Yli neljä miljoonaa suomalaista kuuntelee musiikkia radiosta ja kolme miljoonaa puhelimesta – suosikit ovat listapoppia, heviä ja klassista

Kuvituskuva. Kimmo Metsälä
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Suomalaisten musiikinkuuntelun pääkanavat ovat radio, Spotify ja YouTube.

Radiosta musiikkia kuuntelee viikoittain yli neljä miljoonaa suomalaista, Spotifysta ja YouTubesta reilut kaksi miljoonaa suomalaista, ilmenee tuoreesta Musiikinkuuntelu Suomessa -tutkimuksesta.

Spotifyssa ja vastaavissa striimauspalveluissa kuunnellaan yleisimmin itse rakennettuja soittolistoja. Ne ylittävät yksittäisten biisien, suosituslistojen ja artistilistojen kuuntelun sekä musiikin kuuntelun albumi kerrallaan. Suurin osa Spotify -käyttäjistä kuuntelee musiikkia useammalla näistä tavoista.

Tutkimuksen mukaan hyvän tuulen listapop on tällä hetkellä kuunnelluinta musiikkia, mutta silti joka kolmas suomalainen pitää erittäin paljon hevirokista.

Klassisen musiikin kuuntelijoita on noin kolmesataatuhatta. He ovat keskimääräistä iäkkäämpiä, mutta vastoin yleistä käsitystä klassisen musiikin kuuntelijoiden ryhmä ei ole koulutus- tai tulotaustaltaan mitenkään poikkeuksellisen elitistinen.

Suomen suosituimpia klassisia säveltäjiä ovat Sibelius, Mozart, Tsaikovski ja Beethoven. Klassisten esittäjien suurimmat nimet ovat Karita Mattila ja Esa-Pekka Salonen.

Puolet suomalaisista tuntee maailman tärkeimpiin klassisiin nykysäveltäjiin kuuluvan Kaija Saariahon nimeltä, mutta harva tuntee enemmän hänen musiikkiaan. Sibelius on suomalaisen musiikin kestosupertähti myös yli genrerajojen.

Puhelinta käyttää musiikinkuunteluun kolme miljoonaa suomalaista viikossa.

– Puhelin on laajemminkin modernin elämän kaukosäädin, jonka avulla ja kautta hallitaan oman elämän eri osa-alueita, luonnehtii tutkimuksen suunnittelija ja analysoija Kari Tervonen media-alan asiantuntijayritys GroupM Finlandista.

Tervonen ennustaa, että seuraavaksi vastaavan jäljen arkeen jättää virtuaalitodellisuus, joka lyönee läpi musiikinkuuntelussa vuosien 2025–2030 aikana.

Koronan kouriintuntuvin vaikutus musiikin kuuntelijoille oli konserttien peruuntuminen.

Tutkimuksen mukaan valtaosa haluaa ottaa vahingon takaisin ensi tilassa, ja mennä kuuntelemaan juuri peruuntuneita esiintyjiä niin pian kuin vain mahdollista. Livestriimattua keikkaa kuunteli ensimmäistä kertaa elämässään lähes puoli miljoonaa suomalaista.

Kahdella miljoonalla suomalaisella taas jäi yksi tai useampi konsertti väliin koronan vuoksi.

Uusien artistien läpimurto tapahtuu useimmiten ensin verkossa ja leviää sieltä radioon ja muuhun mediaan. Konsertteihin ja keikoille mennään kuuntelemaan artisteja, jotka on jo valmiiksi hyviksi havaittu.

Koronatilanteen vuoksi entisestään kasvaneen somen ja striimauspalveluiden käytön voi olettaa jopa piirun verran nopeuttaneen uusien artistien läpilyöntiä erityisesti nuorempien kohderyhmien keskuudessa, tutkimuksessa arvellaan.

Teoston ja Musiikkituottajat IFPI Finlandin Musiikinkuuntelu Suomessa -tutkimukseen vastasi elokuussa yli tuhat 13-17 -vuotiasta suomalaista.

Tutkimus tehtiin nyt seitsemättä kertaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut