Tikkurilan ja Helsingin rajalla sijaitsevassa liikkeessä on missiona toteuttaa autounelmia – "Nykypäivänä Suomessa uskalletaan näyttää menestystä"
3
Näitä merkkejä ja unelma-autoja ei myydä, vaan niiden hankkiminen mahdollistetaan, markkinointipäällikkö Miikka Råman tiivistää kaupanteon hengen Sport Car Centerissä. Mistake Media
Tikkurilan ja Helsingin rajalla, Kehä III:n vieressä sijaitsevasta Sports Car Centerin autotalosta löytyy vantaalaisesta arkiliikenteestä poikkeavia menopelejä.
Uusien Jaguar – ja Land Rover -autojen lisäksi SCC-myymälän vaihtoautolistalla on todellisia superlaitteita. McLaren 720S - ja Mercedes Benz S 65 AMG-mallit ovat automaailman aatelisia.
– Meidän missiomme on toteuttaa asiakkaiden autounelmia. Myymme uusia brittiläisiä luksusautoja sekä premium-luokan vaihtoautoja, konsernin markkinointipäällikkö Miikka Råman toteaa.
Urheiluautoketju Sports Car Center työllistää pääkaupunkiseudulla, Ruotsissa ja Tallinnassa satakunta henkilöä. Kaikkiaan liikkeitä on yhdeksän.
– Vuositasolla myymme noin 3 500 autoa, joista uusien osuus on kymmenisen prosenttia. Myytyjen autojen keskihinta on 50 000 euroa. Autokaupan lisäksi panostamme vahvasti huoltopalveluun.
Keväinen epidemia vaikeutti autokauppaa ratkaisevasti, mutta kesän myötä käytetyn kauppa on palannut normaalitasolle.
– Erityiset olosuhteet vaativat uusia ratkaisuja. Palveluun on panostettu rajusti, niin kaupan kuin jälkimarkkinoinnin puolella. Huoltopuolella haimme ja palautimme asiakkaiden autot. Itse ei tarvinnut liikkua paikan päälle autoliikkeeseen. Muutenkin hygieniaan on kiinnitetty runsaasti huomiota, Råman tietää.
Unelmilla on hintansa, sillä SCC-ketjun käytettyjen superautojen pyyntihinnat ovat haastavia jopa Eurojackpot-voittajille.
McLaren on Formula 1 -sarjasta tuttu tuotemerkki. Myynnissä oleva McLaren 720S -auto kehittää 721 hevosvoimaa ja kiihtyvyys nollasta sataan on 2.9 sekuntia.
Huippunopeutta mustanpuhuva brittiauto laukkaa 341 km/h. Tämän kaiken ihanuuden saa itselleen hintaan 399800 euroa.
– McLaren-auton markkinat ovat kansainväliset. ”Mäccärillä” on ajettu vaivaiset 1 800 km ja uuden vastaavan hinta on reilut puoli miljoonaa euroa. Tämän yksilön uusi omistaja voi hyvinkin löytyä kotimaan ulkopuolelta. Toki McLarenin superautoja näkee myös suomalaisilla rekisterikilvillä, Råman sanoo.
Kehä kolmosella, Helsingin ja Vantaan rajalla, sijaitseva tasokas liike on ketjulle vahva näyteikkuna. Verkon kautta tapahtuva kaupankäynti on luonnollisesti kasvanut ja kalustoa myydään ympäri Suomea.
Pääkaupunkiseutu on yhä edelleen luksuskaupan pääpaikka.
– Nykypäivänä Suomessa uskalletaan näyttää menestystä ja halutaan ajaa hienoilla erikoisautoilla. Talous on mennyt ylöspäin ja taloudellisesta menestyksestä halutaan nyt nauttia. Autokanta ja suomalainen autokulttuuri on kehittynyt.
Tikkurilan liikkeestä löytyy myös erikoinen, ajamaton Mercedes-Benz S AMG 65-versio. Final Edition -autoa on valmistettu vaivaiset 130 yksilöä.
Tähtimerkki on varustettu ”kaikilla mahdollisilla” varusteilla ja hintapyyntö on 635 000 euroa. Autoveroton hinta on hieman maltillisempi eli 338 000 euroa.
– Tämä on Mersun S -edustusluokan viimeinen malliversio, joka on saatavana V12 -moottorilla. 630 hevosvoimaa ja AMG-varustelu takaavat rajun suorituskyvyn. Numeroitu pieni sarja takaa, että se on haluttu ja auton arvo säilyy korkeana.
Ketjulla on edustuksessa perinteiset brittiläiset luksusmerkit Jaguar ja Land Rover. Suosittu katumaasturi Range Rover kuuluu myös mallivalikoimaan.
– Näillä merkeillä on mielenkiintoinen historia ja molemmat kuuluvat automaailman legendoihin. Uusien omistajien myötä nämä autotehtaat ovat tällä hetkellä hyvässä myötätuulessa, autokauppias todistaa.
Brittimerkkien asiakkaat haluavat selkeätä vaihtoehtoa saksalaiselle edustusautolle tai maasturille. ”Vanhanaikainen muotoilu” ja perinteet kiinnostavat ostajia.
– Toki molemmilla tuotemerkeillä on tarjolla myös moderneja voimalähteitä ja nykyaikaisia varusteita. Löytyy ladattavia hybridiversioita ja Jaguarilla jopa nelivetoinen täyssähköauto I-PACE.
– Näitä tuotemerkkejä ja unelma-autoja ei myydä asiakkaille, vaan niiden hankkiminen mahdollistetaan. Myyjän ja asiakkaan välillä oleva luottamus on suuressa roolissa. Siihen yhteistyö pitkälle perustuu. Pyrimme hakemaan parhaan mahdollisen ratkaisun, merkistä ja hintaluokasta riippumatta, Råman kiteyttää.