Linjan 739V lopetus sapettaa pohjoisnikinmäkeläisiä: työmatka monimutkaistuu ja lisää yksityisautoilua – HSL vastaa: Säästö arviolta 150 000 euroa

Joukkoliikenne: Giulia Saponarolle olisi riittänyt linjan neljä päivittäistä vuoroa.

Giulia Saponaroa harmittaa linjan 739V lopetus. Hän kayttää sitä työmatkoihin, jotka nyt vaikeutuvat. .
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Vantaalainen Giulia Saponaro on pettynyt ja kiukkuinen. Hän käyttää työmatkoihinsa linjaa 739V, mutta talviliikenteen alkaessa se lopettaa liikennöinnin.

– Se oli ihan toimiva yhteys Helsinkiin ja tarkoitettu tukemaan työmatkalaisia, kertoo Kumpulan kampuksella Ilmatieteen laitoksella työskentelevä Saponaro.

Tällä hetkellä 739V:llä Pohjois-Nikinmäestä Rautatientorille on yhteensä neljä vuoroa: kaksi aamulla Helsinkiin ja kaksi iltapäivällä Vantaalle. Maanantaista 10. elokuuta lähtien vuoroja ei enää kulje.

Saponaro palaa lomalta töihin elokuun loppupuolella ja joutuu miettimään työmatkansa uudelleen. Se on varmaa, että siitä tulee paljon hankalampaa kuin se on ollut.

– Minulla on kävelymatkaa 739V:n pysäkille noin 400 metriä. Jos käytän HSL:n ilmoittamia Keravan tai Porvoon-Sipoon busseja, kävelyä tulee pysäkeille 1,2–2 kilometriä.

Hieman päälle kolmikymppiselle ne eivät ole pitkiä matkoja, mutta kävelyyn kuluva aika pidentää nykyistä noin 45 minuutin työmatkaa suunnilleen tuntiin. Eikä kävely pakkasessa ja liukkaudessa houkuttele.

Saponaro pääsee bussilla Korson rautatieasemalle ja siitä edelleen junalla Pasilaan, josta hän jatkaisi jälleen bussilla Kumpulaan. Sekään vaihtoehto ei voita suoraa bussiyhteyttä työpaikalle. Vaihto joukkoliikennevälineestä toiseen vie aikaa ja siihen liittyy myös odottamisesta.

Ja entä kun tulee talvi ja sää häiriköi junien kulkua. K-juna tulee Korsoon myöhässä ja harvoin kulkeva bussi Pohjois-Nikinmäkeen on jo ehtinyt lähteä.

– Sitten minun pitää pyytää miestäni hakemaan, Saponaro harmittelee.

Hän ei haluaa käyttää autoa ja kannattaa ehdottomasti julkista liikennettä ilmastosyistä.

739V on yksi Helsingin seudun liikenteen HSL:n lakkautuslistalle joutuneista linjoista. Kuntayhtymän talous meni kuralle lipputulojen romahdettua koronaviruksesta aiheutuneen matkustajakadon vuoksi ja nyt pitää vähentää kuluja.

Saponaro ymmärtää HSL:n taloudelliset vaikeudet ja on itse jättänyt tekemättä korvauspyynnön koronarajoitusten vuoksi kuukausia käyttämättä olleesta matkakortista. Hänellä on vieläpä vuosikortti, joka vanheni vasta äskettäin.

HSL:n strategiaa Saponaro ei ymmärrä. Palvelujen vähentäminen kun ei tuo matkustajia takaisin.

Hän muutti omakotitaloon Pohjois-Nikinmäkeen Helsingistä vuoden 2019 keväällä. Yksi kodin valintaperusteista oli, että töihin Kumpulaan pääsee bussilla. Tähän saakka yhteys onkin toiminut.

Myös Olli Lahti arvostelee 739V:n lakkautusta.

– Käytän sitä kauppamatkoihin Nikinmäen K-marketiin.

Kun linja lakkautetaan, Lahden täytyy käydä kaupassa Korsossa. Hän suosisi mieluiten lähipalveluja.

Työmatkoilla Lahti voi käyttää Lahdentien busseja, sillä hänellä on niihin matka vain 500 metriä.

– 739V:n lakkautus on tehty hätiköidysti ja raa'asti. Se oli helppo leikata pois.

– Pitääkö autottomien nikinmäkeläisten osallistua sopeutustalkoisiin muuttamalla pois? Lahti kysyy.

Giulia Saponaro pohtii, milloin 739V:n käyttäjämäärät laskettiin ja HSL päätteli linjan olevan vähällä käytöllä.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Ossi Bergin kertoo, että linjojen käyttäjämääriä seurataan jatkuvasti.

– Säästöjä etsittäessä tarkasteltiin erityisesti vuoden 2019 käyttäjämääriä. Keväällä 2020 matkustajamäärät laskivat voimakkaasti koko seudulla, eikä näitä tietoja ole käytetty säästöjä suunniteltaessa.

Paljonko linjan 739V lopettaminen tuo HSL:lle säästöjä?

– Linjaa ajetaan samasta kilpailutuskohteesta kuin muun muassa 731:stä ja 724:sta, joilta myös tehtiin säästöjä, jotta yhdessä 739V:n lakkauttamisen kanssa liikenteen rakennetta saatiin selvästi tehostettua.

Bergin mukaan säästöjen tarkkaa euromäärää juuri 739V:n osuudelle on vaikea laskea.

– Mutta arviomme mukaan 739V:n osuus säästöistä on noin 150 000 euroa vuodessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.