Eikö takaisinsoittoa tullut? – 650:n vantaalaisen tiedot katosivat terveysasemien puhelinpalvelun järjestelmästä

650 takaisinsoittopyynnön viime viikolla jättänyttä terveysasemien asiakasta ei ole saanut takaisinsoittoa. Toni Tervo
Marjo Rämö

Marjo Rämö

Vantaan terveysasemien puhelinpalvelun järjestelmästä katosi 650 henkilön takaisinsoittopyynnöt viime perjantain ja lauantain välisenä yönä.

– Tiedot katosivat Telian alihankkijan järjestelmästä, kertoo terveyspalveluiden johtaja Piia Vuorela sähköpostitse.

Vuorela kertoo, että tietojen on luvattu palautuvan terveydenhuollon käyttämään Zylinc-järjestelmään tänään kello 16 mennessä.

Tietoja on kerätty manuaalisesti ja se on vienyt aikaa.

– Mikäli saamme tiedot luvatusti kello 16 mennessä, niin vielä oma aikansa menee, että saamme nuo 650 puhelua soitettua ja kaikki tavoitettua.

Vuorela pahoittelee tilannetta.

Tällainen tietojen katoaminen on aina myös potilasturvallisuusriski.

– Tokihan ihmisten tulee voida luottaa siihen, että kun lupaamme soittaa takaisin niin soitamme. Tällainen tietojen katoaminen on aina myös potilasturvallisuusriski, Vuorela harmittelee.

Takaisinsoittoaika venyy monen päivän mittaiseksi henkilöille, joiden yhteystiedot katosivat.

Kaupunki tiedotti lauantaina, että takaisinsoitossa on teknisiä ongelmia ja pyysi soittopyynnön jättäneitä soittamaan uudestaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.