Valtuutetun ehdotus: Jalankulkijoille silta Kivistön juna-asemalle – Käyttäisikö sitä kukaan?

Kaupunginvaltuutettu Jenni Chen (sit.) ehdottaa jalankulkijoille tarkoitettua siltaa Keimolantien ja Ruusukvartsinkadun risteykseen. Marjo J. Rämö
Marjo Rämö

Marjo Rämö

Kaupunginvaltuutettu Jenni Chen (sit.) ehdottaa jalankulkijoille tarkoitettua siltaa Keimolantien ja Ruusukvartsinkadun risteykseen liikenteen sujuvoittamiseksi.

– Se vähentäisi jalankulkijoiden tarvetta käyttää Keimolantien suojatietä juna-asemalle mennessään ja sieltä tullessaan. Suojatiet palvelisivat lastenvaunujen kanssa ja pyörätuolilla liikkuvia, Chen ehdottaa.

Kivistössä asuvan Chenin mukaan alueen liikenneongelmat kilpistyvät Safiiriaukion kohdalle ja Keimolantien ja Ruusukvartsinkadun "liikennesolmuun".

Lokakuussa Kivistön juna-aseman kautta kulki noin 7 600 matkustajaa arkivuorokaudessa. Etenkin ruuhka-aikoina alueen suojateille tulee jalankulkijoiden virtoja.

Asemaa lähinnä olevalla Keimolantien suojateillä ei ole liikennevaloja. Chenin mukaan Keimolantietä autolla kulkevat joutuvat pysähtelemään jatkuvasti jalankulkijoiden kiirehtiessä asemalle tai asemalta.

Ruusukvartsinkadulle kääntyville autoilijoille ja kadun yli kulkeville jalankulkijoille palaa samanaikainen vihreä valo, mikä myös ruuhkauttaa autoliikennettä.

Autolla liikkuva Chen on huolissaan myös jalankulkijoiden turvallisuudesta heidän sännätessä juniin suojatietä oikaisemalla.

Safiiriaukion kohdalla ei ole liikennevaloja. Suojatielle astuvalla jalankulkijalla on etukulkuoikeus autoilijaan nähden. Tyypillistä on, että jalankulkija oikaisee suojatien vierestä, kertoo Jenni Chen. Marjo J. Rämö

Kaupungininsinööri Henry Westlin ei innostu silta-ajatuksesta.

Jotta raskas liikenne voisi kulkea risteyksestä, sillan pitäisi olla vähintään seitsemän metriä korkea, mikä tarkoittaisi 150 metrin kulkuluiskia.

Hän epäilee jalankulkijoiden halukkuutta käyttää tuulelle ja sateelle altista siltaa.

Omat haasteensa tulisi kunnossapidolle.

Ylikulkusillan hinta olisi hyvin karkean arvion mukaan vähintään miljoona euroa.

Westlinin mukaan Chenin esille nostamiin ongelmiin on jo tullut ja tulee helpotusta sitä mukaa kun työmaat alueella edistyvät.

Vantaankoskentie on jo avattu liikenteelle, jolloin Keimolantie ei ole enää autoilijoiden ainoa väylä Kivistöön.

Marraskuussa avataan junaradan suuntaisesti kulkeva alikulku Kvartsiraitti, jonka kautta asemalta tulevat jalankulkijat pääsevät Keimolantien ali. Alikulku on ollut suljettuna rakennustöiden vuoksi.

Katutasolle Safiiriaukion suojatielle liikennevalot eivät sovellu, sillä alue on lähtökohtaisesti toteutettu jalankulkualueena. Suojateiden ja leveän välialueen ylitykseen pitäisi valo-ohjauksessa varata riittävästi aikaa, mikä taas aiheuttaisi jonoja autoliikenteelle.

Maanantaiaamuna aseman seudun liikenne on rauhallista. Jalankulkijat oikovat suojateitä, pari autoilijaa oikaisee R-Kioskilta Keimolantietä vasemmalle suojateiden väliin asetettujen kukkaruukkujen välistä.

Paikalle osuneiden jalankulkijoiden mielestä suojatien ylittävälle annetaan hyvin tietä.

Erään kulkijan mielestä Kivistön alueen vaaranpaikat ovat leveillä väylillä, joilla ajetaan kovaa tasa-arvoiset risteykset unohtaen.

Keskustelu Kivistön liikenteen kehittämisestä jatkuu 22.9. klo 19-21 Beer& Cafe Solmussa. Tilaisuuden järjestää kaupunginvaltuutettu Jenni Chen (sit.) .

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.