Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu pääsee alkuun – ministeri Harakka: Tarkoitus on saada hankkeille täydet EU-tuet

Turun tunnin juna -hankkeella nopeutetaan Helsingin ja Turun välistä junayhteyttä. Kuva Luoman tasoristeyksestä Kirkkonummella. Paavo Rantalainen
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Kahden ison ratahankkeen eli Helsingin ja Tampereen välisen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu voi alkaa.

Ratahankkeiden suunnittelua varten perustetaan kaksi osakeyhtiötä, Suomi-rata Oy ja Turun Tunnin Juna Oy, tiedottaa liikenne- ja viestintäministeriö.

Perustamista koskevat asiakirjat on nyt allekirjoitettu. Suomen valtion osuus kummassakin yhtiössä on 51 prosenttia.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) on tyytyväinen siihen, että raidehankkeiden suunnittelussa päästään nyt alkuun.

– Yhtiöiden perustaminen on tärkeä etappi pyrkimyksessämme edistää kahta suurta raidehanketta ja saada täydet EU-tuet, ministeri Harakka sanoo tiedotteessa.

Valtion lisäksi hankeyhtiöissä on mukana kaiken kaikkiaan 26 kaupunkia ja kuntaa sekä Finavia.

– Tämä todistaa, että olemme vahvasti sitoutuneet koko Suomen kehittämiseen. Raideliikenteeseen investoiminen on välttämätöntä, kun siirrymme kohti kestävää liikkumista.

Suomi-rata Oy:n tehtävänä on Helsingin ja Tampereen väliseen Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevaan raideyhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.

Valtion lisäksi osakkaina ovat Finavia, Helsinki, Tampere, Vantaa, Hämeenlinna, Janakkala, Riihimäki, Lahti, Akaa, Jyväskylä, Oulu, Pori, Seinäjoki, Vaasa, Kangasala, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Ylöjärvi, Kokkola ja Parkano.

Turun Tunnin Juna Oy:n tehtävänä on Helsinki–Turku nopeaan junayhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.

Valtion lisäksi osakkaina yhtiössä ovat Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

Ratahankkeiden etenemistä kehuvat muiden muassa pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajat.

– On hyvä, että hankeyhtiöt pääsevät nyt etenemään koko Suomea hyödyttävien nopeiden raideyhteyksien suunnittelussa. Niin Helsingin kuin muidenkin kaupunkien rahalliset panokset yhtiöiden perustamiseksi ovat erittäin merkittäviä, toteaa Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Vapaavuoren mukaan Suomi-rata ja siihen sisältyvä Lentorata toisivat toteutuessaan kasvua koko maahan ja loisivat elinkeinoelämälle uusia mahdollisuuksia.

Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen katsoo, että Aviapoliksen ja lentoaseman ympäristön kehittyminen on paitsi Vantaalle myös koko Suomelle merkittävä asia.

– Suomi-rata on vireillä olevista ratahankkeista se, joka kasvattaa koko Suomen kilpailukykyä ja kansainvälistä saavutettavuutta eniten, Viljanen sanoo.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä toteaa, että Turun tunnin junan ensimmäinen vaihe on Espoon kaupunkirata, joka on tärkeä osa Helsingin seudun ja Länsi-Uudenmaan työssäkäyntialueen kehittämistä.

– Se parantaa uudistuvan Espoon keskuksen, Keran ja kasvavan Leppävaaran liikenneyhteyksiä ja edistää päästötöntä liikkumista ja kestävää kaupunkikehitystä koko Espoossa, Mäkelä sanoo.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut