Lisää virtaa työsuhdeautojen veroetuun – yrityksiä kannustetaan vaihtamaan bensa- ja dieselautot sähköautoihin

Kuvituskuva. Linda Varoma
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Täyssähköisten autojen veroetua parannetaan ensi vuoden alusta ja myös autojen lataus työpaikalla määritetään verovapaaksi.

Hallitus haluaa tukea vähäpäästöistä liikennettä työsuhde-etujen verouudistuksella.

Myös työsuhdematkalipun ja työsuhdepyörien vähennysoikeutta kasvatetaan tuntuvasti, tiedottaa liikenne- ja viestintäministeriö.

– Olemme sopineet jatkotyöstä, jonka päämääränä on saada lähivuosina kymmeniä tuhansia vähäpäästöisiä ajoneuvoja käytettyjen autojen markkinoille tavallisten suomalaisten ulottuville. Se on tärkeä osa liikenteen päästövähennysten toimenpidevalikoimaa, toteaa ministeriön tiedotteessa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

Yrityksiä kannustetaan siirtymään bensa- ja dieselautoista sähköautoihin, tai lataushybrideihin silloin kun ajettavat matkat ovat pitkiä. Myös kaasuautojen työsuhdekäyttöä edistetään.

– Hallituksen viesti yrityksille, leasing-palvelujen tarjoajille ja toivottavasti piristyvälle autokaupalle on selvä: uudet käyttövoimat tulevat vanhojen tilalle, Harakka toteaa.

Työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen kuukausikohtaiseen verotusarvoon on tulossa 170 euron alennus.

Lisäksi sähköautojen latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä muutettaisiin verovapaaksi eduiksi.

Autoalan Keskusliiton mukaan työsuhdeautoilijat ovat autokannan uudistumisen kannalta tärkeä käyttäjäryhmä. Vaikka työsuhdeautoja on suhteellisen vähän, noin 80 000, niiden merkitys autokannan uusiutumisen kannalta on olennaisen tärkeä.

Hallituksen ehdottamat sähkökäyttöisten työsuhdeautojen etuudet olisivat voimassa vuosina 2021–2025.

– Ladattavista autoista on vaihtoautomarkkinoilla tällä hetkellä suuri kysyntä. Ehdotettu pitkäaikainen tuki on tärkeä ele työsuhdeautoa hankkiville, sillä viisivuotisen tukikauden aikana moni työsuhdeauton haltija ehtii hyötymään etuudesta. Pitkäaikainen etuus luo jatkuvuutta työsuhdeautojen verotukseen, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliiton tiedotteessa.

Autoala on esittänyt veroetuuden laajentamista myös ladattaviin hybrideihin.

Ladattavat hybridit avaavat tietä autokannan sähköistymiselle ja latausverkon markkinaehtoiselle laajenemiselle.

– Veroetuuden laajentaminen ladattaviin hybrideihin olisi perusteltua jo ensi vuonna. Vielä lähivuosina ladattavien hybridien mallivalikoima on täyssähköautoja monipuolisempi ja kynnys ladattavan hybridin hankintaan on matalampi kuin täyssähköauton, kertoo tiedotteessa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Myös nykyinen kotitalouksille suunnattu täyssähköautojen hankintakannuste tulisi uudistaa. Nykyinen 2 000 euron tuki ei ole riittävän houkutteleva sähköauton hankintaan, autoala katsoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut