HSL:n esiselvitys: Näin tietullit voisivat toimia pääkaupunkiseudulla

Autoilua halutaan rajoittaa ruuhkien ja päästöjen hillitsemiseksi. HSL haluaa Helsingin seudulle ruuhkamaksut. Arkisto/Armi Suojanen

Kaisa Paastela, Paavo Rantalainen

Erilaisista tiemaksujärjestelmistä on kerätty Helsingin seudulle vertailutietoa neljästä eri kaupungista, joissa maksut ovat käytössä. Myös eri tekniikoita maksun keräämiseen on kartoitettu.

Seudullinen liikennesuunnittelu on Helsingin seudulla HSL:n tehtävänä, joka on teettänyt esiselvityksen tiemaksuista.

Selvityksessä puhutaan ruuhkamaksuista. Arkikielessä on myös puhuttu tietulleista. Asia on sama eli tarkoitus on kerätä autoilijoilta maksuja tietyillä alueilla.

Tiemaksuista ei ole mitään päätöksiä ja asia vaatii myös uusia lakeja eduskunnalta.

Hallitusohjelmassa on päätetty, että säädetään laki, jolla voidaan kerätä ruuhkamaksuja.

Päätös on osa ilmastotavoitteita ja liikennepäästöjen vähentämistä, mutta myös joukkoliikenteen kehittämisen rahoitusta.

Nyt julkistetussa esiselvityksessä on vertailu tiemaksujärjestelmiä Oslosta, Trondheimista, Göteborgista ja Lontoosta, joissa maksut ovat käytössä. Kööpenhaminassa järjestelmää suunnitellaan.

Kaikissa vertailukaupungeissa järjestelmä perustuu vyöhykkeisiin. Maksuja kerätään niiden ylityksestä eli jonkinlaisen portin läpiajosta.

Maksuja voidaan määritellä eri tavoilla. Tapoja on käytössä useita, ja niitä voidaan myös kehitellä uusia.

Hinta voi olla eri viikonpäivän ja kellonajan mukaan tai olla kiinteä ympäri vuorokauden.

Maksua voidaan hinnoitella myös päästöjen ja käyttövoiman perusteella. Pienemmillä autoilla maksu on alhaisempi ja esimerkiksi sähköautolla halvin tai sitten maksu on kaikille kiinteä.

Tekniikoita maksujen keräämiseen on monia varsinkin, jos otetaan huomioon uudet sovellukset.

Kyseessä voi olla automaattinen rekisterikilven tunnistus tai satelliittipohjainen ajoneuvon seuranta.

Yksinkertaisin tapa on ”portin” läpi ajaminen ja mukana on joku tunnistin, joka rekisteröi ajoneuvon ja maksun. Mobiilisovelluksia voidaan myös kehitellä.

Tiemaksut herättävät hyvin erilaisia mielipiteitä. Helsingin seudun kehyskunnat ovat muun muassa suhtautuneet erittäin nihkeästi niihin.

Tiemaksuajatusta on pyöritelty Helsingin seudulla jo pitkään. Ensimmäiset konkreettiset malli-ideat hinnoista ja vyöhykkeistä esiteltiin yli neljä vuotta sitten.

Esiselvitykset jatkuvat vaikutusten arvioinnin kehittämisellä ja järjestelmien tarkemmalla tarkastelulla. Tällä pyritään tuomaan tarkempaa tietoa Helsingin seudun näkökulmasta lainsäädäntötyön pohjaksi.

– Päätöksiä tiemaksujen käyttöönotosta ei ole tehty. Helsingin seudun MAL2019-suunnitelman mukaan Helsingin seudulta kerättävät tiemaksutuotot tulee palauttaa seudun liikennejärjestelmän palvelutason parantamiseen. Tiemaksut eivät saa vähentää valtion seudulle muutoin osoittamaa liikenteen rahoitusta, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoi Helsingin Uutisissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut