Mielipide: Ruskeasannan bussireittien suunnittelu alkaa vasta liikkumiskyselyn jälkeen – "Kaikkialle ei voida tarjota tiheitä, suoria ja nopeita yhteyksiä"

HSL uudistaa Tuusulanväylän bussiliikennettä. Alueen asukkailta on kysytty liikkumistottumuksista ja tarpeista kyselyllä. Arkisto/Sanna Jokela

HSL perehtyy liikkumiskyselyn tuloksiin. Vasta tämän jälkeen alkaa varsinainen suunnittelutyö, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija kertoo mielipidekirjoituksessaan.

Olavi Kantomaa kirjoitti, että HSL näyttää aikovan lopettaa Ruskeasannalta suorat yhteydet Helsingin keskustaan (VS 20.8. ).

Näin ei ole, vaan varsinainen linjojen suunnittelutyö alkaa vasta, kun olemme ensin kuulleet alueilla liikkuvien liikkumistarpeista.

Tuusulanväylän ja lähiympäristön bussiliikenteen tarkastelussa tavoitteenamme on varmistaa, että bussilinjasto on edelleen asukkaita palveleva. Linjasto uudistui kehäradan avaamisen yhteydessä vuonna 2015.

Lisäksi haluamme, että linjat toimivat yhdessä aiemmin suunniteltujen Kivistön, Lahdenväylän, Koillis-Helsingin, Tuusulan ja Hämeenlinnanväylän bussilinjojen kanssa niin hyvin kuin mahdollista.

Työmme on alkanut verkossa toteutetulla liikkumiskyselyllä, jossa alueen asiakkaat voivat kertoa liikkumistarpeistaan ja toiveistaan bussireittien ja -aikataulujen muutoksille. Lisäksi käytössämme on anonymisoitua liikkumistietoa, jota on hankittu teleoperaattorilta.

Kysely oli auki sunnuntaihin 23. elokuuta asti. Perjantaihin mennessä vastauksia oli tullut useita tuhansia, ja erityisesti ruskeasantalaisten vastausaktiivisuus on ollut ilahduttavan korkea.

Tämän jälkeen jatkamme bussiliikenteen suunnittelua yhdessä asiakkaiden kanssa paitsi blogipostauksiemme (hsltuusulanvayla.blogspot.com) yhteydessä keskustellen myös asukastyöpajoissa, joissa tarkennamme meitä askarruttavia suunnitteluongelmia.

Alustavasti vaikuttaa, että Ruskeasannalta toivotaan bussiyhteyksiä erityisesti Leinelään, Jumboon, Tikkurilaan ja Helsinkiin. Ruskeasannan bussiyhteys Valkoisenlähteentieltä Tikkurilaan oli todella vähän käytetty, noin 10 matkustajaa päivässä. Ruskeasannan läpi nykyisin kulkevalla linjalla 624 on enemmän matkustajia, koska se kulkee asutuksen keskellä.

Joukkoliikenteen suunnittelu on kompromisseja, joten kaikkialle ei voida tarjota tiheitä, suoria ja nopeita yhteyksiä. Kuntien rahoitus sekä kuntien ja HSL:n yhdessä sopiva palvelutasoluokitus määrittelevät, kuinka tiheästi ajetaan ja millä liikennöintiajoilla. Suunnitteluratkaisuja tarkastellaan kokonaisuutena, ja suunnitteluamme ohjaa aina tavoite tuottaa mahdollisimman hyvää joukkoliikennettä mahdollisimman monelle.

Emme ole kuitenkaan tehneet mitään suunnittelupäätöksiä ennen kuin olemme saaneet liikkumiskyselyn vastaukset käyttöömme. Nyt suunnittelun alkuvaiheessa olemme keskittyneet keräämään lähtötietoja – tämä on eräs työn tärkeimmistä vaiheista.

Vain asiakkaiden tarpeita kuuntelemalla saamme tehtyä parhaan mahdollisen joukkoliikenteen taloudellisten reunaehtojen rajoissa. Myös työn edetessä asukkaiden näkemyksiä ja ajatuksia kuunnellaan ja otetaan huomioon suunnittelutyössä.

Ossi Berg joukkoliikennesuunnittelija Tuusulanväylän linjastosuunnitelma -projektin projektipäällikkö

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut