Lentoaseman johtajan mieleen jäi pysäyttävä näky kaukolentojen porttialueelta – "Siellä ei ollut ketään"

Ulla Lettijeffin luotsaaman Helsinki-Vantaan lentoaseman käytävillä on ollut hiljaista kuluvana vuonna. Päivi Tuovinen
Marjo Rämö

Marjo Rämö

Ulla Lettijeff aloitti 6. helmikuuta Helsinki-Vantaan lentoaseman johtajana.

Hänen oli määrä vahvistaa lentoaseman kansainvälistä asemaa ja saattaa maaliin mittava investointiohjelma.

Koronapandemia muutti kaiken. Lettijeffin ensimmäisiä työtehtäviä oli ajaa alas lentoaseman toiminta.

– Tulin tekemään valkoista, mutta tulikin vain mustaa, Fiskars Groupilta Finavialle siirtynyt Lettijeff kuvaa kulunutta vuotta.

Lettijeffin mieleen on jäänyt hetki, kun hän käveli maaliskuisena päivänä käveli turvatarkastuksen läpi lähtevien kaukolentojen porttialueelle.

– Siellä ei ollut ketään, Lettijeff kuvailee autiota näkyä.

Tulin tekemään valkoista, mutta tulikin vain mustaa.

Näyttötauluissa toistui yksi sana: canceled.

Koronan levitessä maailman laajuiseksi pandemiaksi lentomatkustaminen Helsinki-Vantaalla hyytyi noin 95 prosenttisesti.

60 000 päivittäistä matkustajaa suli pahimmillaan muutamaksi sadaksi. He olivat pääasiassa kotimaahan maailmalta palaavia suomalaisia.

Finavia sopeutti toimintojaan lomauttamalla henkilöstöään.

Vielä maaliskuussa kriisi näyttäytyi hetkellisenä katastrofina. Lentomatkustamisen ajateltiin palautuvan syksyllä.

– Alkuvaiheessa ei edes puhuttu toisesta aallosta, Lettijeff muistelee.

Ajatus kriisin väliaikaisuudesta loi uskoa tulevaan ja auttoi toimimaan tukalassa tilanteessa.

Useat Helsinki-Vantaan lentoaseman myymälät ja ravintolat on suljettuina. Päivi Tuovinen

Nyt kriisin syvyys ja kesto on ilmeistä.

Päivittäiset matkustajamäärät ovat edelleen noin 3 000–4 000, mikä on parhaimmillaankin vain noin kuusi prosenttia normaalista.

Asemalle saapuu ja sieltä lähtee hieman yli sata lentoa päivässä.

Terminaali 1 on suljettu, samoin yksi kolmesta kiitoradasta.

Joulu ei tuo tänä vuonna jonoja turvatarkatukseen.

Finaviassa kriisiin pitkittyminen on tarkoittanut koko henkilöstöä koskevien yt-neuvotteluiden käynnistymistä. Irtisanomistarpeeksi on ilmoitettu enintään 130.

Lentoliikenteen palautumisesta vuoden 2019 tasolle on erilaisia skenaarioita.

Parhaimmassa visiossa 22 miljoonaan vuosittaisen matkustajan taso saavutetaan vuonna 2023, pahimmassa vuonna 2029.

Lettijeff sanoo ajankohdan olevan kiinni tautitilanteesta, johon taas rokotteella ja sen toimivuudella on ratkaiseva merkitys.

Matkustajien käyttäytymisestäkin on vain arvioita.

Lettijeff uskoo korona-ajan synnyttäneen patoutunutta kysyntää.

Toisaalta poikkeusaika on opettanut tapoja työskennellä ja lomailla ilman lentomatkustamista. Nekin vaikuttavat tuleviin matkustajamääriin.

– Uskon, että Teams-kokoukset jäävät yritysten sisäiseen yhteydenpitoon, mutta ne eivät korvaa henkilökohtaista kontaktia asiakas- ja myyntitilanteissa.

Lentoaseman laajennus on edennyt poikkeusvuodesta huolimatta ja osin sen ansiosta suunniteltua tiiviimmin.

Esimerkiksi logistiikka on toiminut suoraviivaisemmin, kun osa asemasta on ollut suljettuna.

Tarkoitus on mahdollistaa noin 30 miljoonaa vuosittaista matkustajaa Helsinki–Vantaalla.

– Uskomme, että laajennukselle tulee vielä tarve.

Ulla Lettijeff uskoo, että lentoaseman mittavalle laajennukselle tulee vielä käyttöä. Miljardin maksaneella ja kymmenen vuoden aikana tehdyillä investoinneilla varaudutaan 30 miljoonaan vuosittaiseen matkustajaan. Viime vuonna matkustajia oli noin 22 miljoonaa. Päivi Tuovinen

Lue lisää:

Matkustusrajoitukset iskevät rankasti Vantaaseen – Finavian johtaja: Rajoitukset Suomessa tiukempia kuin muualla Euroopassa

Lentoaseman pysäköintitaloissa on koronakriisin takia nyt tilaa – Finavia päätti avata pysäköintihallin veneiden ja autojen talvisäilytystä varten

Lentoasemalla testatuista alle prosentilla koronavirus – Koirat ovat löytäneet 11 tapausta

Lentokentälle perustetaan viranomaisryhmä, joka vastaa koronan torjunnasta kentällä

Lentoliikenteen hiipuminen vie miljoonien verotulot Vantaalta – Arviolta 10 000 lentokentän työpaikkaa lomautusten tai lomautusuhan piirissä

Tuoko lentokenttä tartuntavaaran Vantaalle?

Tavoitteena 30 miljoonaa matkustajaa

Helsinki–Vantaan lentokentällä aloitettiin mittava investointiohjelma vuonna 2013.

Miljardi-investoinnin tarkoitus on laajentaa lentoasemaa siten, että se pystyy palvelemaan noin 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Vuonna 2019 matkustajia oli noin 22 miljoonaa.

Laajennuksessa terminaalin pinta-ala kasvaa lähes 50 prosenttia nykyisestä.

Asematasoa eli lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä on lisätty noin 90 jalkapallokentän verran.

Muun muassa passintarkastus ja matkatavaroiden käsittelykapasiteetti kasvaa noin 50 prosenttia nykyisestä.

Syyskuussa valmistui uusi pysäköintihalli 1 800 ajoneuvolle.

Investointiohjelman on määrä olla valmis vuonna 2023.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut