Hotellien ja ravintoloiden työntekijät olivat tyytyväisiä, kun heidät siirrettiin S-ryhmän sisällä väliaikaisiin töihin koronarajoitusten aikana.
Siirroilla S-ryhmä vältti 3 200 työntekijänsä lomauttamisen.
Osuuskaupat siirsivät keväällä marketkaupan tehtäviin työntekijöitään erityisesti hotelleista ja ravintoloista sekä ABC:ltä, Sokoksista ja Emotioneista. Nämä toimialat kärsivät eniten toimintarajoituksista tai kysynnän heikkenemisestä, kun taas marketkaupassa myynti kasvoi ja ruoan verkkokauppa moninkertaistui.
Tuore kyselytutkimus kertoo, että osuuskauppojen nopea reagointi saa suuret kiitokset henkilöstöltä.
S-ryhmän valmennuksista vastaava Jollas Instituutti kysyi uusiin työtehtäviin siirtyneiden kokemuksia väliaikaisista tehtävistään. Kyselyyn vastasi yli tuhat työntekijää eli kolmannes keväällä lomautusuhan alta uusiin tehtäviin siirretyistä.
– Kyselyymme vastanneet s-ryhmäläiset ovat erityisen kiitollisia nopeasti järjestyneestä korvaavasta työmahdollisuudesta, SOK:n eli Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan henkilöstöjohtaja Susa Nikula kertoo tiedotteessa.
Nopealla aikataululla tapahtuneessa uusiin tehtäviin perehdyttämisessä oli Susa Nikulan mukaan myös omat haasteensa. Esimerkiksi työhön opastus ja työvuoroista viestiminen eivät toimineet parhaalla mahdollisella tavalla. Alkuhaasteiden jälkeen toiminta kuitenkin selkiytyi.
Moni kyselyyn vastanneista yllättyi kaupan alan tauoista, työnkuvien selkeydestä ja työvuorojen paikkansapitävyydestä.
Osa piti kaupassa työskentelyä omaa työtään vähemmän stressaavana, mutta toisaalta yksitoikkoisena. Työ tuntui myös pääosin turvalliselta suojaus- ja hygieniakäytäntöjen ansiosta.
Marketkaupassa työskentely toi vaihtelua omaan työhön ja vastaajista moni oli esimerkiksi ensimmäistä kertaa töissä kaupan kassalla.