määräajassa tehneelle asiakkaalle. Korkeimman tarjouksen tehnyt henkilö sitoutuu ostamaan tavaran esittämällään hinnalla. Kuluttajilla ei ole yhtiön sopimusehtojen mukaan oikeutta peruuttaa kauppaa.

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta tehostamaan kieltoa 100 000 euron suuruisella uhkasakolla.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki Business Vantaa

Yrittäjä, älä huoli huomisesta! Vantaalla valmistaudutaan jo tulevaisuuteen

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut