Suurempi onnettomuustodennäköisyys ja kalliimmat korjauskustannukset vaikuttavat jossain määrin sähköautoille myönnettävien vakuutusten hintaan, kerrotaan POP Vakuutuksen tiedotteessa.
– Sähköautojen korkeammasta vahinkotiheydestä ja keskikorvauksista johtuen myös niiden vakuutukset ovat valitettavasti toistaiseksi jonkin verran bensiinikäyttöisiä autoja hintavampia. Arvelisin kuitenkin, että sähköautojen yleistyessä tämä ero tulee vähintäänkin kapenemaan, sanoo POP Vakuutuksen aktuaarijohtaja Erkka Jalonen tiedotteessa.
Suomessa on tiedotteen mukaan rekisterissä jo yli 45 000 ladattavaa henkilöautoa ja niiden suosio on kovassa kasvussa. Bensiinillä ja dieselillä kulkeviin serkkuihinsa verrattuna erityisesti tehokkaiden sähköautojen vakuuttaminen tuleekin melko kalliiksi. Tiedotteen mukaan etenkin täyssähköauto Teslan vakuutuksista saa maksaa sievoisen summan.
Sähköautokannan kasvun nähdään jatkuvan kiivaana, kun autojen mallivalikoima laajenee, niiden hankintaa tuetaan eri keinoin ja ihmisten kiinnostus ympäristöystävällisiin liikkumismuotoihin kasvaa.
Sähköauton riskialttiutta voidaan arvioida esimerkiksi vahinkotilastojen valossa. POP Vakuutuksen vahinkotilastoista ilmenee, että sähköautoille sattuu liikennevahinkoja noin 50 prosenttia enemmän. Väitettä tukee POP Vakuutuksen tiedotteen mukaan myös Gaia Consulting Oy:n tutkimus, jonka mukaan sähköautot aiheuttavat liikenneonnettomuuksia jopa 40 prosenttia useammin kuin polttomoottoriautot. Etenkin suuret sähköautot nähdään riskialttiimpina monesta eri syystä – joista tuskin vähäisimpiä ovat auton nopea kiihtyvyys ja liiallinen turvautuminen huipputeknologiaan. EU-tasolla on todettu myös, että sähköautojen äänettömyys aiheuttaa jalankulkijoille vaaratilanteita.
Sähköautovahinkojen korjauskustannukset ovat tiedotteen mukaan keskimääräisesti noin 1,5-kertaisia polttomoottoriajoneuvoihin verrattuna.
– Suurin osa meille ilmoitetuista vahingoista on tähän asti ollut vielä pääosin pintanaarmuja ja pienvahinkoja. Erityisen arvokkaiksi nousevat kaikki akustojen korjaamiseen ja vaihtamiseen liittyvät vahingot. Myös useissa sähköautomalleissa suositaan kolmikerrosmaalausta, jolloin esimerkiksi pintakolhujen maalaus on hieman perinteisiä kaksikerrosvärejä kalliimpaa, kertoo POP Vakuutuksen korvauspuolen operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta tiedotteessa.
Merkittävänä riskinä voidaan myös pitää sähköautojen lataamiseen liittyviä tilanteita. Markkinoilla on olemassa useita erilaisia latausratkaisuja. Kotitalouspistorasiat eivät suoranaisesti sovellu sähköautojen lataamiseen, vaan voivat aiheuttaa ylikuumentuessaan oikosulun tai pahimmassa tapauksessa jopa sähköpalon.
Sähköautoissa tällä hetkellä käytössä olevat litiumioniakut aiheuttavat myös onnettomuuspaikoille riskitekijän helpon syttyvyytensä takia, kerrotaan tiedotteessa. Siksi muun muassa käyttövoimatarrojen käyttöä suositellaan kaikissa autoissa, jotta onnettomuuspaikoilla pelastushenkilöt osaavat toimia turvallisemmin ja tehokkaammin. Kun käyttövoima autossa muuttuu, muuttuu usein myös pelastustekniikka merkittävästi. Esimerkiksi savuava täyssähköauto saattaa vaatia upotuksen veteen kahdeksi vuorokaudeksi sammuakseen.