HSL panostaa isosti matkustajakokemukseen – uusille näytöille myös mainontaa sekä Vantaan Sanomien paikalliset uutiset

Maaliskuussa 2021 uudenlaisia näyttötauluja on kaikkiaan 122:ssa HSL:n runkolinjojen bussissa. HSL

HSL parantaa bussimatkustamisen asiakaskokemusta lisäämällä viestintää busseissa. Uusien informaatio- ja mainosnäyttöjen asennus alkaa loppuvuodesta.

Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluva Neonmedia Oy toimittaa Helsingin seudun busseihin ja lautoille uudet näyttötaulut. Maaliskuussa 2021 näyttöjä on kaikkiaan 122 runkolinjojen bussissa. Suomenlinnan kolme lauttaa saavat näytöt näiden jälkeen.

Uusilla näytöillä matkustaja näkee reaaliaikaista etenemisinformaatiota ja HSL:n muuta viestintää. Isot näytöt mahdollistavat viestinnän myös kaksikielisesti.

Informaationäyttö on bussin etuosassa ja mainosnäytöt tulevat myös bussin etu- sekä takaosaan.

– Paikallisliikenteen palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämistä pidetään kaikkialla maailmassa todella tärkeänä. Julkinen keskustelu ilmastonmuutoksesta ohjaa meitä käyttämään julkista liikennettä ja vähentämään yhdessä hiilidioksidipäästöjä. Erityisesti kehitystyö on merkittävää pääkaupunkiseudulla, jossa julkisen liikenteen yhteydet ovat hyvät, sanoo Neonmedia Oy:n toimitusjohtaja Jari Lähdemäki.

Myös HSL:n matkustajainfotiimin vetäjä Joona Packalén sanoo, että HSL tekee pitkäjänteistä kehitystyötä matkustajakokemuksen kehittämiseksi.

–Bussimatkustajalle halutaan tarjota parempaa tietoa matkan etenemisestä. Kun kohderyhmiä on erilaisia, tarjoamme myös muuta tietoa säätiedosta uutisiin.

Mainosnäytöillä näytetään HSL:n omia tiedotteita, mainontaa ja reittien mukaan Vantaan Sanomien, Helsingin Uutisten ja Länsiväylän paikallisuutisia.

Uudistus koskettaa isoa matkustajamäärää, sillä HSL:n linja-autoissa tehtiin viime vuonna 175 miljoonaa matkaa. Informaatiotekniikan kehittäminen keskittyy HSL:n runkolinjojen busseihin ja näytöllisten bussien määrä kasvaa vuosittain. Suomenlinnan ja Kauppatorin kolmelle lautalla tavoitetaan vuosittain 2,2 miljoonaa matkustajaa ja heistä suuri osa on turisteja.

Kaikkiaan Mediatalo Keskisuomalaisella on Suomessa jo 926 Neonmedian asentamaa digitaalista bussinäyttöä. Bussinäyttöjä on myös kaupunkien välisessä kaukoliikenteessä.

– Bussiliikenteessä voidaan hyödyntää myös tekoälyä ja paikkatietoa. Jos esimerkiksi bussi lähestyy tiettyä asuinaluetta, tulevat alueen myytävät kohteet näytölle tai vaikka paikallisen lähikaupan tarjoukset, Lähdemäki kertoo.

Neonmedia vastaa HSL:n näyttöjen asennustöistä, huolloista, ylläpidosta ja infrasta. Mediatilaa bussien näytöille tarjoavat Mediatalo Keskisuomalaisen paikalliset myyntiorganisaatiot sekä Mediatalo Keskisuomalaisen valtakunnallinen suurasiakasmyynti Meks.

– Saamme tästä ykköstuotteen digitaalisen ulkomainonnan asiakaskampanjoihin. Digitaalisen ulkomainonnan palveluiden avulla tavoitamme pääkaupunkiseudulla niin joukkoliikenteen käyttäjät ja kuin yksityisautoilijatkin.

Lukijanäkökulmasta HSL:n busseihin tulevat näytöt tarjoavat erinomaisen rajapinnan tavoittaa uutta kohderyhmää printti- ja verkkolukijoidemme rinnalle, sanoo Etelä-Suomen Median paikallisjohtaja Karri Kannala.

DOOH-kokonaisuuteen kuuluu bussimainonnan lisäksi myös 1320 digitaalista liikenneasemamediaa huoltoasemilla ja 70 digitaalista Big One -ulkonäyttötaulua ympäri Suomea.

– Neonmedian toimittamat ja ylläpitämät digitaaliset bussinäytöt ovat osa konsernin monipuolistuvaa tuoteportfoliota. Keskisuomalainen-konserni on viime vuosina kasvanut voimakkaasti. Kasvun avulla olemme kyenneet rakentamaan Suomessa aivan ainutlaatuisen kattavan tuotevalikoiman media-asiakkaillemme. Tästä hyvänä esimerkkinä toimivat älykkäät bussinäytöt. HSL:n ja Mediatalo Keskisuomalaisen kumppanuus pääkaupunkiseudulla vahvistaa molempien osapuolten jo kattavaa palvelukokonaisuutta sekä entisestään vahvistaa molempien asiakasmielikuvaa, sanoo Neonmedia Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Mediatalo Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Vantaan Sanomat on osa Etelä-Suomen Mediaa ja Mediatalo Keskisuomalaista.

Fakta

Joukkoliikenne Suomessa

630 miljoonaa matkaa kaikissa joukkoliikennevälineissä (2017)

361 miljoonaa matkaa linja-autoissa (2017)

175 miljoonaa matkaa HSL:n linja-autoissa (2019)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut