Etätyö vähensi suomalaisten vaateostoksia – verkkokauppa paikkaa myymälöiden hiljaiseloa

Korona-aika on rokottanut muoti- ja urheilukauppaa merkittävästi. Kuvituskuva. Jussi Lopperi

Crista Lassfolk-Feodoroff

Muotikaupan kokonaismyynnin arvo painui syyskuussa miinukselle 11,4 prosenttia, tiedottaa Muoti- ja urheilukauppa ry. Tammi-syyskuussa laskua kertyi vielä enemmän: -18,1 prosenttia.

Urheilukaupan kokonaismyynti kääntyi syyskuussa jo kasvuun, mutta alkuvuoden kumulatiivinen kehitys on edelleen lähes kaksi prosenttia pakkasella.

Samaan aikaan vaatteiden verkkomyynti on kasvanut vuoden alusta lähtien tasaisesti joka kuukausi noin 100 prosenttia.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää arvioi, että suurin syy tilanteeseen on etätyön jatkuminen. – Varsinkin kaupunkien keskustoissa asiakasmäärät ovat alhaalla. Niin naiset kuin miehetkin ostavat nyt vähän, koska koronaepidemian taas kiihtyessä ”kotoillaan" eikä ole tilaisuuksia mihin pukeutua, Kankaanpää sanoo tiedotteessa.

Korona-ajasta huolimatta 45,5 prosenttia muoti- ja urheilukaupoista odottaa seuraavan kolmen kuukauden aikana myyntinsä paranevan. Toisaalta 36,4 prosenttia odottaa myynnin heikkenevän.

Vielä elokuussa tulevaisuudennäkymät olivat valoisammat ja kasvua odotti 60 prosenttia alasta.

Yhdistyksen julkaisemat luvut perustuvat jäsentilastoon, jossa on 1 400 myymälän ja verkkokaupan tiedot. Otos edustaa 65 prosenttia koko markkinan arvosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut