Koronakesä oli ravintoloille vaikea, mutta toi myös iloisia yllätyksiä – catering-myyntiin hurja nousu

Talous: Ravintola Backaksessa catering-myynti jopa kolminkertaistui.

Ravintola Backaksen yrittäjä Lauri Kaivoluoto valmisteli kattauksia kuntoon viime viikonlopun hääjuhlaa varten. Juhlien varaukset lisääntyivät juhannuksen jälkeen. Marika Lumme
Marika Lumme

Marika Lumme

Ravintola-alalla on vietetty hyvin poikkeuksellista kesää koronaviruksen tuoman tilanteen ja rajoitusten vuoksi. Teimme soittokierroksen vantaalaisiin ravintoloihin ja kysyimme kuinka kesä on sujunut.

– Aika heikosti on mennyt. Sekä korona että kesälomat ovat vaikuttaneet, kertoo Ravintola Sapuscan ravintoloitsija Memo Özkan.

Myyrmäessä sijaitsevassa ravintolassa on Özkanin mukaan käynyt jopa 70 prosenttia vähemmän asiakkaita kuin normaalioloissa.

– Taloudellisesti on ollut huonoja päiviä. Koitamme kuitenkin sinnitellä, hän sanoo.

Ravintola Backaksen yrittäjä Lauri Kaivoluoto niin ikään sanoo kesän olleen haastava.

– Meidän päätoimista bisnestä ovat isot yritys- ja juhlatilaisuudet. Kun ravintoloiden ovet saivat avautua vasta 1. kesäkuuta, oli meidän kalenteri näistä tyhjä kevään jäljiltä, Kaivoluoto kertoo.

Lähiravintolat on koettu turvallisiksi.

Henriikka Puolanne, HOK-Elanto

Kaivoluodon mukaan juhannuksen jälkeen asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttui.

– Pienempiä juhlia on pidetty aiempaa nopeammalla tempolla. Esimerkiksi muutamia lakkiaisia on haluttu juhlia kesän aikana, hän sanoo.

Lounasta on Ravintola Backaksesta saanut läpi kesän pöytävarauksen tekemällä. Sen sijaan kesäkahvilana ja -ravintolana toimiva Backaksen Olohuone on ollut kokonaan suljettuna.

– Meillä ei ollut resursseja avata Olohuonetta, koska tilauspuoli täytyi saada kunnolla toimintaan. Lisäksi toukokuu on Olohuoneen paras kuukausi ja se meni tänä vuonna ohi, Kaivoluoto selvittää.

Korona on tuonut positiivisia yllätyksiäkin.

Catering-puoli on vetänyt paremmin kuin aiemmin. Kaivoluodon mukaan catering-myynti on ollut jopa kolminkertainen normaaliaikaan verrattuna.

– Vappukasseja meni runsaasti, kun pelkästään eräs yritys tilasi vappukassit tuhannelle henkilölle. Lisäksi ihmiset ovat tilanneet catering-tuotteita koteihinsa, Kaivoluoto sanoo.

HOK-Elannon ravintoloiden toimialajohtaja Henriikka Puolanne sanoo kesän vaikuttaneen ravintoloihin eri tavoin.

HOK-Elannolla on pääkaupunkiseudulla 80 ravintolaa, jotka avautuivat neljässä erässä kesäkuun alusta lähtien.

Vantaalla kivijalkaravintola Tikkurilan Chico`s on vetänyt asiakkaita Puolanteen mukaan jopa saman verran kuin viime kesänä. Puolanne uskoo ravintolan terassin houkutelleen ihmisiä kauniina ilmoina.

Samoin Martinlaaksossa sijaitsevassa Jyvänen Gastropubissa on kauppa käynyt hyvin.

– Näissä on varmasti käynyt paljon lähialueen asukkaita. Lähiravintolat on koettu turvallisiksi, hän arvelee.

HOK-Elannolla on ravintoloita kauppakeskus Jumbossa ja viihdekeskus Flamingossa, kuten La Famiglia ja Spaghetteria. Kauppakeskuksen asiakasmäärä on Puolanteen mukaan enemmän säästä riippuvainen kuin kivijalkaravintoloissa.

– Kauppakeskus Jumbon ravintoloissamme emme ole ihan viime vuoden tasossa, vaan myynti on 10–30 prosenttia viime kesää pienempi konseptista riippuen, hän sanoo.

Tulevaa syksyä on mahdotonta ennustaa, mutta Puolanne haluaa pitää toivoa yllä.

– Vielä elämme syksyn osalta sumussa ja kukaan ei tiedä tuleeko toinen aalto. Epävarmuutta on paljon ilmassa, mutta haluan uskoa, että selviämme hyvin, hän kertoo.

Rajoituksiin lievennyksiä

Asiakkaille löydyttävä istumapaikka

Ravintoloiden ja kahviloiden aukioloa, anniskeluaikoja sekä asiakasmääriä koskevat rajoitukset päättyivät 13. heinäkuuta.

Elokuun loppuun asti ravitsemisliikkeitä velvoitetaan kuitenkin pitämään huolta erityisesti hygieniaan liittyvistä asioista, kuten kaikilla asiakkailla pitää olla oma istumapaikka.

Lisäksi ravintoloiden on edelleen annettava asiakkaille toimintaohjeet tartuntataudin leviämistä estävistä toimintatavoista.

Asiakkailla on oltava mahdollisuudet pestä kädet. Tilat ja pinnat on pidettävä puhtaina.

Ravintola vastaa, että riittävä etäisyys asiakkaiden välillä säilyy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.