Sokos Hotel Vantaa avasi ovensa – MaRan toimitusjohtaja kommentoi hotellien turvallisuutta

Majoitus: Kokousvieraat tuovat toivoa ulkomaisten matkailijoiden puuttuessa.

Hotellipäällikkö Jussi Leskinen aloitti tiistaina 20. lokakuuta työt pitkän lomautusjakson jälkeen. Hotellinjohtaja Martin Andergård laskee hotellin olleen kiinni 213 vuorokautta. Tiina Örn

Tiina Örn

Original Sokos Hotel Vantaa avasi ovensa tiistaina 20. lokakuuta seitsemän kuukauden tauon jälkeen.

– Hotelli oli suljettuna tarkalleen 213 päivää, hotellinjohtaja Martin Andergård laskee.

Hotelli päätettiin avata, koska kokouspalveluille on jonkin verran kysyntää ja siitä seuraa kysyntää myös majoituspalveluille.

– Lisäksi haluamme palvella kanta-asiakkaitamme.

Avajaisviikon käyttöaste oli noin 10–20 prosenttia. Se on lohduttoman alhainen, myöntää Andergård.

– Käyttöaste kertoo koko alan ahdingosta ja samanlaisia lukuja on myös muilla hotelleilla. Syksyn käyttöasteet ovat tavallisesti olleet keskimäärin 70 prosentin tietämillä.

Käyttöaste kertoo koko alan ahdingosta.

Hotellinjohtaja viittaa lentokentän matkustajamäärän putoamiseen noin kymmenesosaan normaalista ja sanoo sen näkyvän suoraan hotellien käyttöasteessa niin Vantaalla kuin muualla pääkaupunkiseudulla.

Korona epidemian toinen aalto esti työmatkailun vilkastumisen syksyllä. Kotimaisten ja ulkomaisten työmatkailijoiden määrä on romahtanut. Andergård kuitenkin toteaa, että Sokos Hotel Vantaa on saanut jo jonkin verran vieraakseen myös työnsä vuoksi matkustavia.

– Työmatkalaisten lisäksi hotelliin on tulossa pieniä ryhmiä ja jonkin verran on niin sanottuja staycation-vieraita eli lähilomaa koti- tai naapurikaupungissaan viettäviä.

Tällä hetkellä Original Sokos Hotel Vantaan liiketoiminnassa on tavallista suurempi merkitys kokous- ja koulutuspalveluiden järjestämisessä kotimaisille ryhmille.

Andergård toteaa, että kaikki on nyt hotellissa toisin kuin maaliskuussa. Koronaepidemian vaikutukset näkyvät asiakkaan palvelemisessa koko vierailun ajan.

– Hotellitoiminnassa puhutaan asiakkaan polusta. Olemme tarkkaan miettineet, miten turvallisuusasiat huomioidaan tuolla polulla.

Koronaepidemian huomioiminen näkyy niin isoissa asioissa kuin pienissä yksityiskohdissa, muun muassa kynät ja ovikortit desinfioidaan aina yhden käyttökerran jälkeen.

Sokos Hotel Vantaan ravintoloista on tällä hetkellä avoinna vain Hertas Pub. Ravintola Tulisuudelma avattiin elokuussa ja suljettiin uudestaan pari viikkoa sitten.

– Lokakuussa sulkemispäätös tehtiin, koska ravintola olisi saanut olla avoinna vain kello 22 asti. Ravintola olisi siis pitänyt sulkea silloin, kun se normaalisti avautuu.

Tulisuudelma avataan heti tilanteen sen salliessa. Andergård korostaa, etteivät asiakkaat ole unohtaneet keikkapaikkaa.

– Laitoimme Facebook-sivuillemme kyselyn, mitä bändejä asiakkaat haluaisivat nähdä Tulisuudelmassa ensi vuonna. Kysymykseen on tullut lyhyessä ajassa yli 300 vastausta.

Totuus on käyttöastettakin karumpi

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo hotellien tilanteen jatkuvan pääkaupunkiseudulla hyvin vaikeana. Viimeisin tilasto on elokuulta. Sen mukaan hotellien käyttöaste oli Helsingissä 35 prosenttia.

Lappi korostaa, että totuus on vielä käyttöastettakin karumpi.

– Käyttöaste koskee vain avoinna olevia hotelleja. Moni pitää ovensa edelleen kokonaan suljettuina ja lomautettujen työntekijöiden asema on erittäin huolestuttava.

Lappi sanoo hotelli- ja kylpyläalan olevan yksi niistä aloista, joita koronaepidemia piiskaa pahiten.

– Taloudellisten vahinkojen korjaaminen kestää 5–10 vuotta.

Ulkomaisista liikematkailijoista ja turisteista riippuvaisten pääkaupunkiseudun hotellien ahdinkoa lieventäisi Lapin mukaan vain se, jos Suomen koronarajoitukset saataisiin samalle tasolle muiden EU-maiden kanssa.

– Yhden testin lähtömaassa pitäisi riittää. Ei kukaan tule ulkomailta Suomeen, jos täällä joutuu moneksi päiväksi karanteeniin.

Rajoitusten höllentäminen helpottaisi hotellien lisäksi myös Finnairin tilannetta, Lappi sanoo.

– Lopullisesti vasta rokote palauttaa alan normaaliin palvelujen kysyntään.

MaRan toimitusjohtaja toivoo asiakkaiden muistavan realiteetit.

– Keskiviikkona julkaistun kyselymme mukaan 95 prosentissa ravintolayrityksiä ei ole ollut viranomaisten ilmoittamia korona-altistumisia tai -tartuntoja. Hotelleissa vahvistettuja tartuntoja ei ole ollut tietääkseni yhtään. Suomessa on turvallista käydä ravintoloissa ja hotelleissa. Valitettavasti tilanteesta on annettu liian synkkä kuva, Lappi sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut