Vantaalla koulutetaan 60 kokemusasiantuntijaa – Tavoitteena luoda valtakunnallinen malli

Ensimmäinen koulutusjakso alkaa tiistaina, kertoo hankepäällikkö Raisa Saraniemi A-killasta. Marjo J. Rämö
Marjo Rämö

Marjo Rämö

Vantaalla koulutetaan kahden vuoden aikana 60 kokemusasiantuntijaa sosiaali- ja terveyspalveluihin, erityisesti aikuissosiaalityöhön sekä päihde- ja mielenterveyspalveluihin.

Hanketta vetää Vantaan A-kilta ry Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoituksella.

Tarkoituksena on luoda kokemusasiantuntijapankki, jonka kautta kaupunki voi tilata asiantuntijoita erilaisiin työtehtäviin.

– He voivat osallistua toiminnan kehittämiseen ja tehdä asiakastyötä yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, kertoo palvelupäällikkö Virve Flinkkilä.

Kokemusasiantuntijuudessa kyse on siitä, että asiakas saa apua heiltä, joilla on kokemuksia samankaltaisista tilanteista kuten asunnottomuudesta, taloudellisista vaikeuksista, pitkäaikaisesta sairaudesta työttömyydestä tai ongelmia päihteiden tai mielenterveyden kanssa.

Kokemusasiantuntijuus tukee asiantuntijoiden omaa elämänhallintaa, kun omat kokemukset voi kääntää toisten auttamiseksi. Asiantuntijuus voi toimia porttina eteenpäin työelämässä.

Kaupunki on varautunut ostamaan kokemusasiantuntijoiden palveluja ensi vuonna korkeintaan 25 000 eurolla.

Kokemusasiantuntijuus ei ole uusi asia. Valtakunnallinen Koulutetut kokemusasiantuntijat ry (Kokoa ry) perustettiin vuonna 2012 ja Vantaallakin yksittäisiä asiantuntijoita on ollut esimerkiksi päihdepalveluissa.

Uutta kyseisessä hankkeessa on se, että toiminnasta halutaan entistä systemaattisempaa, helpompaa ja sillä halutaan vastata entistä paremmin juuri julkisen sektorin tarpeisiin. Kaupunki on mukana jo suunnittelu- ja koulutusvaiheessa. Kokoa ry on myös mukana hankkeessa.

Hanketta Vantaan A-killassa luotsaava Raisa Saraniemi kertoo, että tavoitteena on luoda malli, joka voidaan kopioida muidenkin kaupunkien käyttöön.

Kokemusasiantuntijoiden työllistämiseen liittyy esimerkiksi työaikaan, palkkaukseen ja työnohjaukseen liittyvää tietoa, joiden osaamista ja hallinnointia keskitetään pankkiin.

Ensimmäinen koulutusjakso alkaa 1. syyskuuta. Siihen haki 66 henkilöä, 15 valittiin mukaan.

Saraniemi kertoo, että tunteilla on iso merkitys sosiaalipalveluiden asiakaskokemuksessa.

–  Asiakkaat tuntevat usein häpeää tilanteestaan, asiointiin liittyvistä hankaluuksista tai kokevat suoranaista viranomaispelkoa.

Hän on työskennellyt järjestöpuolella koordinaattorina

kokemusasiantuntija työparinaan.

– Ammattilaisella on usein kiire selvittää oikea palvelu ja saattaa asiakas sen piiriin.

Saraniemen mielestä kokemusasiantuntijuus on parhaimmillaan sitä, kun samoja tunteita kokenut ymmärtää asiakkaan tilannetta ja tarpeita.

– Se taas helpottaa sote-ammattilaisen työtä. Hän voi keskittyä omaan ammatilliseen osaamiseensa kuten palvelutarjonnan ja lain tutkimiseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut