Moni seniori haluaisi pienempiä ravintola-annoksia – iso lautasellinen saa syömään liikaa tai tuntemaan huonoa omaatuntoa hävikistä

Ravinto: Vanhemmiten nälän tunne vaimenee, mutta ravintoaineiden tarve on suunnilleen sama kuin työikäisellä.

Leena Rönkä ja Ritva Karhuniemi söisivät mieluusti pienempiä annoksia a la carte -ravintoloissa. Armi Suojanen
Armi Suojanen

Armi Suojanen

Muhkean pyörän satulan kokoinen pihvi, iso keko ranskanperunoita ja lisukesalaatti ovat ehkä sopivan kokoinen ravintola-annos nuorelle tai keski-ikäiselle, mutta monelle ikääntyneemmälle se on yksikertaisesti liikaa.

– Ehkä ne on tehty isoille miehille, pohtii vain etunimensä kertova eläkeläinen Anu Tikkurilasta.

Siksi buffet on hänestä parempi, kun silloin voi ottaa juuri sen verran kuin syö.

Annosten suuriin kokoihin ovat kiinnittäneet huomioita myös hiekkaharjulainen Ritva Karhuniemi ja koivuhakalainen Leena Rönkä.

– Annokset ovat aina liian isoja, Karhuniemi sanoo Röngän nyökkäillessä.

Ja kun on opetettu, että lautaselta syödään kaikki, niin usein tulee syötyä liikaa. Jos jättää osan syömättä, harmittaa ruokahävikki, jota kaikkien pitäisi yrittää vähentää.

Karhuniemi ja Rönkä eivät kuitenkaan ole tiedustelleet pienempiä annoksia tai mahdollisuutta valita ruokaa lasten listalta.

Kahviloiden korvapuustitkin ovat valtavan kokoisia ja siksi Rönkä pyytää pullan puolitusta ystävän kanssa kahvitellessaan.

– Se onnistuu ja myös pizzan puolittaminen, hän kiittelee.

Liian isot annokset eivät ole vain naisten harmina.

– Normaali annos on vähän liikaa, sanoo hakunilalainen Guido Sibul, jolle on tehty mahalaukun ohitusleikkaus.

Hänestä olisi hyvä, jos ravintoloista voisi valita eri kokoisia annoksia.

Vantaan kaupungin laillistettu ravitsemusterapeutti Kitta Tähtinen ymmärtää hyvin, että ravintola-annokset voivat olla liian suuria senioreille.

– Ikääntyneiden nälän ja janon tunne vaimenevat, mutta se on yksilöllistä.

Kyse on siis tunteesta ei tosiasiasta.

– Ikääntyneen ravintoaineiden tarve on suunnilleen sama kuin työikäisellä, Tähtinen huomauttaa.

Myös ikääntyneen on tärkeä syödä monipuolisesti, värikkäästi ja maukkaasti. Erityisesti proteiinin ja D-vitamiinin saantiin kannattaa kiinnittää huomiota.

Päivitetyt ruokasuositukset ikääntyneille löytyvät sosiaali- ja terveysministeriön Julkari-sivustolta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.