Vantaa kiristää pysäköintiehtoja – ilmaista tuntia Tikkurilassa, Myyrmäessä ja Kivistössä harkitaan poistettavaksi

Pysäköinti: Pysäköintiin ehdotetaan useita muutoksia.

Hakunilalainen Timo Ojanen sanoo, että pysäköinnin suunnitelmat Vantaalla tuntuvat pelkältä rahastukselta. – Käytän jo nyt äärimmäisen harvoin Tikkurilan palveluita, koska pysäköinti on niin surkeaa. Turhaan yrität etsiä paikkaa kauppareissun tai lääkärin ajaksi, ja jos sellaisen löydät ja meno venähtääkin, sakkolappu on heti ikkunassa. Koronan takia en halua käyttää nyt julkisiakaan. Johanna Erjonsalo
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Maksuton pysäköintitunti loppuu Tikkurilassa, Myyrmäessä sekä Kivistössä ja maksua aletaan periä näissä keskuksissa nykyistä laajemmalla alueella, jos Vantaan päättäjät tämän hyväksyvät. Muutoksia ehdotetaan Pysäköinnin kehittäminen Vantaalla 2020–25 -raportissa.

Raportti esittää lisäksi muun muassa asukaspysäköinnin kokeilua ja sitä, että auton jättämisestä liityntäpysäköintialueelle ilman matkalippua voi rapsahtaa virhemaksu.

– Kaikella tällä tavoitellaan toimivaa pysäköintiä täydennysrakentaminen ja ympäristö huomioiden, kiteyttää Vantaan liikenneinsinööri Jenni Holm.

Raportti on teetetty konsulttiyrityksellä ja Holm toimi ryhmän puheenjohtajana.

Vantaa muutti kadunvarsipysäköinnin maksulliseksi pari vuotta sitten keskusta-alueilla Tikkurilassa, Myyrmäessä ja Kivistössä. Kokemukset ovat olleet hyviä ja pysäköintipaikkojen kierto on tavoitteen mukaan entistä nopeampaa.

Kaupungin tulot ovat kuitenkin jääneet vähäisiksi, koska niin moni hyödyntää ilmaisen tunnin.

– Eikä maksullisuus ole siten ohjannut kovin vahvasti kestävien kulkumuotojen käyttöön, Holm lisää.

Pysäköinneistä 80–95 prosenttia on ollut alle tunnin eli ilmaisia. Siten vain 5–20 prosenttia autoilijoista maksaa pysäköinnistä, vaikka kaupungin tavoitteena on, että käyttäjä maksaa.

Ensimmäisenä maksullisuusvuonna 2018 pysäköintituloja kertyi yhteensä noin 116 800 euroa ja viime vuonna noin 144 200 euroa. Nettotuottoa kertyi 87 400 euroa 2018 ja 114 800 euroa 2019, kun tuotosta vähennetään automaattien ylläpitokulut 2 450 euroa kuukaudessa.

Valtaosa eli keskimäärin 83 prosenttia pysäköintituloista kertyy mobiilimaksuina ja loput 17 prosenttia automaateista.

Eniten pysäköintituloja (70 prosenttia) saadaan Tikkurilasta, vaikka siellä sijaitsee vain noin puolet kaikista kaupungin hallinnoimista maksullisista parkkipaikoista.

Ilmaisen parkkitunnin lopettamisen lisäksi raportissa ehdotetaan maksullisten alueiden laajentamista Tikkurilassa, Myyrmäessä ja Kivistössä.

– Maksuttomuuden poistamisesta ja maksullisten alueiden laajentamisesta kertyisi lisätuloja 500 000 euroa vuodessa.

Lisäksi suunnitelmissa on nostaa yhden euron parkkimaksualueita korkeampaan maksuluokkaan, joka on kaksi euroa tunnilta.

– Niin ettei pysäköinti olisi kadulla paljon halvempaa kuin pysäköintilaitoksissa, Holm perustelee.

Sen sijaan maksullisen pysäköinnin laajentamista muualle Vantaalla ei ehdoteta vielä, koska sen ei katsota olevan tarpeellista.

Asukaspysäköinnistä halutaan järjestää kokeilu.

– Tiukoilla kriteereillä, tarkasti rajatuilla alueilla ja jos muita keinoja ei ole, Holm tähdentää.

Kokeilualue voisi olla esimerkiksi Keimolanmäki, jossa kaupunki on yrittänyt parantaa asukasparkkipaikkojen pulaa muun muassa pysäköinnin aikarajoituksia rukkaamalla.

Iso muutos olisi tulossa myös liityntäliikenteen maksullisuuteen. Tammikuusta lähtien Tikkurilan, Rekolan, Leinelän ja Myyrmäen rautatieasemien liityntäpysäköintipaikoilla alkoi käytäntö, että parkkipaikan saa ilmaiseksi vain HSL:n tai VR:n matkalippua vastaan.

Sen lisäksi on voinut pysäköidä viidellä eurolla ilman matkalippua, mutta siitä halutaan nyt luopua. Se tarkoittaa, että ilman matkalippua pysäköivä, voi odottaa pysäköinninvalvojan terveisiä virhemaksun muodossa.

Muutoksia liityntäliikenteeseen voi olla tulossa myös HSL:n B-vyöhykkeen lippua Myyrmäessä, Martinlaaksossa, Louhelassa ja Vantaankoskella käyttäville. Heille suunnitellaan kahden euron parkkimaksua. Sillä halutaan ohjata kauempaa tulevia, kuten nurmijärveläisiä, käyttämään vähemmän kuormittuneita liityntäpysäköintialueita C-vyöhykkeellä vaikkapa Vehkalassa.

Rekolassa, Leinelässä ja Myyrmäessä matkalippuvaatimuksen käyttöönotto on alentanut liityntäpysäköinnin täyttöasteita selkeästi. Tikkurilassa täyttöasteet ovat hieman nousseet, kun mukaan lasketaan varsinaisten liityntäpysäköintipaikkojen lisäksi viereiset hiekkakentät Jokiniemessä.

– Kokemukset ovat olleet hyviä ja lippuvaatimus voisi laajeta muuallekin, Holm sanoo.

Tekninen lautakunta jätti raportin ehdotukset pöydälle keskiviikon kokouksessa. Viimeisen sanan ehdotuksista sanoo kaupunginhallitus.

Parannuksia

Helpotusta pysäköintiin

Pysäköinnin kehittäminen Vantaalla 2020–25 -raportissa esitetään muutoksia, mutta myös jo alkaneiden kokeilujen jatkamista ja kehittämistä.

Kehittämistä ja laajentamista ehdotetaan vuorottelupysäköintiin, jossa on meneillään pilotointi.

Vuoropysäköinnissä kaupungin kiinteistöillä, kuten koulujen ja päiväkotien parkkipaikoilla, voi pysäköidä silloin, kun niissä ei ole toimintaa.

Myös kotihoidon pysäköinnin helpottamista halutaan jatkaa ja edistää. Kotihoidon työntekijät ovat voineet kesäkuun alusta lähtien hakea inva-tunnuksen kaltaista pysäköintilupaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut