Lasse Norres ihastui ajattomaan brittiklassikkoon – Pitkän päivätyön päälle palkinnoksi hankittu auto on ajajansa silmäterä

– Maantieajossa Jaguarin parhaat ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Se on mukava ja turvallinen ajaa, Lasse Norres kehuu menopeliään. Mistake Media

Paavo Nurmi

Vantaalainen kaupunginvaltuutettu Lasse Norres tunnustautuu suureksi esteetikoksi. Tämä koskee myös hänen makuaan autojen suhteen.

Autotallin seinässä roikkuu kyltti, jossa lukee: ”Jaguar Parking Only.”

Pihassa, autotallia vastapäätä, komeilee tummanpuhuva Jaguar XJ, legendaarisen brittimerkin lippulaiva ja musiikkimaailman taustavaikuttajana tunnetun kaupunginvaltuutettu Norreksen silmäterä.

Yli viisi metriä pitkä, jämerällä keulalla varustettu ja sulavasti perää kohti laskeva jättiläinen hivelee silmää. Auton sisältä löytyy taattua Jaguarin laatua: aitoa norsunluun väristä nahkaa, puuta, metallia ja isoja pyöreitä muotoja.

Lasse Norres arvostaa autonsa nahkaisen kojelaudan tyylikästä ja harkittua kokonaisuutta. Mistake Media

– Ihastuin Jaguarin moniin, aistikkaisiin yksityiskohtiin, Norres sanoo.

– Nahkainen kojelauta on tyylikäs ja harkittu kokonaisuus, josta löytyvät kaikki tarvittavat näytöt ja mittarit, hän ihastelee avatessaan auton näyttävän, kaksiosaisen panoraamakattoikkunan.

Konepellin alla murisee kolmelitrainen V6-dieselmoottori kahdella turbolla varustettuna. Auton keskikulutus maantiellä on kuusi ja puoli litraa, mutta kaupunkiajossa se nousee kymmenen litran tuntumaan. Tarpeen tullen jylhästä järkäleestä kuoriutuu hetkessä raju urheiluauto.

Norreksen Jaguar on kova kissa, joka murisee kolmelitraisella, kahdella turbolla varustetulla V6-dieselmoottorilla. Mistake Media

XJ on Norreksen toinen Jaguar. Hän hankki sen pari vuotta sitten osa-aikaiselle eläkkeelle jäätyään.

– Pitkän päivätyön tehtyäni päätin palkita itseni. Tällä verukkeella myös puolisoni, joka on järki-ihminen, hyväksyi lopulta päätökseni ostaa Jaguar. Jagge on ollut aina unelmieni auto – se on ajaton brittiklassikko, Norres sanoo.

Menopelit ovat kiehtoneet Norresta nuoresta pojasta lähtien. Autot eivät olleet kaikkien saatavilla 1952 syntyneen miehen nuoruudessa. Autojen määrä Suomessa oli alhainen ennen 60-lukua, vapautuihan maahantuonti vasta 1962.

– Siihen aikaan Helsingin kaduilla näkyi sellaisia automerkkejä kuin Moskvitš, Volga, Pobeda ja Skoda. Autokanta oli mitä oli, Norres muistelee.

– Isäni oli myyntiedustaja, joka joutui työnsä takia matkustamaan paljon. Silloin, kun olin vielä pikkupoika, isä ajeli jollakin rautaesirepun takaa tuodulla autolla, josta hän ei erityisemmin pitänyt. Vaihtoehdot olivat tuolloin vähissä, Norres kertaa.

– Vuosien varrella, kun urani musiikkibisneksessä eteni, olen päässyt toteuttamaan niitä nuoren autofanaatikon unelmia. Minulla on ollut kymmeniä eri merkkisiä autoja ja olen aina pyrkinyt vaihtamaan astetta parempaan. Ensimmäinen autoni joskus 70-luvun alussa oli opintotukirahoilla ostettu kupla-volkkari. Yhteen aikaan olin ihastunut ranskalaisiin Peugeot-merkkisiin autoihin, joista mieluisampana elegantti Peugeot 607. Se oli pehmeä ja huoliteltu auto, jossa oli kissamaista charmia.

Norres on osa-aikaisella eläkkeellä, mutta työmatkat vievät häntä edelleen ympäri Suomen. Mistake Media

Nykyisin Norres ajaa vähemmän kuin joskus aikoinaan, mutta yhä edelleen työmatkat vievät häntä eri puolille Suomea musiikkifestivaaleja ja konserttikiertueita katsomaan. Oma auto on välttämättömyys, vaikka tämän kesän erikoisolosuhteet ovat rajoittaneet työmatkailua.

– Työmatkoista suuri osa on maantieajoa, jossa Jaguarin parhaat ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Se on mukava ja turvallinen ajaa. Kaupunkiajossa Jaguarin suuri koko saattaa asettaa rajoituksia muun muassa pysäköintipaikkaa etsiessä. Ihan joka koloon se ei yksinkertaisesti mahdu.

Norreksen mukaan Jaguar vaatii huolenpitoa, eikä se ehkä ole niitä halvimpia autoja pitää.

– Lisäksi Jaguarin huolto ja korjaus onnistuu vain harvoissa huoltopisteissä, joilta löytyy merkin vaatimaa erikoisosaamista.

Mutta pienet käytännön ongelmat eivät Norresta häiritse. Päinvastoin. Jaguarin persoonallinen luonne ja kauneus kiehtovat häntä.

–  Ylivoimaisesti parasta Jaguarissa on ajomukavuus. Se on aivan huippuluokkaa. Lisäksi Jaguar on äänetön, tehokas, tilava ja sopivassa määrin ylellisen oloinen. Jaguar-kuskin ei tarvitse näyttää kenellekään mitään. Auto puhuu puolestaan.

Norres tietää, että Jaguar XJ herättää huomiota.

– On kiva erottua massasta edes hieman. Kyllähän se tuntuu kivalta, kun joku sanoo, että aika staili auto.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut